Nekromanti Inför Kickstartern #6: vad kan jag göra när det är min tur?

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
I denna serie trådar kommer jag med olika förslag för hur dispositionen och detaljfokuseringen kan bli bättre i en tänkt engelskspråkig upplaga av Western 4 (Kickstarter).

Jag säger inget av detta för att klanka ner på ert mödosamma arbete, utan enbart i en positiv och konstruktiv anda. Jag har lagt ner rätt mycket tid nyligen på att gå igenom Regel- och Rollpersonsboken. Jag har funnit många bra grejer och en fantastiskt imponerande känsla för detaljrikedom... men också ett flertal smärre som större svagheter jag ber er titta på inför en internationell lansering.

Snälla - reagera nu inte genom att bli defensiv. Om du märker du vill säga åt mig jag har fel eller förklara för mig hur det egentligen fungerar, gör inte det. Då missar du poängen fullkomligt! Jag skriver inte dessa poster för att *jag* behöver få ett svar. Jag skriver detta för att påpeka att ***böckerna*** behöver ge dessa svar!

Det konstruktiva sättet att reagera på dessa poster är att fundera på om regeltexten är tillräckligt bra som den är (inför en översättning), eller om det ligger någonting i vad jag säger, och att texten behöver förbättras. Inte att här i tråden ge svaren.

Jag kopierar denna inledning till varje enskild tråd, i hopp om att ingen missar mitt syfte. Att jag väljer flera trådar istället för en är för att annars försvinner översikten väldigt snabbt, om det blir en eller flera diskussioner om hur bäst åtgärda respektive punkt.

Fråga gärna vad jag menar - jag är medveten om att jag ibland kan ha blivit lite väl stolpig.

Tack för mig och hoppas mitt engagemang uppskattas /Zapp
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Vad kan jag göra när det är min tur?

Lika fundamental som självklar fråga, eller hur?

"allt" och "du kan göra vad du vill" är enkla svar, men det räcker inte för att göra ett spel nybörjarvänligt. Informationen behöver vara samlad och tydlig.

Tyvärr är de olika sakerna man kan göra på ens handling utspridda över flera sidor och till och med kapitel i Western.

Grunden att skjuta ett skott.

Men sedan kan du fanna eller skjuta från höften. Du kan välja att stå stilla eller röra dig samtidigt som du skjuter eller till och med utföra akrobatiska manövrer. Du kan välja att sikta. Eller ladda om. Du kan hugga, sparka eller brottas. Du kan tvingas spendera din handling på att "reagera". Att utföra Första Hjälpen. Etc

Men finns det någon översiktlig sammanfattning av allt detta i inledningen av stridskapitlet? Tyvärr inte.

Finns det någon enkel sammanställning av vilka av alla dessa handlingar som låter dig ändå avlossa ditt skott. Nej. Kan jag skjuta och kasta mig genom ett fönster? Ja, uppenbarligen. Men kan jag skjuta medan jag laddar om, brottas eller "reagerar". Svaren kanske är självklara för dig som spelat Western länge, men de finns faktiskt ingenstans i hela regelboken såvitt jag kan hitta (och jag har letat).

Jag upplevde det som
a) att den grundläggande informationen är väldigt utspridd
b) att den är dold i ett tjockt sjok av ord, snarare än koncist och kortfattat sammanfattat först, innan den grundliga genomgången

Tag sidan 32 i regelboken som exempel. En enda lång vägg av ord, som tar upp allt mellan antalet handlingar och vissa (men inte alla) handlingar som fanning och att skjuta flera skott på en handling. Och ändå nämns inte förflyttning med ett ord - samtidigt som texten lyckas med konststycket att gömma undan regeln för "dual wield", att använda vapen i varje hand samtidigt!

Även om jag anser mig vara en tålmodig och erfaren rollspelsregelgenomläsare tog det väldigt lång tid för mig att ta till mig och verkligen förstå hur allt hänger ihop. Jag ber er om att överväga att införa punktvis sammanställningar i början av varje sektion.

Ja, precis som i en företrädesvis amerikaniserad lärobok. Det är ju ändå det som är marknaden för er engelska upplaga. En sammanfattning av vad läsaren förväntas lära sig av just det stycket.

Att jag föreslår detta är för att jag inser att ni inte kommer vilja eller kunna skriva om era regler - med en inledning på typ 2-7 punkter före varje stycke slipper ni pilla i brödtexten och uppnår en rejäl höjning av den pedagogiska upplevelsen med små medel.

Med vänliga hälsningar
 
Top