Nekromanti Inför Kickstartern #1: skapa släkt och karaktär

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag säger inget av detta för att klanka ner på ert mödosamma arbete, utan enbart i en positiv och konstruktiv anda. Jag har lagt ner rätt mycket tid nyligen på att gå igenom Regel- och Rollpersonsboken. Jag har funnit många bra grejer och en fantastiskt imponerande känsla för detaljrikedom... men också ett flertal smärre som större svagheter jag ber er titta på inför en internationell lansering.

Snälla - reagera nu inte genom att bli defensiv. Om du märker du vill säga åt mig jag har fel eller förklara för mig hur det egentligen fungerar, gör inte det. Då missar du poängen fullkomligt! Jag skriver inte dessa poster för att *jag* behöver få ett svar. Jag skriver detta för att påpeka att ***böckerna*** behöver ge dessa svar!

Det konstruktiva sättet att reagera på dessa poster är att fundera på om regeltexten är tillräckligt bra som den är (inför en översättning), eller om det ligger någonting i vad jag säger, och att texten behöver förbättras. Inte att här i tråden ge svaren.

Jag kopierar denna inledning till varje enskild tråd, i hopp om att ingen missar mitt syfte. Att jag väljer flera trådar istället för en är för att annars försvinner översikten väldigt snabbt, om det blir en eller flera diskussioner om hur bäst åtgärda respektive punkt.

Fråga gärna vad jag menar - jag är medveten om att jag ibland kan ha blivit lite väl stolpig.

Tack för mig och hoppas mitt engagemang uppskattas /Zapp

---

Tydligare beskrivning av hur man börjar generera din släkts historia.
Hur och exakt vilka avdrag och bonusar "ärvs" av barnen: hur fungerar bonusar till social bakgrund och framgång?
Tydligt säga att de 10 sociala bakgrunderna avser din släkt *** med undantag av *** det sista stycket om startkapital och värdesaker. Som trots sin placering är avsett användas i slutet av karaktärsframslagningen, en helt annan procedur än den detta kapitel handlar om.
Lägg till en kort rad som tydliggör att alla dina förfäder antas hinna yngla av sig innan de dör oavsett hur tidigt detta sker. Exakt när ett visst barn föds lämnas utanför processen.

---

Förslag: sätt ut kostnaden för varje Rolls huvudsakliga färdigheter (dvs mittensektionen mellan Utbildning och Vapenpaket: låt oss kalla dessa "Rollpaketet"). Anledning: då blir följande klyddiga procedur bländande självklar:

Tag rollen Pinkertonagent. På Kampanjnivå har man 500 poäng placerat. Då kostar rollpaketet 500-40-300=150 poäng. På Actionnivå är 750 päng utplacerade. Då kostar rollpaketet 750-50-400=300 poäng.

Jag slår fram en karaktär på Kampanjnivån, och har då 150 fria poäng att själv sätta ut. Notera nu hur skillnaden i rollpaketens kostnad mellan Kampanj och Action blir just 300-150=150 poäng. Således kan jag om jag vill helt sonika uppgradera mitt rollpaket till Actionnivå om jag inte vill lägga någon tid på att placera ut mina 150 "fria" poäng i detalj.

Hade det varit angivet att rollpaketen kostat 150 respektive 300 poäng hade denna tankeprocess gått betydligt lättare :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag måste fråga om jag missat något, Har åskfågeln sagt något om en kickstarter för att ge ut western på engelska?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Kunde inte finna det bland uppdateringarna på deras Facebook-sida, men det nämndes i ett email till kickstarterbackers av Western.

Tar förgivet att det är en miss att man inte gått ut bredare med infon, men redigerar bort mailet från denna post eftersom det kan vara så att Åskfågeln har en genialisk kommunikationsstrategi som jag inte får rubba! ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Inkognito;n228369 said:
(Tar förgivet att det är en miss att man inte gått ut bredare med infon!)
Jag tar för givet att de går ut bredare med infon när de är redo för det och inte förr. :wink:

Lukas: att jag nämner kickstarter i dessa email är baserat på ett rykte. Även om det aldrig skulle bli av hoppas jag mina synpunkter betraktas som värdefulla.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Hehe kanske, men de nämner faktiskt planerna i Freeway warrior kickstartern, bland kommentarerna, så superhemligt är det nog inte.

Men point taken. Redigerar mitt inlägg lite ändå så dår Åskfågeln själva avgöra vilka kanaler de vill gå ut i! :)
 
Top