InDesign-export: PDF saknar åäö

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Som titeln antyder. När jag exporterar en PDF från InDesign så saknas åäö, och många andra tecken, såsom bindestreck och parenteser. Det är inte överallt, men i brödtexten och i listorna. Har ingen lust att byta teckensnitt eller liknande, och det har fungerat tidigare, men nu lyckas jag inte för mitt liv få det att funka. Någon som har några tips?

1674579141397.png

Saker jag har provat:
  • Slå av ligaturer
  • Se till att allt står inställt på svenska
  • Se till att hela teckensnittet inkluderas i PDF:en (såvitt jag lyckats: Jag sätter att man bara ska inkludera delar om det är mindre än 0% av teckensnittet som används)
  • Ändrat paragrafalgoritmen (äh, det funkade med ett annat problem jag hade)
  • Kryssat i och ur en massa olika rutor som jag inte ens riktigt visste vad de gjorde
Byter jag teckensnitt så funkar det, men det har jag ingen lust att göra överallt. Jag provade just att byta och byta tillbaka, och nu dyker åäö upp, men som aao (och till exempel punkter i punktlistor sysn fortfarande inte).
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Skumt. Det har jag aldrig råkat ut för. Jag googlade ”indesign export to pdf font problem” och fick inga träffar på just åäö - men många andra liknande problem. Förutom att starta om allt, testa i ett annat dokument och uppgradera till nyare version såg jag inga direkta lösningar när jag skummade lite snabbt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Skumt. Det har jag aldrig råkat ut för. Jag googlade ”indesign export to pdf font problem” och fick inga träffar på just åäö - men många andra liknande problem. Förutom att starta om allt, testa i ett annat dokument och uppgradera till nyare version såg jag inga direkta lösningar när jag skummade lite snabbt.
Som alla Adobe-program är InDesign en knappt fungerande röra som ofta ger intryck av att hållas ihop av tuggummi, tejp och god vilja. Och istället för att fixa alla små märkligheter eller t.ex. försöka bygga om det hela till något som funkar eller t.ex. körs multitrådat så sysslar Adobe mest med att kasta in funktioner ingen frågat efter…

(Eller OK, just InDesign har, till skillnad från Illustrator, faktiskt fått en hel del bra nya funktioner också, det ska jag inte sticka under stol med. Men det är en buggig röra och Adobe har inte varit intresserade av att fixa saker sedan de gick över till prenumerationsmodell)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Som om någon försöker bevisa att @krank har fel …

The fix for this issue is now available in the latest update of InDesign - InDesign 17.1 available via CCD app.
Provar att uppdatera programmet och ser om det hjälper.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det funkade! Svårare än så var det inte. Uppdatera programvaran, alltså …

(Men jag gör det här för jag har lite filer jag vill fixa till och göra klart, för att sedan kasta ut InDesign och försöka klara mig med Affinity Publisher, så därför har jag inte orkat uppdatera på sistone. Det är inte ofta jag behöver skriptning, trots allt, så skulle jag behöva det får jag väl hyra programvaran ett tag medan jag fixar det. Det är ju om inte annat bra motivation för att göra klart ett projekt: Det kostar pengar varje månad tills man är klar!)
 
Top