Nekromanti impossible creatures i kort

glittersnus

Veteran
Joined
19 Apr 2002
Messages
132
Location
skåne
nån som spelat imposible creatures??? skulle d va kul e ett kortspel som funkar på samma sätt???
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag har spelat spelet men jag tror inte på det som kortspel (även om det kanske skulle fungera...) av den enkla anledningen att det skulle vara så otroligt mycket jobb att göra det. Men bestämmer du dig för att försöka så önskar jag lycka till...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Hur är det med kortspelsmakande?

Slå en d20 och lägg till ditt förnuftvärde... :gremwink:

Nae, men jag tycker nog de hör hemma bättre på allmänna spel-forumet...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Just så

Äh.. Det får bli mer ordning på spelforumgrejerna, och jag är den som ska se till det.. Dumdurumduu!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja?

Visst, det skulle kunna funka.
Modellen att varje djur består av en mängd delar funkar bra till kortspel, för då kan man ha en korttyp för varje del. (Duh)

Sådant som kan bli krångligt när man gör om det från datorspel till kortspel är att i datorspelet så "får" man de kroppsdelar som saknas på ett praktiskt sätt.

Ifall man ska göra en hel varelse, och en varelse består av fem delar, så måste man antingen ha fem kort av rätt typ, det vill säga: Ett huvud, ett framben, ett.. osv. Dessutom så kanske man bara får använda två olika djur för att sätta ihop sin mix, och då blir det ännu mer restriktivt. Ska man sitta med hela leken på hand i början?

Eller så får man blanda friskt, vilket kan bli kul: Släng på vilket ben-kort du än råkar ha. Kan bli kaotiskt också.

Som jag ser det så borde det vara effektivare (men sjukare) att helt skräddarsy en varelse: Typ, hummerklor, noshörningskropp, skorpionsvans och.. öh.. getben. Till exempel. Men detta borde ju vara dyrare också.

Isåfall så måste det vara enklare att göra en varelse som är en mix av två djur, och inte svårare. (Få upp precis rätt kort.)
Man skulle kunna göra så att ifall man har lagt ut vargben och sedan humlehuvud så är varelsen helt enkelt en varg med humlehuvud. Andra kroppsdelar behövs inte.

Men sedan beror det ju helt på hur du vill bygga upp spelet:
Ska man bara ha en varelse för varje kombo, eller bygger man armeer med kombon som prototyp? (Jag tror det föregående skulle funka bättre) Och ska man dra kort slumpmässigt? Från en hög? Spelar man ut dom, bara sådär?

Stirra dig inte blind på ur andra kortspel fungerar, tänk på vad som skulle vara kul till DETTA.
 
Top