Nekromanti Illustration eller inte illustration??

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Har funderat på en liten sak... Någonstans på forumet frågade någon hur många sidor som är "lagom" för ett rollspel. Någon svarade att si-och-så många sidor där 10% var illustrationer var lagom.

Jag själv brukar inte tänka "Å nej! Nu blir det för långt/kort igen!" när jag skriver. Jag funderar ut vad som ska skrivas om å sen bara skriver jag och oftast blir det lagom långt.

Men(ett stort MEN), det hela brukar fallera på illustrationerna. Först och främst är jag så lat så att alla de illustrationer jag planerat att göra(jag gör alltid mina egna illustrationer, varför vet jag inte, det har blivit så bara) inte blir av utan det slutar emd att jag plågar mig själv för att få klara alla de absolut livsnödvändiga bilderna som modulen/rollspelet/äventyret inte kan vara utan. Och sedan så har jag inte tillgång till PageMaker eller dylikt vilket gör att layout-möjligheterna är begränsade och förlitar sig på min skanner....(Det funkar iaf).

Så, nu undrar jag;
Måste ett bra rollspel innehålla en hög med utfyllnadsbilder? Är det "kvalitet"? Är det viktigt? Blir det mer "ordentligt" då? Eller vad? Visst är det trevligt med illustrationer men ändå... Å sen ska man försöka hitta en balans, inte för mycket(tar uppmärksamheten ifrån innehållet, tycker jag iaf) eller för lite(eh, förstår jag inte riktigt)...
Visst, NÖDVÄNDIGA bilder såsom vapenillustrationer, kartor, eventuella ras- och monsterbilder tycker jag borde förekomma... Men det är utfyllnadsillustrationerna, de där 10%, det är dom jag undrar över. Är de verkligen så viktiga????
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Visst, NÖDVÄNDIGA bilder såsom vapenillustrationer, kartor, eventuella ras- och monsterbilder tycker jag borde förekomma... Men det är utfyllnadsillustrationerna, de där 10%, det är dom jag undrar över. Är de verkligen så viktiga????"

Det har att göra med formgivning att göra, och det finns inga "måsten" på det området.

Enligt min åsikt är bilderna inte till för att illustrera, utan för att lätta upp läsandet. Spalt upp och spalt ner med trist regeltext är svårläst, speciellt i den form av instruerande text som regeltexter och världsbeskrivningar i rollspel är. Av den anledningen lättar man gärna upp det - skapar ett välkommet avbrott för ögat, så att det får en paus och kan fortsätta läsandet.

Nu behöver det inte nödvändigtvis vara en illustration som i teckning eller foto, utan det kan lika gärna vara en tabell, ett flödesschema, kartbild eller bara en exempelruta. Själv tycker jag att en sådan grafisk moj per uppslag är ganska lagom.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Det har inte så mycket emd varken kvalitet eller ordentlighet. Det är däremot väldigt viktigt. (tycker jag)
Ty om man läser ett rollspel som bara består av text så blir det segt att läsa i längden. Illustrationer är ju inget måste men gör det hela mycket trevligare och kommer att få klart fler personer att läsa igenom reglerna.
Tabeller och liknande lättar också upp texten, så det behöver inte nödvändigtvis vara bilder överallt.

Om du inte slänger in så många illustrationer, lägg in dem på strategiskt väl valda platser.

Lycka till!
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Ett rollspels bilder räddar det inte om det är dåligt från början, men de kan verka väldigt stämningshöjande, och göra spelet mer "levande" för användarna. Bilder är inte allt, men de kan få ett bra rollspel att framstå som ännu bättre..Så försök att inte förbise en stämninghöjande bilds betydelse för totalupplevelsen av ett rollspel...
M
 
G

Guest

Guest
Hejsan!
Jag tycker att illustrationer är ett måste (Med stort M?)... Dels så blir man mer inspererad att läsa när det finns fina bilder ( och är en snygg layout)...och dels så är det ju kul att använda sig av....så det tycker jag nästan är ett måste...
 
Top