Nekromanti Idiot(?)-lösningar av regler

Max Raven

T12-kultist
Ibland stöter vi på regler vi inte gillar. Ibland struntar vi helt enkelt i dem. Ibland så bygger vi om dem. Ibland låter vi dem bara vara.

Jag tillhör egentligen den första kategorin. Men ibland får man idéer på lösningar som kanske, kanske inte fungerar. Den här tråden är till för lösningar på/ombyggen av regler som man stör sig på eller fått någon idé till.

Mitt tänkta upplägg är Varför Förändring, Förändring (beskrivning), Eventuella Problem. I valfri ordning.

Här är en från mig: Grupp-baserad pudelmekanik. Varför: Efter ytterliggare en tråd där någon klagar stunt-mekanik så tänkte jag på en lösning. Den här ombyggnaden ger även gruppen fördelar och ger s a s gruppen fördelar från stämningshöjning. Förändring: Generellt så gäller följande för den här typen av mekanik:

Person A gör någonting som förhöjer stämningen. Person A får belöning.

Ändringen är följande: Person A gör något som förhöjer stämningen. Person A får belöning. En extra av belöningen läggs i en pool som hela gruppen kan dra ifrån vid valfritt tillfälle. När/var man får göra detta är upp till spelarna.

Exempel: I Exalted/Adventure ger stunts extra tärningar och energi tillbaka när man gör något. Nivå 1 ger en tärning/energi(om man lyckas) och är mer varierande än bara "jag attackerar honom", 2 ger 2 tärningar/energi och händer när man använder miljön aktivt, 3 är om hela gruppen reagerar "wow" på någonting - 3 tärningar/energi. Nivå 1 och 2-stunts ger nu tärningar till en stunt-pool som alla kan dra max 3 tärningar ifrån till enskilda handlingar. Nivå 3-stunts, på grund av sin natur, är avskurna från det här (men vill man inkludera dem är det frivilligt).

Problem: Det kan bli ganska mycket tärningar. Det är möjligt att det löser ett icke-befintligt problem för en del grupper (använd inte det då). SL kan bli mer restriktiv med stunt-belöningar. Och grupptänk, det är sånt där kommunistiskt skit. :gremwink:

Bör kanske nämna att gruppstunter, där flera är med i samma stunt även om bara en beskriver, bör finnas med i reglerna per default.

Vad är era "idiot"-lösningar? :gremsmile:

Back