Identifiera gula små kryp

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Hej,

Pga renovering av fasaden på balkongen samt ommålning har jag haft utemöbler och såna klickgolvplattor staplade i vardagsrummet över helgen. När jag skulle bära ut allt idag upptäckte jag små krypande insekter på balkonginredningen.

De är ca 0,5-2 mm långa, kryper runt och gömmer sig i springor och på skuggsidor. De är ljust gulaktiga i färgen utan tecken på andra färgtoner. Tycker de ser ut att vara 3-delade med stor rumpa, smalare mellankropp och sen ett huvud med spröt. Jag var först väldigt orolig för faraomyror, men baserat på bild-duckduckgoande är de inte alls lika om det inte är något förstadium till utvecklade myror.

Nu är jag så klart orolig att jag fått in dessa hemskheter i lägenheten men har hittills inte sett något som kryper runt.

Är det någon bland er som kan lista ut vad det är för något?

Screenshot 2021-06-26 at 10.09.13.pngScreenshot 2021-06-26 at 10.09.03.pngScreenshot 2021-06-26 at 10.08.57.pngScreenshot 2021-06-26 at 10.08.49.png
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Du skojar… finns de ens i Sverige? De är ju kusligt lika när jag jämför bilder. 😭

Men jag hittade en vad jag tror är äldre rackare som är brunare i färgen som klättrade runt på fönsterblecket. Ungefär 2 mm stor.

Screenshot 2021-06-26 at 10.41.03.png

Anticimex har stängt, så får vänta till måndag i vilket fall som helst. Nu ska jag dammsuga, ångtvätta golvet och bränna ner lägenheten så länge.

Edit: skulle kunna vara någon form av löss, stövslända tycker jag passar in ganska bra. Känns ju bättre i sådana fall en satans termiter. :)
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Termiter finns egentligen inte i Sverige, men de dyker upp då och då med importerade trämöbler och liknande.

Och det ser definitivt ut som termiter. Antingen medelhavstermiter eller Easter subterreanean termites från USA.

P.S: Det hade kunnat vara boklöss/stävsländor, men bild två tycks ha ganska stora käkar. Och det har inte boklöss.
Oavsett så är det "ring anticimex på måndag".
 
Last edited:

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Tack för bra tips. Har fångat in några stycken nu! Börjar bli mer och mer övertygad om att det är stövsländor.

Det som ser ut att kunna vara käkar är nog skuggan från en spricka i träet. Kollar på "livebilderna" där man kan se någon sekund före och efter så blir det tydligare att den saknar käkar, men bilderna som helhet är ännu suddigare på grund av rörelse vid fotoögonblicket.

--

Har hittat ett tiotal som letat upp gömställen inomhus vid och kring fönstret och balkongdörren. Så nu gäller det att städa för fullt. Tror inte inomhusklimatet är gynnsamt för dom rackarna, men att de trillat av balkonginredningen som har mycket pollen på sig i samband med inomhusförvaringen. :(
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Tack för bra tips. Har fångat in några stycken nu! Börjar bli mer och mer övertygad om att det är stövsländor.

Det som ser ut att kunna vara käkar är nog skuggan från en spricka i träet. Kollar på "livebilderna" där man kan se någon sekund före och efter så blir det tydligare att den saknar käkar, men bilderna som helhet är ännu suddigare på grund av rörelse vid fotoögonblicket.

--

Har hittat ett tiotal som letat upp gömställen inomhus vid och kring fönstret och balkongdörren. Så nu gäller det att städa för fullt. Tror inte inomhusklimatet är gynnsamt för dom rackarna, men att de trillat av balkonginredningen som har mycket pollen på sig i samband med inomhusförvaringen. :(
Visst var anticimex stövslände-tips "städa noga och undvik fukt"? eller?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Visst var anticimex stövslände-tips "städa noga och undvik fukt"? eller?
Ja. Stövsländor mår inte bra om luftfuktigheten är under 50%. Så om lägenheten är torr och man städar våtutrymmen noga så försvinner de på några veckor.
 
Top