Nekromanti Idag hatar jag försäkringskassan mer än vanligt

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Så tjahapp. En ny tråd om varför vi hatar försärkringskassan, den statliga organisation som har minst förtroende hos svenskarna efter arbetsförmedlingen (sist jag kollade)

Okey, så vi kör en snabb genomgång.
Jag har varit sjukskriven en längre tid. Försäkringskassan gnällde och vill ha ut mig och börja arbetsträna. Jag säger att jag måste träffa samtalskontakt först. De viker med sig.
Jag träffar samtalskontakt och det går bra. Jag ringer min läkare och säger att jag vill ut och arbetsträna. Jättebra tycker hon! Dock berättar hon för mig att nyligen har försäkringskassan fått nya direktiv (bara där vet man liksom att det är på väg åt helvete) och det nya direktivet är som följer!
En läkare kan inte bestämma huruvida jag är redo för en arbetsträning eller ej! Det måste göras i ett möte med en läkare från försäkringskassan... Och en arbetsteraput... Och min handledare från försäkringskassan!
Samtidigt!

Det innebär att om jag säger "Fan, nu är jag redo att arbetsträna, jag vill ut och köra!" så kan jag inte gå ner på arbetsförmedlingen på måndag och börja söka praktikplats.
Istället måste jag vänta i TRE TILL FYRA MÅNADER innan jag får träffa de här personerna som kan säga "Okey, du får lov att börja arbetsträna", för att -surprise surprise- de är underbemannade och kan inte ta emot mig tidigare.
Kafka har fan skrivit om det här slår jag vad om.

Så istället för att vara produktiv måste jag sitta på händerna i cirka fjorton veckor. Om jag försöker gå och arbetsträna/praktisera/whatever utan deras tillåtelse så dödar de allt stöd.
Jag älskar när en myndighet säger till mig att jag inte får vara produktiv.

(Detta kan jämnföras med förra gången jag skulle arbetsträna, för ett och ett halvt år sedan, så jag sa till min läkare "Jag vill arbetsträna" och nästa vecka söker jag praktikplats)

Fucking. Jävla. Försäkringskassan.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
AF sköter sin uppgift rätt bra, det är mest att deras uppgift i stor utsträckning är att se till så att folk inte ska få för sig att det är trevligt att vara arbetslös...

Übereil
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Själv upplevde jag andra otrevligheter med Fkassan förra året. Jag var sjukskriven en tid för min MS var värre än vanligt men ville ändå återgå till mitt arbete så jag bad om 25% till att börja med och arbeta mig till 100%. De sa att jag behövde ett läkarutlåtande vilket jag självklart fick som förklarade att jag var redo och ville jobba 25-50% till en början.

Tråkigt nog "visste" en läkare på Fkassan som aldrig träffat mig att jag absolut var redo för 100% på direkten, ingen infasning utan ut i arbete med en gång trots att min läkare sagt att jag inte var redo.
Så det var inte mycket att göra utan att gå tillbaka till arbetet och jag var inte redo. Varje dag var en symfoni av smärta och mental förstörelse, mem jag lever fortfarande och kämpar på men Fkassan suger så hårt att det inte finns ord i något språk att beskriva deras sugighet.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Übereil;n167728 said:
AF sköter sin uppgift rätt bra, det är mest att deras uppgift i stor utsträckning är att se till så att folk inte ska få för sig att det är trevligt att vara arbetslös...

Übereil
Ja, och de har ju iaf förstått att det är lättare att behålla befintliga "kunder" än att skaffa nya! :D
 
Top