Idag har jag spelat...

Bolongo

Myrmidon
Joined
6 Apr 2013
Messages
3,532
Location
Göteborg
Igår spelade vi WFRP igen. Vi har anlänt till Nuln, men det är ett par dagar kvar till opera-föreställningen vi skall bevista. Så grevinnan skickar oss att göra en tjänst åt rådsherre Oldenhaller under tiden. Han vill ha tillbaks en stor smaragd som några mafiosos har tagit hand om men inte lämnat över till honom. Vi uppsöker deras högkvarter och finner att i deras underjordiska tunnelsystem huserar hela tre olika kriminella gäng. Gäng 1 är alla döda, så vi spårar de stora uppenbara släpmärkena till gäng 2, där vi dödar dem allihop eftersom de ber oss om lösenord på ett språk vi inte förstår...
Eller det var inte riktigt sant, vi tar ett par till fånga, binder och förhör dem, men de stod tydligen vakt utanför när allt hände och har ingen koll.
Grejerna finns inte här heller, och gäng 2:s ledare var lönnmördad innan vi hann till honom (och tydligen utan att hans egna underhuggare märkte något), så vi följer nya spår, denna gång genom kloakerna. Där blir vi nervösa eftersom vi hör en massa råttor komma, så vi skyndar oss in på gäng 3:s territorium. De är precis under attack från kaos-kultister. Så vi dödar mutanterna, framför allt den som verkar vara magiker, och efter att vi slagit lite på deras shoggoth konstaterar vi att det inte är värt besväret och sticker därifrån istället. Vi får med oss gäng 3:s ledare och ett par av hans mooks. Ja, och så den gröna stenen, som vi placerar i den blyinfattade lådan som Oldenhaller gav oss. Vi misstänker att det inte bara är en smaragd. Vi får betalt och allt är frid och fröjd. Inget av detta kommer någonsin att komma tillbaks och bita oss i ändan...

Detta var uppenbarligen ett sido-äventyr som vår SL slängde in, inte en del av själva kampanjen. Mycket mer av en dungeon crawl än de tidigare äventyren. Helt OK för att vara en sådan, särskilt som den lyckades leka med våra förväntningar lite. Både jag och den andra spelaren som kan mycket Old World lore trodde ju att fienderna skulle vara Skaven, det fanns en massa hints om det. Men sedan visade det sig vara Nurgle-kultister! Fast vem vet, det kanske fanns Skaven också, och vi bara lyckades undvika dem?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
945
Location
Umeå
Vi drog igång vår 5e-kampanj igår! Gruppen består av en barbar, en trollkarl, en bardbar (mer bard än barbar) och så min 112 år gamla hafling-munk som för mååååånga år sen var en kringresande underhållare. Hon hann både spela musik tillsammans med bardbaren OCH vara hård i strid, med god hjälp från att sl rullade dåligt så att den magipåverkade banditkaptenen dels inte kunde träffa henne och dels blev knuffad 15 fot bak efter att ha misslyckats med att stå emot hennes munkmove (way of the open hand <3).

Jag är så taggad inför att fortsätta det här! :D
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
2,112
Igår spelade vi Svenska kulter-rollspelet igen. Min rollperson blev omkullknuffad två gånger av en ond kraft och nästan dränkt. En vanlig dag på jobbet med andra ord 😀
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,266
Location
Umeå
Igår spelade vi pass 30 av Månens krigsherrar. Äventyrarna har nu funnit vägen till toppen av tornet där den ursprungliga kristallkrönikan ska finnas och där rymdbesten Saugnolot byggt sitt bo. Så det ser ut som att de kan bli färdiga med expeditionen till ruinstaden Mnaar-Uru nästa spelpass.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
433
Yesterday, my sunday group made characters for Skymningshem: Andra Imperiet.
Everyone really enjoyed the Q&A session presented for the character creation and I think we ended up with a pretty fun group of characters.
 

Anthrox

Spelar bara seriösa rollspel.
Joined
8 Jun 2017
Messages
409
Idag har jag spelat Cats of Cathulhu! Det var ett rätt skevt spel, men det var en otroligt mysig session.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,151
Location
Umeå
Vi spelade precis Classic Traveller, två ex. marines mönstrade av på Gerdau, en vattenplanet i subsektorn Orneta, ca. två parseks från Nidzica (som det skrivits endel om tidigare). Alex Stroud och Gilbert Maksiim drömmer om att starta ett eget handelsimperium, är här för att tjäna de första krediterna på vägen dit. De blir efter ett par veckors sökande efter jobb kontaktade av Hans, en högt uppsatt gangster på Gerdau, som erbjudner dem ett jobb: att bryta ut sju fångar från ett häkte innan de transporteras bort från planeten. Efter att de accepterat får de vidare instruktioner att vad som är viktigt är att en av fångarna inte lever efter fritagningsförsöket lyckas eller misslyckas.
Alex hackar sig in i polisens dataregister och hittar uppgifter om att kvinnan som de skall ta livet av i själva verket är en avhoppare från den kriminella världen, gift med en av Hans närmaste män men nu, tagen tillsammans med sex andra och åtalade för terrorism och ekonomisk brottslighet, i hennes fall som en täckmantel för hennes avhopp. En plan sätts i verket där Veronicas, fången de nu har kontrakt att ta livet av, död skall fejkas och Alex och Gilbert skall kunna både äta kakan och ha den kvar, både få pengar för mord men inte fläcka ner sin moral. Efter en vända till templet tillägnat Syrians söner där de blev bortkörda lyckas de till slut komma in i häktet förklädda till präster i enhetskyrkan och får veta att det är två nätter kvar tills de skall flyttas nattetid bort från Gerdau.

Där klipper vi för kvällen för att återkomma senare och se hur fritagningsförsöket och det fejkade mordet ska gå till.

Edit: Slänger bara in hur uppdraget formades här. Varje vecka slås som sagt ett slag för patron encounter, om sällskapet aktivt söker jobb första veckan ingenting, andra veckan "Underworld Leader", jag hade ett par alternativ här kring underworld, men valde att luta mig mer åt gangsterhållet, men vad tusan skulle de vilja då? Så slog på slumpmötestabellen, fick "Fugitives", slog 7 till antalet och valde att tolka det som att det inte rör sig om rymlingar redan nu, utan det är just vad som önskas. Hans vill att de ska få loss sju individer från snuten. Och relationen mellan de anhållna och Hans? Reaktionstabellen får påvisa detta. Hostile blev svaret och så tolkar jag det vidare till att det rör sig om en person som Hans vet har insikt i verksamheten och han inte vill ska gola för snuten, så uppdraget blir helt enkelt att i själva verket att döda henne och låta fritagningen av samtliga vara en skenmanöver för mordet. Och då kom svaret rätt snabbt att anledningen att han anlitar Gilbert och Alex: helt enkelt för att kvinnan är gift med en person högt upp i de egna leden och skulle det komma ut att han dödat henne så riskerar det att eskalera en redan existerande maktkamp.
 
Last edited:

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
21
Spelade D&D, pass 68 av vår Konfluxkampanj. Gruppen lyckades få in Nastigast i Didras halsband (Didra själv är död efter att gruppen, ihop med ett kobold-imperium de allierat sig med, slängt henne i en Gelatinous Cube) och teleporterade sig sedan till Soblak. Jag hade i princip nada förberett för Soblak, men det blev rejält bra ändå när fe-fightern smet iväg för att konfrontera sin tidigare kidnappares hejdukar. Nästa spelpass blir nice!
 

Puckohue

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
124
Igår spelade jag session fyra eller fem eller nåt sånt i min Night Witches-kampanj med arbetskamrater. Det är sommaren 1942 och vi är stationerade i Trud Gornyaka i sovjetrepubliken Ukraina.

En kamrat lyckades fixa sprit så att vår sektion kunde ha en fest för att höja den interna stämningen. Berusad ville sektionsledaren kamrat juniorlöjtnant Trushina (Katya, min karaktär) berätta för den enda kamrat hon haft något att göra med privat (sergeant Fedorova (Lyuba)) att hon är gravid. På fyllan formulerade hon sig så klumpigt att ett missförstånd uppstår: Lyuba tror att det är Katyas rival (kamrat juniorlöjtnant Salenkova (Yulia)) som är gravid.

Lyuba är senare inkallad till ett informellt förhör med NKVD (den politiska säkerhetspolisen). Hon berättar då att hon fått information om att Yulia är gravid. Nästa session kommer att inledas av att Yulia kallas till förhör av NKVD och konfronteras med det faktum att de vet att hon är gravid (vilket hon alltså inte är). Det roliga i sammanhanget är att Yulias spelare inte var närvarande, så hon kommer nog att undra vad som pågår. :)

En kamrat från sektion 3 kom också och bad om metallvajer i utbyte mot att hon kan ställa upp som alibi för något om någon i sektion 2 (vår sektion) behöver det någongång. Vi lyckades fixa fram extra metallvajer utan missöden, så det var en bra deal.

Sessionens stridsuppdrag var att med våra nattliga bombningar trakassera tyskt och ungerskt infanteri som samlats vid ett vad över floden Mius. Vi hittade rätt och mötte knappt något motstånd men Katya som var förstepilot flög in för lågt och fick göra en desperat manöver för att kunna fälla sin bomb. Som tur är höll planet.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,266
Location
Umeå
Spelade Världsrymdens vagabonder på Grotröj. Vi försökte finna syskonet till en bläckfiskvarelse, spåren ledde till en måne där skalbaggsfolket hade en gruvbas. Olyckligtvis var gruvbasen drabbad av någon slags epidemi vilket gjorde det mycket besvärligt att ta sig in och hitta någon mitt i allt kaos. Alltid roligt med rymdäventyr i VV!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,266
Location
Umeå
Blades in the Dark. Skapade gäng (Shadows - Kråkfotens kajor, ett sotargille som behövt finna andra inkomstkällor) och rollperson (Cutter). Gjorde en första stöt mot Lampbacks lagerlokal, råkade sätta eld på stället när vår andebesvärjare kommunicerade med lokala spöken, kom undan med en större mängd elektriska glödlampor som vi kunde kränga till en kontakt.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
7,149
Location
Uppsala
Vi spelade Aliens Adventure Game i lördags, och körde scenariot som boken nämner löst: att åka till LV-426 för att undersöka vad tusan som hände med den första grupp CMC-marines som åkte dit för att undersöka nödropet.

Fokuserade mycket på att kit:a med pang-pang, skrev ut kort, och preppade kartor för två specifika "objectives": att landa på kolonin Hadley's Hope, och att undersöka skeppet (Sulaco) i omloppsbanan kring kolonin.

Gruppen började med att undersöka Sulaco, och där visade det sig vara pirater som försökte bärga skrot. Dessa var dock inte några militärer alls, utan blev snabbt överrumplade av gruppen (efter lite eldkastar-bbq) som sedan undersökte skeppets mainframe för att ta reda på vad som hänt. Där fick de se att den tidigare expeditionen mycket riktigt landade på planeten, att ett av deras dropships kraschade, och att det andra dropship:et senare radiostyrdes via satellitlänk för att hämta överlevande. Endast tre personer - varav en kolonist - hämtades upp från kolonin. Alla andra är inskrivna som "KIA". I undersökningen av Sulaco får gruppen även ordern att avrätta samtliga pirater. De genomför denna order, under stort obehag. Men order är order (...sa alla i Nürnbergrättegångarna).

På grund av tidsbegränsningar hann vi inte spela det som var preppat för Hadley's Hope därefter, men befälet för expeditionen hann ge gruppen sina dåliga nyheter - ni kommer inte bärgas upp från planetens yta. Sorry. Karantänprotokoll har införts. Idén här är att skapa en ganska desperat överlevnadssituation. Det finns sätt att ta sig från planeten (exempelvis har ju idén om satellitlänk en koppling till filmen), men det är också tänkt att vara en one-shot. De aliens som överlevt detonationen av atmosfärprocessorn (som har en 30km räckvidd med sina 40 megaton, enligt dialogen i filmen) har ödelagt det allra mesta.

Men vi avrundade istället direkt efter befälets dåliga nyheter... Och zoomade ut från LV-426.

Riktigt skoj, tyckte jag. Och roligt att leka med metakunskap först och främst (alla har sett filmen...), och även att fucka lite med förväntningar på samma sätt som filmen gör.
 

Puckohue

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
124
Igår fortsatte vår ToR-kampanj. Vi hann med två fellowship-faser och nästan två adventure-faser. Det var folkmote hos skogsfolket och äventyrarna argumenterade för sina åsikter. Sen ledde en patrull till ett nytt värdshus där det visade sig att en av hobbit-innehavarnas bröder inte återkommit efter en inköpsresa till Bri, så nu letar äventyrarna efter honom.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,266
Location
Umeå
Avsnitt 31: En manstark och tungt rustad grupp beger sig upp genom teleportsystemet till tornets topp, en kilometer över månens yta. Där finner de att Saugnolot, styggelsen från världsrymden, inte befinner sig i sitt bo. Men det gör däremot ett tiotal reanimerade skelett av fladdermusfolk. Tack och lov lyckas äventyrarna nedgöra de flesta av dem med avståndsvapen. Just som de slåss med de sista skeletten hörs ett fruktansvärt skri och ett enögt monstrum sveper ned från skyn buret på färgsprakande fjärilsvingar. Från Saugnolots öga skjuter en grön stråle ned som helt säkert skulle berövat kraftkvinnan Dorte livet om hon inte med hjälp av den mekaniserade rustningen kastat sig åt sidan. Äventyrarna avfyrar strålvapen mot den luftburna rymddraken, alltmedan de sista skeletten river dem med sina klor. Till slut störtar Saugnolot från skyn för att krascha ned i månsanden, och de sista av de levande döda fladdermuskrigarna nedgörs. Bara en dag återstår innan solen går ned och den fjorton dagar långa månnatten inleds, det är dags att lasta skeppet med alla de skatter som erövrats. Tempelväktaren är tacksam för att äventyrarna befriat helgedomen från Saugnolots närvaro och skänker dem en helig olja som kan återföra döda till livet. Med den återupplivas pastor Hagbard, trollkvinnan Kruse och lord Serg (den fjärde och sista dosen sparas). Med hjälp från tempelväktaren översätts och dechiffreras kristallkrönikan och fruktansvärda hemligheter om Månens ursprung och framtida öde avslöjas. Med både materiella och andliga skatter ger sig äventyrarna av från Mnaar-Uru och tillbaka till Främlingarnas hamn utanför Irdonozur.
Och därmed är säsong 2 av Månens krigsherrar avslutad!
 

Bolongo

Myrmidon
Joined
6 Apr 2013
Messages
3,532
Location
Göteborg
En kväll på operan i Nuln. Vi är där för att skydda grevinnan Marie-Ulrike, men det mesta som hänt hittills tycks inte haft direkt med henne att göra. Det verkar pågå ett halvdussin andra intriger samtidigt. Dagens session täckte bara de två första akterna av operan och pausen med mingel mellan akt 2 och 3. Under denna tid har vi hunnit:
* Observera våldsamma bråk mellan unga ädlingar från två stora familjer. Hittills har vi bedömt detta som irrelevant för oss och försökt att inte bli distraherade.
* Notera att en professor från universitet fick en stor nyckel stulen. Den går till hans laboratorium. Vi tyckte oss inte ha tid att rusa dit, men lyckades övertyga honom att skicka bud för att öka säkerheten. Vet inte ifall det kommer att hjälpa.
* Försöka skydda rådsherre Oldenhaller från lönnmord. På något sätt blir tre potentiella mördare dödade av någon annan innan vi hinner reagera, vi stoppar ett fjärde försök, men det femte lyckas. Suck.
* Advokat Rechthandler blir på något sätt magiskt överfallen och drabbad av kaos-mutation (han får ett gristryne). Inte så mycket vi kunde göra åt det, eftersom den som gjorde det var en annan advokat-klädd person som R verkade lita på och ville träffa i enrum. Så vi har drogat R för att hålla honom lugn, och gömt honom i ett scenförråd så länge.
* Den där andre advokaten kom visst inte så långt. Han blev infångad av den där häxjägaren, som står utanför med en bunt hejdukar och facklor. Han försöker också gripa två olika medlemmar av vår grupp som försöker prata med honom, och de kommer bara undan genom att springa in på operan igen, där vakterna stoppar hejdukarna. Vi listar ut att det beror på att vi bär Marie-Ulrikes livré - han verkar på något sätt misstänka henne för något.
* Operans kompositör blir överfallen av en gammal rival till honom från studietiden, som nu är utklädd till vampyr och kan någon form av ond magi. Vi stoppar detta, men en av oss får sin högerhand förlamad av nämnda magi.

Vi fick bryta just som ridån skall gå upp för den andra halvan av föreställningen...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,648
Location
Stockholm
Efter ett lite längre avbrott så har vi fortsatt med Traveller-kampanjen.

Servicen på skeppet fortsätter, och de har gjort lite fortsatta undersökningar av skeppet och beslutade att återställa de trasiga bränsletankarna som fanns i de outnyttjade delen av skeppet. Hälften av de nya tankarna är konstruerade att de kan hålla både flytande väte och metastabilt metalliskt väte, men de saknar för närvarande expansionskärlen som krävs för att säkert expandera MSMH till flytande väte.

Då de gamla tankarna rensades ut hittades två missile bays, halvfyllda med gamla missiler. utöver att det stärkte misstankarna om att skeppet ursprungligen var en blockade runner, så bet det ytterligare ett hål i deras plånböcker. Förvisso hade de gamla missilerna inte exploderat ännu, men de ville inte ta chansen. Dock visade det sig att missilerna fortfarande var stabila och efter att byta ut lite gamla komponenter är nu brukbara igen.

Den andra gruppen verkar ha hittat samma ledtrådar som dem, som pekar mot berg på en planet vars teknologinivå och politiska styre bäst sammanfattas som "en korsning mellan Romarriket och Nordkorea".
 

Puckohue

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
124
Igår hade vår vanliga SL ledigt så vi spelade en "mellan-session" i min RuneQuest-kampanj. Det var en flashback till två av äventyrarnas vuxen-initieringsrit. De fick uppleva hur det gick till när Umaths bröder rövade bort hans söner (bl.a. Orlanth och Humakt) och slängde dem i olika gropar för att förgås. Alla bröderna (och äventyrarna) tog sig på olika sätt ur sina gropar, utom en. Den Andre Broderns öde ledde till Djävulens födelse.

Äventyrarna fick också lära sig hur man hälsar korrekt, träffa Orlanths sonson, och festa med sina förfäder i Orlanths långhus. En av dem lärde sig också en hemlighet, men den går inte att återberätta, bara upplevas.
 
Top