Idéer till post-apokalyptiskt Stockholm

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Funderar på att tillsammans med min spelgrupp testa Mutant: År noll. Vi tänkte att vi ska hänga i Stockholm efter katastofen. Det finns ju en del färdigt material, men är rätt sugen på att få befolka världen med "egna" grejer. Tänker även att ett förgjort Stockholm är ju någon som kan förekomma i flera rollspel.
Sitter nu och funderar på vad man kan ha för kul ställen att utforska i huvudstan efter att civilisationen gått under i eld och kärnvapen.

Vad finns det för platser i Stockholm som ni skulle tycka vore kul att springa runt på efter katastrofen?

Jag har följande riktlinjer jag kommer använda mig av men fabulera gärna fritt.
  • Ska vara platser som finns inom den kartas område.
  • Mest intressant är platser som ligger lite utanför city, då innerstadskärnan kommer vara rätt sönderbombad efter katastrofen.
  • Det får gärna platser som är arkitektoniskt spännande/udda.
  • Ha gärna med någon om platsen har någon användbara resurser, såsom teknik, vatten eller mat samt en beskrivning om det finns några överlevare som huserar där nu, i post-apokalypsen.
Karta stockholm.png
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,293
När vi spelade Mutant: År noll hade vi vår ark i Filmhuset, som var en väldigt tacksam plats! Delvis har du det faktum att det är en brutalismkoloss som passar estetiken väldigt bra, ligger nära försvaret för spännande scener och kul loot och det faktum att det är ja… Filmhuset! Det är stort med många rum, med biografer på entréplan, kontor och föreläsningssalar ett plan upp och studios i källaren, vilket lämpar sig bra för olika typer av spel. Men det är också där vi har våra filmbibliotek, så vi vävde in ganska mycket film i vårt spel, där olika filmer agerade godnattsagor (eftersom det är filmrullar är det orimligt att mutanterna har kunnat titta på dem) och hade även en kult klädda som döden i Sjunde inseglet som leddes av den mystiske baskerbärande Bergmannen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
Fler av tunnelbannetunnlarna är nog fortfarande kvar, frågan är hur många som är vattenfyllda? Kan fungera som bosättning och/eller ett sätt att transportera sig från en ende av zonen till den andra utan att behöva röra sig på ytan, eller som ett sätt för monster/rädare att dyka upp nära spelarnas bosättning utan att blivit upptäckta.

Är de vattenfyllda så kan det innebär att vatten mutanter/monster kan finnas på ställen man inte förvänta sig
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Tommy Schinkler har skrivit två böcker som vad jag minns (ialf en, Domens dag) utspelar dig i Stockholm efter katastrofen. Det var en del i serien De överlevande som väl är obligatorisk läsning om en vill åt kioskig postapokalyps. Kan nog inte rekommendera dessa två utifrån kvalitet eller mycket annat än att det var lite intressant med ett Stockholm i ruiner. Resten av de överlevande håller en betydligt högre klass vilket ska läsas som att det mer säger något om dessa två titlar än att resten av serien är så jävla bra. MEN, om en gillar action från åttiotalet, är ok med politiska tveksamheter åt alla möjliga håll, är De överlevande intressant och underhållande, ibland till och med bra!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Jag är också inne på att det mesta som finns kvar ligger under jord.
- El, service och fjärrvärmetunnlar (hela kartan).
- Vattenanläggningar t.ex. brandreservoarer, ormen och Käppalatunneln.
- Tunnlar för väg, järnväg och tunnelbanetrafik inkl stationer.
- Tele/Kommunikationsanläggningar i t.ex. Fredhäll, Hammarby, Kaknäs
- De stora befolkningsskyddsrummen/Parkeringsgaragen
- Civilförsvarsanläggningar som Elefanten, Vargen, förråd och framskjutna enheter.
- Lednings- och kommunikationsplatser som GPL Elias, berget under Johannes och Ballongberget.
- SÖS krigssjukhus och Södertunneln, Kulvertarna under Karolinska.
- Bränsleförråden i Kvarnholmen och Nacka
- Vin och sprits bergrum vid Liljeholmen
- Riksarkivets bergrum
- Bergrummet under Skeppsholmen
- Före detta berghangarerna ute på Tullinge/Barkarby
- Ågestaverket
- Vaxholm med fort och anläggningar

Djupa bergrum är säkert fuktskadade medan t.ex. biltunnlar kanske är beboeliga.
Mindre bergrum kan säkert fås hyfsat torra med eldning bara de har god ventilation.
Några av anläggningarna kanske skulle kunna leva ganska länge på reservkraft efter katastrofen.

Beroende på hur lång tid som gått kommer det finnas spår av ovanjordsbebyggelsen också.

//EvilSpook
 
Top