Nekromanti Ickevåld...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag funderar på att skriva ett uppdrag som det inte ska innehållla ngt som helst våld, det går ut på att man ska få ut en yngling från en ondsint demonkult vars verksamhet går ut på att välta lite gravstenar här och där samt slänga runt lite behållare med alkohol. Hans fader vill nämligen detta.
ni får gärna krossa alltihop men synpunkter vill jag ha..
/images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dr_Morbid on 2001-07-08 22:18.</EM></FONT></P>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter bra !

Jag tycker att det låter som en BRA ide. Eftresom det oftas förekommer en del våld när man spelar. Fast jag tror åxå att det kan bli svårt, har fått för mig att äventyr nästan alltid slutar med att det förekommer nått slags våld.
Men jag hoppas & tro att det går bra ! Du får ta och berätta hur det gick..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Är dom rollspelare oxå? dina demonkultister asså... har hört att rollspelare är satanister. :]
hur ickevåld menar du fressten? får man ge nån en smäll på käften när dom går en på nerverna?

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jag tror inte att ickevåldet ligger i äventyret utan hos spelarna. mina spelare har en förmåga att först försöka lösa saker våldsamt, sen med intelligensen..även om du itens kriver med någor avsnitt där våld förekommer, kommer dina spelare att använda våld förmodligen, exempelvis splatta all i demonkulten för att få sonen fri. ett icksåvldsäventyr hänger mycket på spelarna.

Jag vet att jag har rätt!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
ja det är väl klart att de får slåss lite men icke döda, dock så blir det nog som så att demonkultisterna (läs ynglingarna) antagligen kommer att be om nåd efter att ha fått lite smisk på sjärten. Fast de kan ju göra livet surt för RP:na på andra vis genom att sno saker från dem osv så det är nog inte att föredra tror jag... ;P

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag tror att du har rätt däremot kan man ju påverka det genom hur man spelleder uppdraget, ifall man inte tränger in RP:na i en vägg genom att dra kniv o dyl så kan de nog lösa det på andra vis. dessutom beror de också på hur de har löst problem tidigare, som spelledare har man ett visst ansvar att inte låta dem lösa allting genom våld utan att faktiskt använda hjärnan. ifall de har skapat en sådan rollfigur som har förmågan. Fast jag tror att det tar en tid att kanske implementera sådant verkligt beteende hos personer som inte är vana vid att rollspela på det viset.
känn dig manad att knäcka detta inlägg, synpunkter ses med ett blitt öga uppå.

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
känn dig manad att knäcka detta inlägg

Arrrgh! Om bara fler ville använda den Harmoniska Arvid-Debatten! Snyft! /images/icons/frown.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
du har så rätt (om jag fattat allt../images/icons/blush.gif)
men en sak är att spelarna ofta inte vet om när de får minus i Äventyrspoängen eller Erfarenhetspoängen för att de varit våldsamma eller löst saker på ett dumt sätt (jaha, bara femti poäng. fast det var juh rätt lätt att döda den lilla bonnmoran) etc.
mina spelare brukar använda våld, fast jag inte tränger dem i ett hörn. i Vildhjarta blir det förhoppningsvis ändring...
lycka till!

Jag vet att jag har rätt!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
kommunikation [OT]

jag tror nog att du har kommunikation med dina spelare, men du kanske ska vara lite tydligare, typ sätta polisen lr dyl efter dem... sedan kanske utsätta dem för förhör så att de vet vad de pysslar med... ;P

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
arviddebatt ? [OT]

vad är det för ngt ?
det låter lite mysko...

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja såhär va!

Jag har verkligen tröttnat på att debatter som jag stöter på handlar mer om att vinna över den andra personen än att lägga fram en åsikt. (Kanske bör påpeka att dom jag umgås med är lite.. urg.. underutvecklade /images/icons/smile.gif Nä, så långt ska vi inte gå..) Lite svårt att förklara, men oftast när jag hör en debatt så tar folk allt som den andra säger som ett angrepp på dom, folk måste bevisa emot allt vad den andre säger.

Därför startade jag en egen "debatt-kodex", jag försöker att alltid använda diskussioner för "sanning och visdom, inte för prestige", och försöker peka ut när debatter inte handlar om ståndpunkter längre, utan bara är gräl över ett missförstånd i en desperat jakt efter att få ha rätt..

PUH! En lång förklaring! Anledningen till att jag skrev mitt förra inlägg överhuvudtaget var att du uppmanade foggmock att "knäcka" ditt inlägg.. Mer fokus på att vinna än att lägga fram och övertyga om sin egen åsikt. Ack!

Jaja. Det blev rätt mycket prat. Hoppas du inte tar detta inlägget som ett angrepp nu. Det var nämligen skrivet i "Arvid-Debatten"s tecken! /images/icons/wink.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Du har rätt, jag önskar fler var som du, men...

Du har som sagt helt rätt /images/icons/smile.gif , det är bara det att jag kanske skulle uttryckt mig mer klarare. det jag menade med att han skulle "knäcka" mitt inlägg är att jag ville veta ifall att jag sade hade ngra svaga punkter. som sagt ifall man ska utvecklas i en någorlunda snabb takt måste man kunna ta kritik, detta tog det ett tag för mig att lära, därför dår folk gärna "knäcka" mina inlägg därför att jag inte tar det personligt.

heh

/Dr_Morbid

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jamen då var ju allt bra!

Trevligt att få lovord! /images/icons/smile.gif
Det är bara det att mina kompisar brukar använda ordet "knäcka" på ett väldigt oarvidiskt sätt /images/icons/smile.gif
och jag fick tyvärr lite ryck när jag såg det!

Iallafall så tror jag, angående ickevåldet, att det är nog inte så svårt att göra klart för spelarna att ickevåld lönar sig. Det handlar ju helt om hur SL beskriver situationen, och om SL inte vill att spelarna ska slåss så märks det nog. Om man nu vill att det ska märkas.

Det är ju lite skillnad på:
Ni går in i försalen. Det står en man där som ser ut att vara väääldigt demondyrkande. Han har inte sett er än.
och
När ni kommer in i försalen så ser ni en obeväpnad medlem av kulten. Han har inte lagt märke till er.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Jag vill vara med i den arvidosiska debattklanen

Jo precis, spelledaren styr mer än bara uppdraget, han styr faktiskt även de olika spelstilarna, spelbalansen osv, det är mao förjävligt att vara spelledare... ;P men ack så roligt ifall det ger utdelning. =)

/Dr_Morbid nu även medlem i den arvidosiska debattklanen (eller ?)

Linuxpower to the masses! You deserve nothing less than Linux !
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
:)

Jag blir bara glad om man delar min syn på diskussioner! /images/icons/smile.gif

Men det är inte Min Patenterade Arvid-Teknik.. Jag behövde bara något att kalla diskussionsprincipen..
Dessutom, nu är det ju inte bara jag som använder den! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Det går aldeles utmärkt med äventyr där det inte förekommer våld. Till och med i ett spel som Shadowrun(våldsam framtid med många stora tuffa vapen). Det är bara att slänga åt spelarna ett äventyr där uppdragsgivarna säger att dom inte får skada någon under uppdraget. Resultatet blev ett lyckat uppdrag och endast ett skott avfyrat, ett varningsskott.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jo fast shadowrun är väl inte direkt praktexemplet... ;P
fantasy tror jag lämpar sig mer...

Troll är snyggare än människor
 
Top