Nekromanti I skuggorna av Stockholm

Scraphead

Veteran
Hej.
Håller på att skriva en rollspelskampanj. Idén är väl en blandning mellan Neil Gaimans Neverwhere, CoC och liknande som anspelar på varelser som lever i skuggorna av Stockholm. Det är inte direkt tänkt som ett skräckrollspel utan mer av mystik. Lite Pan's Labyrint. Ni fattar nog.
Premisen är att fantasin och magin i världen försvinner. Den ersätts av teknologi och vetenskap. Världen blir mer seriös och strikt. I skuggorna rör sig fortfarande varelser och legender från förr. Näcken driver runt på tunnelbanan och försöker spela musik, men musiken bara skär i öronen på dem som lyssnar. Troll lever djupt nere i kloakerna och samlar på sig diverse "skatter" som dem kan få tag på. Himlen är förändrad och stjärnorna lyser stark. Hemliga organisationer som DFS driver runt och letar efter potentiella "hot". Bortbytingar och drömlösa nätter. Namn som Drömgluffsaren. Det skulle vara en blandning mellan svenska folksagor och myter samt egna varelser.

Första äventyret är tänkt att utspela sig i rollspelarnas barndom. Där de upptäcker något bortom denna värld. Läste lite om Mylingspels Leka med elden och det är väl en av idéerna som skulle kunna vara första äventyret. Därefter kommer världen att spolas fram ett par år. Det är väl också då beroende på hur rollpersonernas liv utvecklas som de lär sig olika färdigheter och yrken.

Jag vet inte riktigt hur det kommer vara sen, men har ni några idéer och tankar. Skulle detta kunna vara roligt att spela. Anledningen varför jag inte helt vill basera detta på Svenska Kulter och liknande är för att jag tycker det är lättare för mig själv att ta fram infon själv då jag har lättare kontroll över alla hemligheter och SLPs. Blir alltid förvirrad när jag ska försöka spelleda färdiga världar. Är inte så bra på att läsa på om världen.

Bör man nämna att rollspelet handlar om magi och sånt eller kan man göra så att genom rollspelet så "låses" magin upp och vissa av karaktärerna får krafter och liknande. Hur väljs dessa personer ut eller bör alla få krafter.

vet inte om jag bara babblar, men har ni några frågor så är det bara att fråga.

?Tack på förhand!