Nekromanti I like to Blow Things up!

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
n2 offensiv sprängregler är jätte detaljerade och bra... eller?

De funkar bra om man vill ta 500kg sprängdeg och spräng en grupp med människor och se hur många gånger de dör! Men det finns inga regler för att använda sprängämnen till de det de egentligen är till för(självmordsbombare uträknade). Nämligen att spränga byggnader, kassaskåp och andra objeckt!

Någon som har lite husregler?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Haromveckan gick jag pa en kurs i hur man hanterar det faktum att man arbetar i en krigszon dar det storsta hotet ar just sprangladdningar. Improvised Explosive Device = IED.

Forelasaren upprepade gang efter annan: "Blast dynamics is a complex thing". Varpa han visade flera filmer som bevisade pastaendet. Att spranga sonder saker pa ett bra satt ar valdigt svart. Detta bor aterges med hoga svarighetsgrader och att misslyckanden kan ha valdigt varierande effekter fran "nastan ingenting hander" till "ni river hela kvartetet av misstag".
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Har lite egna erfarenheter av att spränga både små och lite större saker från att varit Pionjärsoldat i lumpen.
Att spränga enklare saker som väggar och dörrar är inte svårt (Ob1T6 till Ob3T6), broar och byggnader är naturligtvis svårare. Jag tycker reglerna i Offensiv beskriver ganska bra effekterna av vad som kan gå fel om man misslyckas eller fumlar med sitt slag mot Sprängtecknink. Men man bör också ha i åtanke att en RP inte alltid har alla faktorer om sitt objekt som han ska spränga. Vilket för honom kan ge ganska oväntade händelser oavsett om han lyckades med sitt slag eller inte.

Problemet är att det inte finns någon info alls hur mycket sprängmedel man troligtvis behöver och hur man slår fram om objektet blir förstört eller inte.

Exempel:
En klump med 1kg Semtex borde var tillräckligt för att göra ett mindre hål i 25cm vägg av armeradbetong. Vill man gör ett hål som är lite större så man dubbla eller tre dubbla laddningen och dra ut laddningen över ett större område på väggen.

Spel exempel:
Rollpersonen Sven ska spränga hål på en betongvägg till ett rum, där det troligen finns en massa pengar. Han vet inte hur tjock väggen är men har med sig 1kg Semtex. Vilket han hoppas är tillräckligt för att gör hål stort nog att sig igenom utan att förstör pengarna på insidan.
Sven appterar sprängladdningen med en sprängpatron och två meter krutstubin. Sedan tänder han stubinen och spring bakom en container 20m bort för att ta skydd.

Väggen består av 25cm armeradbetong.
1kg Semtex som gör OB13T6 och har en basradie på 3m. På en meters avstånd blir skadan i stället Ob15T6).
Sven har Sprängteknik 10 och tog god tid på sig att aptera laddningen. Grundsvårigheten för att aptera en sprängladdning är Ob3T6 men eftersom Semtex är ett stabilt sprängämne och Sven hade god tid aptera så blir slaget lätt (Ob1T6). Sven lyckas med sitt slag mot Sprängteknik. Sprängskadan (Ob15T6) blir 56 vilket får effekten att väggen...
(Här tar n2 sprängregler slut!)

För Sven som ligger 20m bort bakom en containern blir skadan (Ob7T6) minus skyddet för containern...???
För att se om den tomma containern som väger 2185 kg flyttar på sig och krossar Sven slår vi...???
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Asså, det är inte så enkelt som du får det att verka..
Nu har jag inte alla formler som behövs i huvudet, men jag kan garantera att bara en så liten sak som formen på klumpen i ditt exempel spelar apstor roll.

Bara lägga sprängdeg på en vägg ger att explosionens kraft nästan uteslutande inte går mot väggen.
Kör man med Riktad Spräng Verkan (rsv) så kan man påverka explosionen riktning & orsaka större förrödelse..

Sätter man laddningen i ett hörn eller mot bärande balkar så ökar förrödelsen markant & skulle man kunna borra in en bit så blir skillnaden i förrödelse mot en lika stor "klump på väggen" så stor att jag får svårt att klä det i ord...

Tvivlar du så betänk herr storkina. Lägg den i handen & tutta på så får du ont som fan, men lägger på ett plåster & leker vidare.
Knyt handen runt den & tutta på så förlorar du nog handen.

Nu vet jag inte exakt hur reglerna för sprängande funkar i neotech, men att sätta OBT på själva laddningen finner jag vara fruktansvärt galet.
Laddningen hoppar inte iväg av egen illvilja, den används av nån jävla dåre & det är HANS färdighet som avgör hur det går.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Förslag som slog mig efter lite tanke..

Ta alkemireglerna från Eon.
Svårigheten är att "ta ner" det man ska ta ner.
Reglerna kan tas omoddat, typ bara byta "storlek på lab" till "storlek på laddning".

Så misslyckas man med en stor laddning (lab) spränger man skiten ur sig, medans om man är bra på't, så behövs inte så stor laddning alls & det är relativt säkert.

Reglerna i Eon funkar ju inte (imho) för sitt syfte, men för detta tycks de riktigt bra anpassade...
 
Top