Nekromanti I asharien bränner man inge häxor eller?

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Jag fick hem äventyret sorgernas brunn i går och läste lite. På sida 29 under rubriken "Möte med Roanita" näms i slutat att om man lyckas avslöja henne och bevisar att hon är en häxa bränns hon på bål. För det första finns det inget straff i Asharien där det ingår att man bränns på bål. För det andra är det väl inte förbjudet att utöva magi i Asharien. Jag vet att man inte får det i Jargien och att man troligtvis blir bränd på bål där. Anledningen till detta kan iofs bero på att modulen Asharien och soldarn släpptes senare än äventyret. Problemet är dock att jag inte riktigt vet hur jag ska agera som spelledare eftersom rollpersonerna inte kan få henne fast på detta sättet eftersom hon inte gör något "olagligt" så vida inte rollpersonerna kan bevisa att hon har dödat barnen. I detta fall skulle hon i värsta fall dömmas till halshuggning.

MVH "Gud"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Läs lite i Asharien och Soldarn modulen angående religionen. Att bränna häxor och "otrogna" är endel av religonens inflytande.

Följande står på sidan 30 om Samorismens inverkan, andra stycket:

"...undantaget Zórianordens riddare som då och då infångar och bränner Daak-trogna."

Så att bränna personer förekommer även i Asharien.

Riddaren
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Tack för upplysningen. Min fråga är dock fortfarande, skulle en person kunna bli bränd på bål bara för att de är häxor? Iofs sysslar just denna häxa med mörka krafter, detta kanske skulle kunna vara ett skäl.

MVH "Gud"
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
En pöbel kanske inte tar hänsyn till hurvida det är olagligt att bränna någon de är livrädda för, eller om man bara får bränna Daak-trogna och inte häxor.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Även om så inte är fallet anses häxorna använda mörka krafter, varför de bränns av Zorianordern och av andra ljusets förkämpar.

- Antonio
 
Top