Nekromanti Hypokondrika

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Ska börja på allvar nu med rollspelet Hypokondrika. Det lär bli sjukt roligt spel i sjukhusmiljö...

Skriv gärna om lite önskemål på saker som ska vara med...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag förstår inte riktigt poängen. Ska äventyren vara som avsnitt ur cityakuten, eller ska man vara patienter? Du måste ge oss mer information innan vi kan spåna vidare, är jag rädd.

Jag skulle vilja se ett rollspel där man spelade som vita blodkroppar inne i någons blodomlopp. Tyvärr känns idén lite snodd nu, med Osmosis Jones-filmen osv, men det skulle säkert gå att återuppfinna den genren på ett helt nytt sätt. "Hypokondrika" hade varit ett bra namn på ett sådant rollspel.

/Rising
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Spelet är ett rent humor-spel där man ska rädda sjukhuset från galna patienter eller besöka det hemliga förrådet i källaren...Leka med piller kan man också göra...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det låter lite... ...begränsat. Jag har lite svårt för humorrollspel där det inte finns rejält med utrymme för spelarna att (som i vanliga rollspel) kunna utvecklas i önskad riktning och ta egna initiativ. Ett rollspel som "går ut på" att man ska göra något, låter heltrist.

Gör ett brädspel istället, eller ett kortspel. Det kan bli hur kul som helst. Jag brukar köpa vanliga, billiga kortlekar (för tjugo spänn i min bokhandel) och sedan klistra på papperslappar jag skrivit ut med datorn. Då kan man massproducera kort och det blir ändå skönt att hålla i dem.

Föreslår att du tänker i den riktningen. Ett komiskt sjukhusrollspel känns lika kul som en influensa. Gör ett brädspel istället. Det kan däremot bli kul.

/Rising
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det var bara några få exempel...det kommer bli ganska fritt men med grund runt "äventyr"...

Theme Hospital - The RPG ungefär...
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
En kul grej skulle vara att spela stackars doktor som måste stå ut med diverse skumma patienter. Några exempel;

Ultra-hypon; Kommer in stup i kvarten med nya "krämpor", inte sällan sjukdomar och åkommor som inte existerar eller som existerar typ i tropikerna

Advokatsonen/dottern; Kräver förtur med sina uppskrapade fotbollsknän/tennisarmbågar annars stämmer sonens/dotterns svinigt rike advokatpappa sjukhuset/images/icons/king.gif

Galna självmordskandidaten; Måste spännas fast och hållas utom räckhåll för vassa/mycket hårda föremål/all medicin som kan tas i överdos... Trakkar troligen varje sate som kommer inom räckhåll med diverse nedvärderande glåpord och annat trevligt/images/icons/wink.gif

Den modiga cancerpatienten; Cancerpatient med medföljande anhöriga. Patienten vägrar utsätta sig för eventuell strålbehandling/cellgifter medan familjen/de anhöriga desperat försöker övertyga patienten om motsatsen alternativt muta läkarna att strunta i patientens önskningar...

Den gamla rika gubbstrutten/tanten; Hänger på en tunnlivlina och har i sin närhet x antal giriga släktingar som bara längtar efter gamlingens död, och arv. Se upp för "feldoseringar" och "olyckor" och sladdar som plötsligt sitter löst...

Nej, usch sikken morbid humor man besitter egentligen..../images/icons/crazy.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Hallå! Jag och mina kompisar lekte vita blodkroppar för jättelänge sedan, utan att ha sett någon jäkla Osmosis Jones-film. Det är en del av min barndom att åka omkring i blodådror och slåss mot onda bakterier!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det fanns ju en hel del tecknade program som handlade om livet i blodomloppet. Av samme tecknargäng som gjorde de där "det var en gång"-avsnitten om mänsklighetens historia. Det var alltid två skurkar; en stor kille med svart kalufs, och en liten fuling med röd näsa. De var dumma grottmänniskor och elaka egyptiska slavpiskare i "det var en gång", men funkade bra som virus och bakterier i blodomlopps-serien också.

Så grundtanken är ju enkel. Jag gjorde ett sorts taktikspel i AMOS på min amiga, där man producerade vita blodkroppar och antikroppar och placerade ut dem i strategiska organ och vener, kommer jag ihåg. Det var inte så häftigt, för bacillerna förökade sig ju genom celldelning och min amiga kunde inte hålla så många variabler i minnet samtidigt, så man blev inte "game over", utan spelet tog helt enkelt slut genom att datorn hängde sig.

/Rising
 
Top