Nekromanti huvudtabell II

G

Guest

Guest
ok. nu vet ja... de här med BP (som i dod) ska jag andvända, tror ja. Man köper T10 på huvudtabellen (kolla inlägget huvudtabell) och man får olika mång bp på olika yrken och hur bra man e på yrket. de bpna ska man åsså köpa sin startutrustning. så man köööper t10r. de va väll bra?????? eller...

/jenz
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Bättre i alla fall. Kan säkert fungera, men alla får väl lika många t10:or ändå, så det blir väl slumpen som avgör igen!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Alternativt är det väl bättre att göra så att alla får ett antal BP (bakgrundspoäng). Dessa får man sedan fördela mellan de olika tabellerna, där det kostar ett visst antal BP att slå på en viss tabell. De tabeller som innehåller negativa resultat kostar däremot inte något utan ger istället personer ett antal extra BP.

Exempel:

Att slå på en "negativ" tabell kanske ger 1 eller 2 BP plus till personen. Att däremot slå ett slag på en "positiv" tabell kostar 1 eller 2 BP.


På detta sätt kan spelarna själva välja om de vill ha några negativa effekter samtidigt som en person som vill ha många fördelar också måste erhålla ett antal negativa.

// VÄDUR


Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 
G

Guest

Guest
bra ide

jaaaa de va inte så dum ide... men hur många poäng ska man få... ska alla få lika nåmga???

/jenz
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Tänkte också på att använda BP genom hela karaktärsskapandet men det skulle kunna bli för obalanserat. Spelarna måste ha testat att göra några karaktärer för att förstå systemet.
Bättre m. ett prioriteringssystem som i Shadowrun. Då får man välja om man vill vara bra i grundegenskaper, färdigheter eller ha bra startkapital.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker förmågor inte bara ska ge plus till färdigheter om man ska <EM>köpa</EM> dessa
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller fullständigt med, Shadowrun har ett utmärkt system.
Och så till Huvudtabellen...
Jag tycker meningen i det hela går något snett om man forfarande får "dåliga" resultat på 1-8 eller vad det nu var.....

Ingen vill spendera når BP för en nackdel skulle jag tro. Skulle du inte kunna gör lite som Vampire, ta att man får lika många tärningar att slå på den "dåliga" tabellen som man har att slå på den bra (i samma slag då, eller?)
Nåväl, jag tyckte det lät bra, mitt förslag då vill säga, i vart fall.

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: bra ide

Det kan finnas ett antal olika varianter beroende på vad det är för typ av spelvärld. Huvudsaken är att spelarnas olika rollpersoner är jämbördigt "viktade".

I en fantasy värld kan man t.ex bestämma att människor får 5 Bp medans en Alv får endast 3 Bp etc. Detta pga att alven redan erhåller vissa fördelar i jämförelse med människor etc.

Alternativt kan alla rollpersoner erhålla 2T6 Bp, eller olika raser/folkslag erhåller olika tärningskombinationer Bp.

De olika sätten att göra detta på kan varieras enormt.

MVH - Vädur

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jenz är du full eller? Hehe /images/icons/smile.gif

Jaja, det låter jättemysigt iallafall..


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 
Top