Nekromanti Husregler: Western IV (närstrid och avståndsstrid plus lite annat)

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
(Jag kunde inte hitta någon annan passande plats så valde att starta en ny diskussion. Om det redan finns så får admin flytta till lämpligare diskussion.)

BAKGRUND
Redan sedan Western I har detta spel varit en personlig favorit (världen, kampanjerna, duellerna), men oavsett spelgrupp har vi ofta hamnat i gräl om regler. Min erfarenhet som SL är att spelgrupper gärna vill spela utan att ha läst reglerna (gäller även min nuvarande grupp) - speciellt då man ofta varvar mellan olika spel. SL är påläst, men drömmer ofta om att spelarna skall ha samma koll. Tyvärr ser jag inte det som realistiskt längre. Därför landar vi ofta i egna husregler för att förenkla eller som ofta har varit i Westerns fall för att göra det mer spelbart eller realistiskt (för att minimera gräl).

Nu har vi landet i Western IV och har återigen börjat fila på husregler visa från tidigare erfarenheter. Träffiguren gillar vi - så den blir kvar, men inte allt...

FÖRÄNDRINGAR (våra husregler) MED MOTIVERINGAR
Närstrider har vi haft problem med. Främst att hålla koll på specialiseringar och att många specialiseringar inte har någon nackdel (ex. boxningens uppercut). Vi har därför förenklat (möjligen även försvårat) genom att vi enbart väljer en specialisering (ex. boxning) och två fördelar och en nackdel som är kopplad till den. Såsom att en boxare ofta slår hårdare, är bättre på att undvika, men alltid är sämre på sparkar. Vi har även justerat skada för slag, sparkar etc. i närstrid så att skadan påverkas av hur stark man är (och att sparkar faktiskt är smärtsammare vanligtvis). Vi har även justerat avstånden så att det är enklare att skalla på nära håll, men svårare att få in en rak höger på långt avstånd. Detta för att det skall vara en fördel eller nackdel att gå riktigt nära motståndaren.

Nu till avståndsvapen. Vi har irriterat oss på (eller missförstått) betydelsen av vapensnabbhet. Om jag är långsam med gevär och snabb med revolver påverkar det inte hur snabb jag är på andra handlingar. Vi har därför justerat det så att alla har en grundsnabbhet (Snabbhet) helt enkelt. Vi har även delvis återgått till att man "betalar" poäng för varje handling. Detta för att direkta vapenhandlingar skall påverkas av vapnets hastighet (rekyl, hur enkelt det är att sikta med etc.). Se gärna mer i arbetsdokumentet jag bifogat. Det gör att de som tränat med revolvrar är snabbare på att hantera dem, men kan vara lika långsamma som alla andra på att hoppa på hästen...

Vi har även justerat reglerna kring förflyttning under strid som verkar saknas. Nu har vi förflytta oss en delsträcka under en handling som avgörs av snabbheten.

Vi har även justerat skada vid avståndsvapen. Det blir högre skada om du skjuter från två meter än om du skjuter från 100 - marginellt, men trots allt... Tänk dig en hagelbössa...
?
Sedan har vi strukit en del. Förutom underdiscipliner, bonusar till manövrar för specialiseringar, ödespoäng, helig kraft, fummel (alltid vid OM "1") så har vi tagit bort "Försvar"/Defensivt värde vid avståndsstrid. Vi har istället lagt till det vi kallar stressnivå. Vi tyckte att det var krångligt att kolla "Försvar"/DV och även orealistiskt. Det är inte svårare att skjuta Wyatt Earp än Virgil (men de kanske hanterar farliga situationer på ett bättre sätt), men skytten kan vara mer eller mindre stressad av att skjuta mot någon beroende på risken. Ju större risk att målet skjuter tillbaka och träffar desto högre stressnivå. Stressnivån minskar även med Stridsvana (som vi tycker används alltför lite i spelet).

OK... långt inlägg. Vid otydligheter, frågor, kommentera gärna.

(Mitt lilla arbetsdokument med en översikt finns bifogat.)

Tacksam för all feedback från andra regelboksbitare!
 

Attachments

Top