Nekromanti Husregler angående Häxor & Teurger

Voltäär

Veteran
Joined
17 Nov 2014
Messages
8
Jag har läst igenom boken lite nu och då jag spelleder en grupp med en Svartkonstnär, en Teurg, en Häxa och en Självlärd Magiker så har jag några frågor till er alla.

Är det inte så att jämfört med teurgin så är häxkonsten rent siffermässigt en väldig svag tradition? Själva förmågan dvs. Alla de andra traditionerna erbjuder ett sätt att minska på korruptionen och sedan på mästarnivån så ger det mystikern en liten bonus. T.ex 1t4 effektgrad för Teurger, lättare att uprätta kedjor för Ordensmagiker och att kunna slå mot skugga istället för viljestyrka för Svartkonstnärer. Men häxor får ingenting det här, utan det enda en Häxa tjänar på att använda 60 erf på sin tradition är att inte straffas lika mycket när hen vill använda 60 erf på någonting annat.

Så har ni gett era Häxor någonting extra? Jag tänker någonting i stil med att använda naturkrafter för att använda sina förmågor och därför får slå om alla misslyckade mystiska förmågor inne i skogen. Typ.

På den andra sidan av spektrumet så kan en Teurg (rent teoretiskt, själv har jag satt in en "du orkar inte mer begränsning) helt obesvärat använda sina förmågor hela dagen utan att ens börja svettas. Alla andra mystiker får en korruptionsbegränsning på hur ofta de kan använda sina besvärjelser i form av korruption, men inte Teurger. Så har era grupper begränsat Teurgins läror på något sätt eller har ni låtit dom hållas? Om ni har begränsat dom, hur?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Häxkonst Mästare har jag själv funderat lite på, men gällande Teurgi så tycker jag det löser sig. De flesta Teurgiska Mystiska Krafterna är väldigt specifika, på ett sätt de flesta andra inte har. Specifikt mot styggelser och liknande. Vilket gör att om man inte vill köra stenhård healer så får man gå över lite till andra traditioner och då gäller inte deras lindring.

Än så länge tycker jag det funkat ganska bra i vår grupp, men då har inte vi heller beblandat oss så mycket med magi.
 

Voltäär

Veteran
Joined
17 Nov 2014
Messages
8
Ja, jo, de är ju onekligen väldigt nischade men om gruppen har en teurg på mästarnivå så behöver de aldrig riktigt oroa sig över hur det kommer te sig om någon blir gravalvarligt skadad, oavsett hur många gånger det sker då Teurgen obegränsat kan använda sina mystiska förmågor för att hela upp igen.

Alla mystiska traditioner är begränsade på hur många gånger de kan använda sina förmågor i korruptionsväg medans en Teurg kan flyga runt hur mycket hen än vill!
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ge (minst 1 i) korruption vid misslyckade användningar av krafter?

Vi kör med en extra 1T4 korruption vid fummel. Det gör att det alltid finns ett litet risktagande.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
1T4 Korruption på fummel låter bra.

Så vad ger vi Häxkonst på Mästare då? Jag tänker nån form av blodsmagi. Får göra extra skada för att ta lite extra skada?
 

Voltäär

Veteran
Joined
17 Nov 2014
Messages
8
1t4 korruption med fummel gillar jag och minst 1 vid misslyckat tror jag också att jag kommer ta in i gruppen.

Häxkonst på mästare har jag personligen tänkt någonting i stil med att i utbyte mot 1t4 korruption så får en häxa slå om en mystisk kraft som hen använder inne i skogen? Jag gillar blodsmagin dock. Kanske ta 1 i tålighet för att lägga på 1t4 i effektgrad. På det sättet så kan det inte användas hela tiden, men kommer fortfarande ge lite extra "UNF" till häxkonsterna!
 
Top