Nekromanti Hus och kostnader

Den dära...

Veteran
I min nya kampanj skall jag spela en handelsman och nu håller jag som bäst på att beräkna en total kostnad för leverne så jag vet ungefär hur stort pris han måste ta för sina varor (går efter handelsreglerna i Sjöfarare och pirater)

Jag har tyvärr råkat ut för ett problem.
HUr mycket kan det kosta för totalt sju familjemedemmar att bo i en lyxvilla (se egendomstabellen i Spelarens regelbok)?
Man kan ju gå efter levnadsstandardtabellen på utrustningskapitlet men vad ingår då? Både mat, tjänarnas löner och husunderhållskostnader?

Ett större problem är hur mycket ett kontor kan kosta. Handelhuset har två skilda kontor i Calnia och Nemsema vdär totalt sju personer arbetar (tre kontorister i varje plus en bokhållare i Nemsema).

Tack på förhand

Ceram

Tvättbjörn
Det kanske kan vara till hjälp att läsa lite i förläningsreglerna i riddaren. Där finns adelsmäns levnadskostare någorlunda uppstyrt. Visserligen är ju beräkningarna för det priviligerade ståndet men det lär bara va att avrunda uppåt.

/Ceram, sen måste man räkna om från lyxvarumått till pengar också...

Den dära...

Veteran
VIsst men jag finner det ändå lite svårt att tolka alla underhållningsregler hos en ofrälse i staden. Jag menar de måste väl bebtala till staten en massa pengar och så vidare?
Fungerar bra till att rälkna ut hushållskassan och stallet men
jag vet inte vart jag skall sätta rimliga kostnader på följande:

- Hur mycket det kostar att underhålla en kontorslokal i staden
- Hur mykcet det kostar att underhålla en lyxvilla i staden

Aeon

Warrior
Efterlyser Handelshusregler!

Jag har sagt det förut, det behövs ett handels-regelsystem likt förläningssystemet!