Nekromanti Hur...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
...likt är D&D Baldur's Gate???

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
tja.. BG är ju placerat i kampanjvärlden Forgotten Realms... så världsmässig väldigt lik om du väljer att spela det där...

Regelmässigt så är det skillnader... eftersom BG är enligt Ad&D reglerna... d&d reglerna är i mitt tycke både enklare och bättre...

Icewind Dale och BG2 är något slags mellanting mellan d&d3e reglerna och Ad&d....

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Vad är det för skillnad på AD&D och D&D

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Spela med D&D regler

Jag har för mig (jag spelar inte Baldurs Gate men jag har testat) att det finns alternativ så man kan välja D&D regler i spelet om man vill. Men det är ju ingen ändring på världen men lite mer likt blir det väl iaf. Jag är inte så bekant med D&D.

Är dock inte riktigt säker på om det är så.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Det är skillnader när det gäller regler och skill systemet.

Strids systemet är bättre än THAC0 systemet som var i AD&D. Man var tvungen att vara ett mindre mattegeni för att räkna ut om man träffar eller inte.

I DnD 3ed har du t.ex. +2 i träffa.
Din fiende du slår på har en AC på 15. Då slår du helt enkelt en T20 plusar på ditt värde och ser om du slår över. Så är det ung. med alla färdigheter.

I am the begining of every end.
And the end of every life.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja.. inga större skillnader du skulle märka i spelet...

det som har hänt är att THAC0 är borta.. det är ersatt med nått annat..

det hela bygger på att du slår en d20 och lägger till ett värde och försöker komma över en svårighetsgrad (DC)

en attack ser ut såhär:
Pelle lvl 1 Ftr ska slå Oskar som också är lvl 1 Ftr
Pelle är stark han har Strength 14 vilket ger honom en Str bonus på +2 dessutom så är han ftr lvl 1 vilket ger honom +1 i Base attack bonus... så hans totala atackbonus hamnar på +3 Oskar däremot är smidig, Dex 14 vilket ger honom en AC bonus på +2 (man har AC 10 från början) dessutom så har han en läderrustningen vilket ger honom (orkar inte kolla exakt men jag tror det är +3) +3 på AC Totala AC blir alltså 15
för att Pelle nu ska lyckas slå Oskar så måste Pelle slå d20+Total attack bonus (+3) likamed eller över 15 (som är OSkars AC)

sådär.. det var väl inte så svårt? :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Top