Troberg
Sinister eater
Som jag tjatat om ett tag, så bygger jag en fantasyspelvärld.
Den beskrivs på flera sätt:
Den beskrivs på flera sätt:
- Traditionell beskrivning. "Det här är det här landet, de styrs så här, de tror på den guden, bla bla bla.". Ni vet vad jag menar.
- En story (eller egentligen glimtar från en story) om ett fartyg och dess besättning, med uppdrag att kartlägga världen. De besöker allt, och man får glimtar "från insidan".
- Kampanj. Spelarna får ett uppdrag att hitta fartyget och besättningen från storyn, så de får resa världen runt. Ingen speciell ordning (förutom start och slut), men överallt finns det en beskriven äventyrsarc som kan spelas.
- Varje äventyrsarc i sin tur är beskriven både som:
- Beskrivning. Beskrivningarna när det är mer "A händer, sedan B, sedan C".
- Flavor texts. Flavor används när det handlar om emotionell impact.
- Varje äventyrsarc i sin tur är beskriven både som:
- Karaktärer. Kampanjen är tänkt att spelas med färdiga karaktärer, eller "drop in replacements" för dem. Detta i första hand för att det ger mer fördefinierade händelser specifikt för karaktärerna, men också för att få en balanserad besättning/grupp. Karaktärerna har fylliga bakgrunder, från olika regioner, och blir på så sätt också en del av beskrivningen. Till varje karaktär finns det också "spotlights", i princip äventyr som specifikt är centrerade kring den karaktärens bakgrund, som kan droppas in när de passar.
- Flavor texts. Det finns ganska många flavor texts. För platser, personer, religioner, you name it. Dessa är för att förmedla känslan på ett sätt som inte beskrivningar gör. De är inte tänkta att läsas upp ord för ord, utan för att förmedla en känsla, en mental bild.
Men, en grundtanke är att det ska finnas både stories och äventyr oavsett vilket objekt (land, plats, person osv) man tittar på.
Jag har försökt bygga som jag vill ha det.
Allt byggt som en HTML-struktur, så det är inte linjär text, man kan hoppa runt och gräva ner sig as needed.
Känns det rimligt