Hur viktiga är inomhuskartan?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
En komplex dungeon utan karta
…ritar man inte egna kartor när man utforskar just dungeons? Alltså jag menar inte "det här borde alla göra och de som inte gör det är onormala weirdos"; jag är väldigt oinsatt i dungeon-spelande överlag och blev mest förvånad då jag från andra förstått det som en viktig/kul del i det hela. Men jag inser medan jag skriver detta att det såklart också finns de som gillar att utforska dungeons men hellre vill att SL ritar… (och det är givetvis helt ok det också)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
…ritar man inte egna kartor när man utforskar just dungeons?
Spelarna kan rita eller SL, men kartan måste finnas. Att köra totalt "theatre of the mind" är liksom inte ett alternativ.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har inte använt en inhomhuskarta på typ 20 år, och har inga planer på att göra det igen. Immersionen blir mycket bättre utan, och designar man spel som kräver kartor, som inte är D&D, då har man gjort något fel.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag har inte använt en inhomhuskarta på typ 20 år, och har inga planer på att göra det igen. Immersionen blir mycket bättre utan, och designar man spel som kräver kartor, som inte är D&D, då har man gjort något fel.
Typ som Neotech 2, som kom med ett kartblock och som delar in alla strider i olika zoner? ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Typ som Neotech 2, som kom med ett kartblock och som delar in alla strider i olika zoner? ;)
Eller Neotech Edge, som alla pratat om hur mycket de gillar kartpaketet till? =)

Man kan säkert argumentera för att det tekniskt sett inte krävs kartor, för all del, men jag undrar lite över den produkten överlag om den liksom bara gör spelandet/immersionen sämre. Själv brukar jag bara skapa produkter som jag tror gör upplevelsen av mina spel bättre, men vad vet jag? =)
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eller Neotech Edge, som alla pratat om hur mycket de gillar kartpaketet till? =)

Man kan säkert argumentera för att det tekniskt sett inte krävs kartor, för all del, men jag undrar lite över den produkten överlag om den liksom bara gör spelandet/immersionen sämre. Själv brukar jag bara skapa produkter som jag tror gör upplevelsen av mina spel bättre, men vad vet jag? =)
kartor behövs inte i Neotech Edge, de är optional. Men andra i teamet tycker givetvis mer om dem än vad jag gör. Jag gör aldrig mina helt egna spel, jag gillar att jobba i team och ibland tillgodose behov och önskningar som inte nödvändigtvis är mina egna. Vi ansträngde oss för att göra kartpaketet riktigt spektakulärt, och det är jag stolt över. Kartpaketet är nämligen inte bara kartor - det är ett helt berg av mikroäventyr dessutom. Det är faktiskt några av de roligaste manus jag öht skrivit.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Förlåt, det var Edge jag syftade på, inte Neotech 2!

Jag tycker kartpaktetet är det bästa tillbehöret jag har köpt på en kickstarter till något spel, 10/10 kvalitet.
 
Top