Hur viktig är inredningen?

Albrekt

Veteran
Jag har, av någon anledning, svårt för miljöbeskrivningar som inte "passar" (min egen smak och eget tycke då, förstås). Jag gillar fantasy som känns lite äldre, där saker och teknologi från sen medeltid kanske finns, men är ovanliga.

En gång spelade jag i ett OSR-spel (medeltida fantasy) online och kände att jag helt slets ur inlevelsen för att en bar beskrevs med biljardbord. Ett annat irritationsmoment för mig, vanligt förekommande i moduler och äventyr, är soffor, stora glasrutor och modernt planerade kök. Dumt av mig det här pedanteriet, och säkert en anledning till att jag föredrar att spelleda. Det är fantasy! Allt kan vara rätt eller fel.

Men, för de som gillar lite mer medeltidskänsla i interiörerna, här är en lista jag har satt ihop (med hjälp av min kompis, ChatGPT). Mycket av det här hade jag inte själv en aning om, och en hel del är over-kill (inga bibliotek eller korridorer!). Men, kanske om man vill spela historienära, som Pendragon, Age of Vikings, eller Mythic Bastionland:

Innovation (efter 1600-talet)Medeltida motsvarighet / föregångareVad som förändrades
Soffor och fåtöljerBänkar, pallar och långbänkar (i trä, ibland med halmsits)Man gick från hårda sittplatser för många till mjuka, bekväma möbler för individen.
Garderober och klädkammareKistor och stora förvaringslådorFörvaring flyttade från flyttbara lådor till fasta möbler i rummet.
Skrivbord och sekretärerLäspulpeter, bockbord, bärbara skrivlådorSkrivande blev en privat aktivitet med egna, specialgjorda möbler.
Sideboards och bufféerSkåp, bockbord, väggnischerFörvaring vid måltider utvecklades till möbler som också visade upp porslin och silver.
Separata matsalarStora salar med långa gemensamma bordMåltider flyttades från gemensamma utrymmen till särskilda rum.
Salonger och vardagsrumRum med flera funktionerNya rum skapades enbart för umgänge, inte för sömn eller måltider.
Sovrum som privata rumGemensamma sovutrymmen, sängar i salen, sängalkoverSömn blev en privat och personlig del av livet.
Bibliotek och arbetsrumKlosterskriptorier, bokkistor, läspulpeter i salarÖkad läskunnighet gjorde privata studier möjliga.
TapeterMålade väggar, gobelänger, freskerVäggdekoration blev billigare och vanligare i hemmen.
Gardiner och draperierFönsterluckor, träskärmar, textilierTextilier gav bättre insynsskydd och isolering än hårda avskärmningar.
Mattor på golvVass, halm och flätade mattorMattor gick från att vara dekoration till vardagskomfort under fötterna.
Speglar med försilvrat glasPolerade metallspeglar, små glasspeglarStörre och klarare speglar förändrade både inredning och självbild.
Målade tak och stuckaturSynliga bjälkar och enkelt målade träytorRik dekoration ersatte det rent funktionella uttrycket.
Ljusstakar och ljuskronorFacklor och enkla ljushållareBelysning blev både praktisk och dekorativ.
Glasfönster med större rutorSmå blyspröjsade rutor, horn eller oljat pergamentBättre glastillverkning gav ljusare rum.
Oljelampor med reflektorerÖppna lågor och vekarLjuset blev effektivare och säkrare.
Eldstäder med spiselkransÖppna härdar och eldfatUppvärmning blev en fast del av rummets arkitektur.
Kakelugnar (Nordeuropa)Öppna eldstäder och flyttbara brasorEffektivare och mer värmebesparande uppvärmning.
Korridorer och hallarRum som ledde direkt in i varandraÖkad integritet och bättre rörelsemönster i huset.
Trappor som arkitektoniska inslagStegar och smala nyttotrapporTrappor blev statussymboler och designelement.
Symmetriska planlösningarOregelbundna, organiskt framvuxna rumRenässansens ideal skapade ordning och balans.
Fönster placerade för utsiktSmå, oregelbundna öppningarArkitekturen började rama in landskap och vyer.
Enkel inomhus-VAPottor, latriner, vatten buret för handTidiga rörsystem ökade bekvämlighet och hygien.
Inbyggda skåp och hyllorFristående kistor och skåpFörvaring blev en del av själva byggnaden.
Klockor i hemmetKyrkklockor, solur och timglasTiden gick från offentlig till privat och vardagsnära.

För mig är det viktigt, och jag brukar försöka sikta på att ha någon form av konsekvens i hur jag beskriver miljöer. Sedan är det såklart vanskligt att föra över jordisk historia till fantasy rent av, särskilt om man har utgångspunkten att allt enbart har svensk eller europeisk inspiration. Om man säger 1100-tal är det ju en betänklig skillnad på Sigtuna, Salerno, Bagdad och Bianjing. I Eon tänker jag mig till exempel att cirefalierna, trots en materiell teknologi som mestadels är på 1400-talsnivå, har de kulturella förutsättningarna för i vår värld mer sentida innovationer kring synen på hemmet, liksom att jargierna har en mycket gammal trädgårds- och landskapsplaneringskultur som antagligen påverkar synen på fönster, siktlinjer och liknande.

Generellt tycker jag väl att det är skillnad på två olika scenarion i fråga om avsteg från det historiska. Så länge det verkar ha skett med någon sorts tanke bakom ("även om jag har en medeltida estetik har den här kulturen tillräckligt god infrastruktur för att ha fungerande avlopp och kloaker") är det A-OK. Om det mer känns som ett slentrianagerande baserat på förutfattade meningar/att man väljer det mest självklara ("baren har ett biljardbord för det har barer") är det mindre i min smak.

Back