DoD Hur uttalade ni BEP?

Hur uttalade ni BEP?

• BE-EE-PE

Votes: 3 7.1%
  • BEPP

Votes: 10 23.8%
  • BÄPP

Votes: 5 11.9%
  • BEP

Votes: 21 50.0%
  • Vi sa aldrig det högt

Votes: 3 7.1%
  • På ett helt annat sätt, som jag skriver i tråden

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    42
Vi förstod oss inte på belastningspoäng och körde inte med dem. Så nu sitter jag och funderar på om vi någonsin sa förkortningen alls.

Edit: Det var brytvärde vi inte förstod. BEP verkade bara irrelevant att hålla koll på.

Det här var den svåraste frågan jag fått på länge.
I våra öron lät det nog som [bep:], men för Rikssvenskar/Stockholmare lät det nog mest som Bäpp?

Vi hade så klart möjligheten att uttala ett ännu mer öppet/bonnigt/dialektalt/grovt ”BÄPP” ,utifrån den stavningen (Alltså som ordet ”Fäpp”), där man nästan spottar fram B:et och låter Ä:t breda ut sig (dock utan att överdriva Ä:et som i Gävlemål). Och det är väl den jämförelsen som stökar till det för mig.

Vi uppfattade det nog som att det bara var ett ”P” men det matchar dåligt med att Ä:t skulle vara längre. Och det borde dessutom ge vokalen en ytterligare glidning mot ”E” som den inte hade. Men hade vi för sökt uttala det med två PP så hade det också fått en starkare utandning på slutet, ungefär som en antydan till en suck.

Jag svarade Bäpp. Men det är inte helt enkelt att analysera och förklara min barndoms-dialekt (för folk med helt andra referenser) på det här sättet. Nu är jag helt förvirrad.

:gremsuck:
//EvilSpook

Back