Hur undvika att köra i diket?

Kungfetti

Veteran
Hej på er. Bland alla mina skrivprojekt finns ett där jag behöver hjälp. Det är alltså ett klassiskt konventsscenario med spelledare, tänkt att spelas igenom på fyra timmar. So far so good.

Det har legat på is jävligt länge men nu dök bröllopstävlingen upp och det är faktiskt temat på mitt gamla scenario.

Men grejen är att det är ett hatbrev till en populär fantasyvärld eftersom dess bild av det goda samhället är så sjukt patriarkalt och hedersstyrt att man kräks.

Planen är att spelarna ska ikläda sig roller av normbrytare som är de som under tre akter går från outcasts till hjältar. Lite disneydramaturgi helt enkelt.

Men nu börjar jag undra. Jag vill ju att det ska skapa en känsla av empowerment (bemyndigande?) och rättvisa för spelarna när man gör resan från exkluderade och jobbiga karaktärer till de inkluderade hjältarna men jag vill ju samtidigt undvika exotifiering och misärporr.

Problemet är väl egentligen, finns det någon poäng i att göra en fantasyberättelse där karaktärerna tvingas spela en utsatt minoritet som genom sina handlingar skapar sig en plats i majoritetssamhällets ögon?

Är det för svårt att balansera för allmänt bruk? Ska jag bara testa på min egna spelgrupp och låta det vara så?

En farhåga jag får är att det kan vara svårt att valla in sina spelare i en på förhand utvald tematik, oaktat hur beundransvärd den tematiken är. En lösning är ju såklart att vara öppen med vilka idéer äventyret vill utforska, men då riskerar man att göra rov på spelbordets "organiskt genererade narrativ", om du förstår hur jag tänker?

men jag vill ju samtidigt undvika exotifiering och misärporr.
...
Är det för svårt att balansera för allmänt bruk? Ska jag bara testa på min egna spelgrupp och låta det vara så?
Ja och nej.

Är du en känslig själ så är det för svårt. Även om du tillhör minoriteten i fråga så kan du bli lynchad av mobben. Mobben är skoningslös och saknar helt perspektiv. Det enda sättet att stilla dess hunger att att helt upphöra med skapande av kultur.

Å andra sidan, har du en viktig poäng kan du ju väga den som tillräcklig för att du enligt din interna moraliska kompass skall göra äventyret, och hoppas att det faller i god jord hos den avsedda publiken. Du kommer inte att vara fredad från kritik, men det går inte att gå genom livet helt utan att möta kritik, i alla fall inte utan att lämna samhället och bosätta sig i en koja mitt i skogen och leva av vad naturen ger.

Utan att ha sett ditt äventyr så tror jag att du kan komma undan lindrigare om du tar Disney-stilen på allvar och ser till att rollpersonsporträtt, handouts, rollformulär och annat smälter in med den estetiken, och historien blir Disneyaktigt svartvit.

Jag tror (och detta handlar verkligen om att tro, jag har ingen aning) att om det ska funka som konventsscenario så behöver rollpersonerna uttalat börja som rebeller mot systemet, snarare än att börja som något annat och senare bli rebeller.

Sen att deras bagkrund är att de precis blev rebeller eller om det går längre tillbaka än så spelar nog mindre roll.

Men jag tror det blir svårt att få hela resan från lapphund till rebell till hjälte blir svårt att få till under ett konventsscenario.

Det låter som att du vill göra konst som faktiskt säger något! Det är jättebra! Du vill göra det för du upplever att något populärt sprider dåliga värderingar? Ännu bättre! Du ska absolut inte hålla detta för dig själv! Släpp det! Särskilt eftersom det är en kul tävling igång! :)

Det du kan göra om du är orolig att folk ska läsa det fel skriv i posten där du lägger upp det vad du menar med det. Men det behöver du inte göra!

Nu, kommer någon idiot läsa din grej fel och hata dig? JA! Kommer någon kass person läsa det rätt och hata dig? JA!! Det är så du vet att det du gjort är konst!

Speltesta! Testa! Undersök! Kör i diket! Kräla dig upp igen!

Klicheer funkar, speciellt om man har vett att förhålla sig till fallgrouparna och är tydlig vad man gör.

Är det en disney style berättelse om empowerment gör det tydligt och förhåll dig till det.

Ibland vill man som minorotet bara ha den göttiga eskapismen

Jag skulle rekommendera en minoritet som inte finns, som förtryckta alver eller androider. Allt annat är att be om stryk.

Jag tänker att det är sånt man skriver en kort förklaring om sitt egna ställningstagande kring i början av scenariot. Alltså när man känner att ämnet är jobbigt att stå för (men som man ändå vill skriva om).

Back