Nekromanti hur stridar man?

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Jag har lite problem med att fatta stridsreglerna i Eon.
nämligen:
1. Kan både parera och motanfalla som försvarare i samma runda?
2. Är det korrekt att man som anfallare bara kan göra instinktiva försvarsmanövrer?
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
gnask

På fråga a (1) svarar vi: ja, man kan parera och göra ett motanfall. Det finns ett exempel nånstans där det inträffar (kan vara krigarens väg men jag tror att det är grundreglerna.. om jag inte totalt kollrat bort mig)
På fråga b vet vi inte.. men vi tror inte det.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
1. Kan både parera och motanfalla som försvarare i samma runda?

Ja, men svårigheten ökar med +ob1T6 för varje extra manöver utöver den första.

2. Är det korrekt att man som anfallare bara kan göra instinktiva försvarsmanövrer?

Ja. I redogörelsefasen bestämmer du hur många manvrer och vilka du ska utföra (där grundsvårigheten på varje manöver fås fram från hur många manövrer man utför i rundan).Om man blir anfallen efter sina manövrer välja att göra en eller flera instinktiva försvarsmanövrer. Då får man +ob1T6 på varje instinktiv försvarsmanöver.

/Erik, som förvirrar... /images/icons/smile.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Precis...och det gör det dessutom ofantligt lätt att fumla om man gör flera än 3 handlingar i en runda. Det är även lätt med bara 3 handlingar...

Tänk dig att slå Ob7T6 under 15... Slår du över 15 är det miss, var dessutom minst 2 av tärningarna när du slog (innan du slog slag pga de var en 6) så är det fummel.

Riddaren - har sett det farliga i många handlingar
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
1. Kan både parera och motanfalla som försvarare i samma runda?

Du kan bara parera och göra ett mot anfall om du har två vapen t ex sköld och svärd. Du kan inte först parera med ett svärd och sen göra ett motanfall med samma svärd.

2. Är det korrekt att man som anfallare bara kan göra instinktiva försvarsmanövrer?

Nej, du kan t ex använda dig av en sköld och svärd. Du säger du till SL att du tänker anfalla och sedan vara beredd på att parera ett eventuellt motanfall.

//Gorion
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Re: gnask

Men vaf**n =)

Det här är rätt grundläggande grejjer och jag har redan fått motstridiga eller osäkra svar.

Erfarna rollspelare, skäms! =)

Gorion tror jag nog mest på men kan inte nån på neogames förklara eftersom det faktiskt verkar vara fler än jag som inte har koll.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Du kan inte först parera med ett svärd och sen göra ett motanfall med samma svärd."
Har du ett vapen som brukas med två händer kan du altså inte parera och hugga i samma runda? Är det det du säger?

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"1. Kan både parera och motanfalla som försvarare i samma runda?"
Ja det kan du. Att du är försvarare innebär att du utför din handling efter anfallaren. För varje extra handling du utför får du +Ob1T6.

"2. Är det korrekt att man som anfallare bara kan göra instinktiva försvarsmanövrer?"
Har du i redogörelsefasen inte sagt att du ämnar parera så kan du bara göra en instinktiv försvarsmanöver, ja.
Efter en instinktiv försvarsmanöver blir man automatiskt försvarare i nästa runda.
/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"
 
Top