Re: Hur ska man lösa en del saker i strider egentl
Ok, nu vet jag inte var jag ska svara men jag svarar väl på huvudinlägget.. Dock så är detta ett svar på hela tråden..
Precis som
Selethil påpekat så tycker jag inte felet ligger i själva motattackgrejen utan i att hela initiativgrejen är lite smått konstig.. Att dina spelare har hittat på egna lösningar innebär att de på något sätt vill komma runt problemet som de har med initiativsystemet.. Om du tar bort deras enda möjlighet att göra lite annorlunda saker så kommer du antagligen att få mothugg.. Försök observera dina spelares reaktioner när du tar bort regeln.. Får du en del klagomål så bör du se över din initiativvariant..
Att ta bort initiativslag och försöka få in slagväxlingar är en rätt bra idé.. DoD-strider tenderar i att bli som en tennismatch, där först ena slår och sedan den andra.. Visst, det brukar förklaras med att det
är en mängd attacker som görs men att det simuleras med ett slag.. Dock så
känns inte systemet som om det är på det sättet.. Det finns dock andra vettiga hanteringssätt för att få in slagväxlingar och några försökte jag och
Krille visa med våra länkar..
Något som jag själv tycker borde finnas i en strid är dynamik.. Jag tycker inte det låter som att det finn dynamik i dina strider.. Det känns liksom mer som "Störst går först" och sedan fortsätter det bara i samma spår.. Slagväxlingar visst, men det känns ändå som att du förlorat andra saker i striden - nämligen
spelarens initiaitvförmåga.. Man brukar säga att scenarier blir rälsade när spelledaren styr för mycket och dina strider känns rälsade då du vill "tvinga" på dina spelare multibla vapen (räkna sköld som defensivt vapen nu), eftersom det är så du har utformat dina regler..
Som spelare så vill jag inte spela troll när jag vill spela älva.. Jag vill inte heller bli tvungen till att hantera sköldar eller dubbla vapen för att ha en god chans att överleva strider, för jag tycker kanske inte det passar in på min rollperson.. Vill du ha bra genomgångar i strid så sök på "strid" och "
Herr Nils" (eller
Faehrengaust) i rutan "Av användare".. Det är de som är klassade de stridskunniga på forumet.. Sök på rollspelmakarforumet i huvudsak men på rollspelsforumet borde funka bra också.. Eller så går du bara in i personernas profiler och visar deras inlägg därifrån..
/
Han som fick sitt 4900:e XP i och med det här inlägget (inte för att han bryr sig men det kan vara kul för honom att veta om ett år)