Nekromanti Hur ska jag reglera poängen i mitt filmquiz?

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Tjena folk!

Jag har ett litet problem, som jag tänkte att kanske rollspel.nu kan hjälpa mig med. Det är åtminstone spelrelaterad och handlar om poängfördelning.
De flesta rollspel använder sig väl visserligen inte av poäng, men jag får för mig att många av er har erfarenhet av brädspel, figurspel eller andra företeelser som innefattar poäng.
?
Så här ligger det till:
?
I samband med Oscars-galan håller jag ett filmquiz för ett stort kompisgäng.
?
Det är 25 frågor av varierande sort och de flesta frågorna är värda mellan 1 och 3 poäng.
?
Men i år kommer jag slänga in en ny gren nånstans mitt i quizet, med lite På Spåret-liknande upplägg.
?
Lagen kommer få en ledtråd i taget på en film, med start på sju poäng, och när man skrivit ner sitt svar på en nivå så har man förbrukat sitt svar och får alltså inte ändra sig om man nere på två poäng inser att det är Braveheart och inte Evil Dead 2 som ledtrådarna pekar mot.
?
Vi kommer köra detta inslag fem gånger, dvs med fem olika filmer. Det blir ju maximalt 35 poäng, om man tar varje film på första ledtråden.
?
Men jag vill verkligen inte låta något lag sticka iväg för mycket och så att säga döda matchen, vilket jag inte tycker blir kul.

Jag vill därför inte att ett lag ska kunna plocka alla sjupoängarna och skena iväg med 35 poäng medan något annat lag kanske bara samlar ihop 3-4 poäng.
?
Kunskapsnivån bland deltagarna är dessutom väldigt blandad, det finns både folk som knappt vet vad ordet regissör betyder och det finns folk som jobbar i branschen, så risken finns att ett lag kan ta "Chocolat" på en kort replik på sju poäng medan ett annat lag behöver se själva filmaffischen innan de vågar svara.
?
Och eftersom alla övriga frågor under det långa quizet sällan är värda mer än 2-3 poäng blir det ju lite skevt med en omgång som plötsligt kan ge ett lag 35 poäng och ett annat 0 poäng.
?
Därför har jag funderat över hur man kan sätta nån slags gräns för poängen i just denna omgång, så att det inte händer att något lag skenar iväg fullständigt.
?
Min idé är att varje lag bara får tillgodoräkna sig sin högst tagna poäng en gång, medan övriga rätta svar i omgången bara blir värda en poäng.
?
Tar man alltså en film på sju poäng får man behålla de sju poängen. Men tar man även alla de andra fyra filmerna på sju poäng, då får man bara räkna en poäng per film.
Eller om istället den högsta poäng man lyckats ta är tre poäng, då får man de tre poängen för den filmen och har man tagit nån annan film på två poäng blir den då alltså bara värd en poäng.
?
Varje lag kan alltså få max 11 poäng för den här omgången, vilket blir betydligt bättre än att man kan rusa iväg med 35 poäng.
?
Fast jag är osäker om detta verkligen blir vettigt?
Min största tveksamhet är att det i så fall gör det mer ospännande för laget som redan tagit en sjupoängare när det kommer en ny omgång, eftersom de ändå bara kan få en poäng.

Är det nån klyftig typ här som har ett bättre matematiskt och regelmässigt förslag på hur man kan sätta ett maxtak på poängen för att behålla spänningen i quizet? För att hindra en för stor klyfta mellan det bästa och det sämsta laget, alltså.
?
Tacksam för feedback!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker din lösning är bra där bara den högsta poängen räknas.
En intressant knorr hade varit om man bara får poäng för det näst högsta svaret, d.v.s. man måste få 2 st 7-poängare för att få full pott.

En lösning jag brukar använda i grupper med blandade nybörjare och erfarna är att ge nybörjarna ett par livlinor. D.v.s. de får göra fel, men sedan använda sin livlina för att ändra sig.
Detta fungerar givetvis bara om alla är överens om vilka som är nybörjare och vilka som är proffs - och det fungerar inte så bra i lagsporter.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
anth;n217724 said:
Jag tycker din lösning är bra där bara den högsta poängen räknas.
En intressant knorr hade varit om man bara får poäng för det näst högsta svaret, d.v.s. man måste få 2 st 7-poängare för att få full pott.
Den knorren gillar jag! Då behålls ju spänningen för de som redan tagit en sjupoängare att behöva ta en till! Tack!

En lösning jag brukar använda i grupper med blandade nybörjare och erfarna är att ge nybörjarna ett par livlinor. D.v.s. de får göra fel, men sedan använda sin livlina för att ändra sig.
Detta fungerar givetvis bara om alla är överens om vilka som är nybörjare och vilka som är proffs - och det fungerar inte så bra i lagsporter.
Nä, det kan ju bli knepigt hur man delar ut de handikappen.
Särskilt i ett ämne som film, om man ska vara fördomsfull, där det unga tjejlaget kan ha stenkoll på "Mean Girls" medan det äldre filmsnubbelaget aldrig sett den men har stenkoll på allt annat.
Man kan ju lösa det genom att folk inte får välja lag själva, utan att jag sätter ihop blandade lag där det finns en ung tjej och en äldre filmsnubbe i varje lag, men samtidigt vet jag att vissa verkligen vill vara i samma lag och det blir ju lite konstigt att försöka sätta kunskapsrang på folk, hehe.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Om man kollar på hur På Spåret fördelar sina poäng så är det totalt 30 möjliga poäng på "Vart är vi på väg?" och 27 poäng möjliga att ta på filmfrågor (och musik) samt 3 poäng på Vem där/vilket år/listan.

Om du vill att Filmerna ska bli värda mindre än frågorna så bör de vara viktade på ett motsatt sett, men ändå inte mindre än kanske 40% av maxpoängen.

Ett annat alternativ är ett moment på mitten där deltagarna i underläge har möjlighet att komma i kapp på nått vis.

Jag tror över huvud taget inte på att "hindra" de som kan film från att få mest poäng, det kommer de ju få ändå. Men man kanske inte behöver redovisa poängen så mycket så att det blir mindre tävling och mer quiz.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Daniel;n217713 said:

Fast jag är osäker om detta verkligen blir vettigt?
Min största tveksamhet är att det i så fall gör det mer ospännande för laget som redan tagit en sjupoängare när det kommer en ny omgång, eftersom de ändå bara kan få en poäng.

Är det nån klyftig typ här som har ett bättre matematiskt och regelmässigt förslag på hur man kan sätta ett maxtak på poängen för att behålla spänningen i quizet? För att hindra en för stor klyfta mellan det bästa och det sämsta laget, alltså.
?
Tacksam för feedback!
Det stämmer att det här inte blir vettigt. Som du säger så är ju den bästa taktiken för någon som tagit en 7-poängare att bara vänta till sistanivån på alla andra frågor. Förslaget att räkna näst-högsta poängen löser det ju bara delvis, det vill säga du skjuter på det så att det är när du har tagit 2 7poängare som det är bäst att vänta tills 1-poängsnivån på resten. Problemet är dessutom större än så för det handlar ju inte bara om 7-poängare, har jag börjat med en 5a och en 4a finns det ju sen ingen anledning att svara på 4,3 eller 2-poängsnivån på någon fråga. Allt som allt så bryter det mot Risings regel när det gäller speldesign (att det bästa sättet att spela på också ska vara det roligaste).

Men om det enda vi vill göra är att den här biten inte ger alltför stort utslag så är det som jag ser det bara att minska poängen. Istället för att ge 7-6-5-4-3-2-1 poäng så kan du ge 3,5-3-2,5-2-1,5-1-0,5 poäng (halvera dem helt enkelt). Men invänder någon nu, det ser fult ut med halva poäng. Då kan du göra tvärtom istället och låta de andra frågorna istället för att vara värda 1-3 poäng vara värda 2, 4 eller 6 poäng och så låta den här delen vara kvar med 1-7 skalan.

Du skulle ju också kunna sprida ut på spåren-frågorna, eller göra som många frågeprogram att helt enkelt lägga de här frågorna sist, vilket gör att alla lag har chans att vinna enda in på slutet, problemet med att något lag drar iväg finns ju egentligen bara om de här frågorna ligger först.

Sen tycker jag inte alls att det är fel att dela upp personerna i 'jämna' lag, det blir roligare så för alla. För att du inte ska känna att du behöver rangordna dina vänner så är det bara att be vännerna själva att ta en Svart - Röd eller Grön lapp beroende på om de själva anser att de har svart bälte i film, är rätt erfarna, eller helt gröna. Sen ser du till att lika många svarta, röda och gröna kommer i samma lag (så nära det går).
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Tack för vettig input!

Häromdagen när jag snackade om detta med en kompis, som ska delta, föreslog hon att laget bara skulle få genomsnittet av sina insamlade poäng. Dvs tar man alla fyra filmer på sju poäng för man sammanlagt sju poäng... tar man en film på sju, en på fem och två på två får man alltså fyra poäng... Det tyckte jag lät vettigt.

Men ditt förslag om att minska poängen är ju också en bra idé! Att högsta nivån är tre poäng istället för sju.

Får se hur vi gör!

Apropå att dela upp lagen har det nu framgått att deltagarna gärna delar upp sig - det var nog mest jag som trodde att vissa kompisgäng ville spela ihop men det verkar vara grönt ljus att sätta ihop blandade lag!
 
Top