Hur rullar du din tärning?

Ja:
  • Synligt och tydligt.
  • Tydlig intention: säg vad det är du slår innan tärningarna lämnar handen. Om det är oklart vilken färdighet som ska användas för den tilltänkta handlingen så fråga SL.
  • Med panache: Entusiastiskt, inlevelsefullt och livligt.
  • Tärningar på sniskan rullas om.
  • Dekorerade tärningar är trevliga tärningar.
  • Ta (egna) dåliga slag med en klackspark.
  • Vidskeplighet: små ritualer, tur- och oturstärningar, tärningar som är extra lyckosamma i särskilda situationer men hopplösa i andra, et cetera är bara roligt och hör naturligt till i spel med slumpmoment.
  • Tappade eller oavsiktligt stoppade tärningar slås om.
Nej:
  • Otydligt och/eller osynligt. Inte för att jag tror att mina spelare fuskar men att dölja slagna tärningar med hand, kvickt snappa upp dem innan alla som vill se utfallet kan se, komma i argumentation om vad ett utfall faktiskt var och så vidare kan lätt leda till mistänksamhet: leder till dålig stämning.
  • Ingen panache: Ta i lite för fan, slå inte helt lealöst som om du hellre gjorde något helt annat.
  • För mycket panache: Välter pjäser, rullar av bordet, skrämmer katten.
  • Bitterhet över dåliga slag; självgodhet över bra.
  • Slag innan SL ger klartecken.
  • Tärningar som är så sirliga och dekorativa, eller så slitna, att det är genuint svårt att se vad det står på dem. Har en uppsättning stilrena svarta T10 med mörkröda siffror som hade passat jäkligt bra i Noir eller V:TM, men när det är stämningsbelysning får de stanna i påsen.
Nja:
  • Tärningstorn. Förstår poängen, men det är nog med bös på bordet ändå och i och med att de ofta är designade i fantasytema rimmar de illa med annan setting och blir då mest distraherande. Tärningskopp känns som en bättre lösning.
  • Tärning som missar bordet misslyckas automatiskt-regeln. Känns lite väl hårt, men om det är ett vanligt problem med tärningar som hamnar hejvilt så kan det vara en lösning.
  • Tärningspill. Förstrött klickande i handen, tornbygge, sortering efter förgskala och liknande. Känner själv behov av att göra något med tassarna under långt stillasittande, men det kan framstå som smått oartigt mot SL och andra spelare att distrahera sig med poänglöst pill istället för att foka på spelet. Och distraherande för samtliga när klossbygget oundvikligen rasar omkull.

Jag är inte särskilt petig, särskilt idag när det oftast rullas digitalt. Men när det kommer till plast vill jag helst rulla mina egna tärningar, och att ingen annan rullar någon av mina.

Jag är inte särskilt petig, särskilt idag när det oftast rullas digitalt. Men när det kommer till plast vill jag helst rulla mina egna tärningar, och att ingen annan rullar någon av mina.
Här är jag lite tvärtom. När jag spelleder vill jag helst förse bordet med mina egna tärningar. Delvis utav vidskeplighet: litar inte på främmande och ej inrullade tärningar som inte är vana vid spelgruppen, också därför jag ogärna plockar tärningar från brädspel eller köper nya.
Men sen finns det förstås också en praktisk aspekt i att det blir en sak mindre att tänka på för spelarna. Och skulle en spelare ta med sig tärningar som denne hellre vill använda så hade jag förstås inte gått i träta om det, även om jag kanske hade ögnat nykomlingarna lite misstänksamt.

Back