Hur presenteras er SL en ny setting?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hej!

Jag fick mig en rätt stor tankeställare kring hur SL presenterar en ny setting för en grupp spelare som inte känner till ett spel eller franchise innan.

Jag har hoppat in i lite olika nybörjargrupper med ungdomar på sistone och sett att det är väldigt varierat hur det görs och är lite nyfiken på hur det ser ut i rollspelssverige i övrigt. Vad har ni för erfarenheter? Vilket sätt föredrar ni? Är det olika för olika typer av spel? Är det mer beroende på SL än på spelvärld?

Jag kan ta två extrema exempel för att ha något att resonera kring.

Den ena gruppen så tog personen som var vår SL två spelpass för att gå igenom världen för ungdomarna. Spelet var blade runner och hen visade stora delar av filmerna bara för att vi skulle få rätt känsla, terminologi och förståelse av var fokus skulle vara i spelet.

Det andra gruppen där spelet var Alien så sa SL. Ni är fraktarbetare på ett skepp i rymden. Ni behöver inte veta mer. Nu kör vi.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Man ger en kort överblick med ungefär 10 punkter som man behöver veta. Det är ändå ganska mycket information. Sedan kör man.

Vissa väldigt komplexa spel har på ramper så då kan man använda dem. I werewolf är det lätt gjort att första gången man spelar det är alla karaktärerna varulvar som växt upp utan att vara medvetna om att det finns varulvar. Då lär sig karaktärerna och spelarna samtidigt.

Bäst är när vissa spelare är erfarna och inte andra. Då kan de erfarna spelarna dra det tunga lasset. Inget är bättre än när man droppar ordet ”illithid” och de erfarna spelarna går ”Mindflayers?! 😭😱 ” och sedan förklarar vad det är för nybörjarna.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Oj.

I vårt fall: en lång diskussion över telefon, mail, mesenger och RP-skapar möte. Vi läser bakgrund, kollar filmer, googlar, stöter och blöter.

Så vi är väl absolut i den ena extremen av skalan :)

Ps. Det är därför vi oftast spelar i världar vi redan kan.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag vet inte om jag talar så mycket om settingen egentligen i form av spelvärld. Jag talar mer om vilka rimliga förväntningar det går att han på spelet. Tänker att spelarna ska få svar på frågan vem är du i spelvärlden och vad gör du i spelvärlden samt gärna svar på frågan vilken genrer återspeglas genom spelet.

De tre frågorna ger en fingervisning om vad det är vi ger oss inpå, samtidigt som frågorna mycket väl kan sammanfattas i några punkter såsom @God45 är inne på.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
1. Ge spelarna The Elevator Pitch om Genre, lite grundläggande fakta och vad man förväntas göra.
2. Ha en emotion-setter. En sång som ger den grundläggande känslan i rollspelet. Bonuspoäng om det är Florence+the machine, Smashing Pumpkins eller Carpenter Brut.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
1 A4:a sida. Luftig text. Utskickad i förväg.

Sen kanske lite kondeserade bullet points från den listan i början av första mötet ifall nån glömt/inte orkat läsa på (jag försöker undvika att ge spelare hemläxor).

Men jag spelar sällan kampanjer där jag tycker det är superviktigt att spela "kan världen". Jag gillar att erbjuda lite information för de som vill läsa den och göra en rollperson baserat på den information. Men jag vill också att en spelare ska kunna ha kul även om de inte investerar sig i världen och loren.

Torts allt: när jag själv är spelare vill jag ju liksom mest bara sparka in några dörrar och slåss mot lite orcher*.

(*Subsituera mot vilken passande fantasy-, scifi-, nutida varlese som än passar in i sammanhanget.)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,461
Location
Helsingborg
Jag är mycket för att få spela för upptäcka en värld under spel och då är mindre information bättre, för annars försvinner stora delar av känslan att det är någonting mystiskt och främmande. Så ibland får gruppen avbryta spelandet för att ställa enkla frågor som "Hur är det med X i den här världen?".
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Inför vår start av Delta Green satte jag ihop text och bilder från regelböckerna i ett dokument som de fick i förväg innan vi skapade rollpersoner tillsammans.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Inför vår start av Delta Green satte jag ihop text och bilder från regelböckerna i ett dokument som de fick i förväg innan vi skapade rollpersoner tillsammans.
DG behöver egentligen bara det där citatet från grundboken:

"Choose federal law enforcement. Choose the military. Choose NASA or the CDC. Choose lying to your superiors. Choose to ruin your career. Choose no friends. Choose divorce. Choose life through the bottom of a bottle. Choose destroying evidence and executing innocent people because they know too fucking much. Choose black fatigues and matching gas masks. Choose an MP5 stolen from the CIA loaded with Glasers, with a wide range of fucking attachments. Choose blazing away at mind numbing, sanity crushing things from beyond the stars, wondering whether you'd be better off stuffing the barrel in your own mouth. Choose The King in Yellow and waking up wondering who you are. Choose a 9mm retirement plan. Choose going out with a bang at the end of it all, PGP encrypting your last message down a securely laid cable as an NRO Delta wetworks squad busts through your door. Choose one last Night at the Opera. Choose Delta Green."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,461
Location
Helsingborg
1. Ge spelarna The Elevator Pitch om Genre, lite grundläggande fakta och vad man förväntas göra.
2. Ha en emotion-setter. En sång som ger den grundläggande känslan i rollspelet. Bonuspoäng om det är Florence+the machine, Smashing Pumpkins eller Carpenter Brut.
Jag gör ungefär samma sak, men istället för punkt 2 så visar jag bilder i Discord med lite bildtexter.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
DG behöver egentligen bara det där citatet från grundboken:

"Choose federal law enforcement. Choose the military. Choose NASA or the CDC. Choose lying to your superiors. Choose to ruin your career. Choose no friends. Choose divorce. Choose life through the bottom of a bottle. Choose destroying evidence and executing innocent people because they know too fucking much. Choose black fatigues and matching gas masks. Choose an MP5 stolen from the CIA loaded with Glasers, with a wide range of fucking attachments. Choose blazing away at mind numbing, sanity crushing things from beyond the stars, wondering whether you'd be better off stuffing the barrel in your own mouth. Choose The King in Yellow and waking up wondering who you are. Choose a 9mm retirement plan. Choose going out with a bang at the end of it all, PGP encrypting your last message down a securely laid cable as an NRO Delta wetworks squad busts through your door. Choose one last Night at the Opera. Choose Delta Green."
Den är schysst men....

 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det varierar mellan våra olika SL och deras spel. En del säger inget utan man kan förstå lite grann från rollpersonsskapandet och sen under spel. Andra berättar som en del av en pitch för att se om folk är intresserade. Jag gör ibland spelarhandböcker med info och de har varierat från nån enstaka sida till 52 när det varit massa specialyrken och specialregler förutom världsbyggandet. För den som finner det intressant kan en bunt av dem läsas här: Spelklubbsresurser
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,461
Location
Helsingborg
utan man kan förstå lite grann från rollpersonsskapandet
Tycker det är en klar styrka när rollpersonsskapandet presenterar en del av världen, eftersom det är något spelarna absolut kommer att läsa igenom. Förmågor, färdigheter och yrken, gärna som en del av en förklaring av varför de finns i världen eller vad det innebär för världen att de finns.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Har man en komplex värld är det bästa sättet att starta i ett hörn av det (Fylke, Two Rivers, Winterfell) och sedan låta det vecklas upp därifrån. Spelarna kommer ändå att ha hunnit glömma genomgången några veckor senare.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Kanske en start-karta och ett google doc med den information som kan behövas för startplatsen och rollpersonskapandet. Sedan lite samskapande om just startplatsen så att de har några SLP att vända sig till och har visst hum om saker de är intresserade av.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
För mig beror det väldigt mycket på tre frågor:

* Karaktärernas relation till världen. Har de levt hela sitt liv i den (typ Blade Runner) eller har de bara blivit inkastade i den och börjar från noll?

* Spelarnas relation till världen. Känner de till den eller är den helt ny? Kan man beskriva den enkelt i termer som de kan relatera till (Star Wars, men utan något centralt styre eller lag)?

* Hur mycket behöver/bör beskrivas? Vissa spel, säg, Cthulhu, kan beskrivas som "20-talet", och sedan slappar man dem i bakhuvudet med ett oövervinneligt monster när de minst anar det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
* Hur mycket behöver/bör beskrivas? Vissa spel, säg, Cthulhu, kan beskrivas som "20-talet", och sedan slappar man dem i bakhuvudet med ett oövervinneligt monster när de minst anar det.
Moderna settings i vår värld är lättast. Cthulhu, World of Darkness och Kult är verkligen ”Det är nutid. Det övernaturliga finns men folk tror inte på,det, precis som på riktigt. Ni utreder det!”. Även saker som Vampire är bra för det är en enda grej att sälja in ”Det är nutid och verklighet. Förutom att du precis blivit biten av och förvandlad till en vampyr”.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Moderna settings i vår värld är lättast. Cthulhu, World of Darkness och Kult är verkligen ”Det är nutid. Det övernaturliga finns men folk tror inte på,det, precis som på riktigt. Ni utreder det!”. Även saker som Vampire är bra för det är en enda grej att sälja in ”Det är nutid och verklighet. Förutom att du precis blivit biten av och förvandlad till en vampyr”.
Fast ofta med brasklappen att det är den värsta moderna tidslinjen, där våld, brott och politik är uppskruvade till 11 ("It goes to eleven, that's one more. Right?").
 
Top