Hur pitchar man en kampanj så att folk ska vilja spela den?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag är ju fånigt partisk här, men jag blir ofta inspirerad av trailers till filmer "Åh, det här hade ju kunnat vara en så himla bra pitch till ett rollspelsäventyr!" och hoppas att folk som ska spelleda gärna lägger upp det så. Eller som en spännande baksidesblurb.

Sedan kan jag ju tycka att om äventyret går ut på att jag som spelare sakta men säkert avtäcker ett större mysterium (det är egentligen aliens som styr Vita huset/John Lennon har aldrig dött/det är de slemma alverna som är skurkarna/Shaguliterna kanske erbjuder vård, men är faktiskt genomonda...) så vill jag nog helst att det inte är uttalat innan spel. Upplevelsen av att spela Svavelvinter (DoD Expert) skulle bli en helt annan sak om någon sa:

"Ni ska sätta stopp för en grupp nekromantiker som utnyttjats av en av dess grundare för att han i sin tur ska komma först till den plats där konfluxen inträffar. Btw, den kommer inträffa i Clusta Noba, fast inte där det ligger idag, utan ..."

;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag spelar hellre något som blir halvdant och reflekterar över det efteråt än ordar sönder vad och varför i förväg. Men det går såklart inte om en föredrar att spela långa kampanjer!
Jag filar på två olika pitchar i mitt huvud och jag kämpar rätt mycket med att bägge sväller över alla bräddar. Det var nyttigt för mig att läsa den första posten här. Jag tror på någon slags tvåstegsraket här, först en kort kort just pitch för att sälja in, sedan mer konkret information.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
[J]ag blir ofta inspirerad av trailers till filmer
När jag föreläser brukar jag ofta använda trailern till Raiders of the Lost Ark som exempel på hur du presenterar någonting innan det är etablerat. Ingen vet vem karaktären Indiana Jones är, överhuvudtaget, så istället bygger trailern upp ett mysterium kring The Ark of the Covenant som låter apcoolt och spännande och mystiskt och lite läskigt. Vi fattar vilka som är skurkar (nazisterna) och vilka som är hjältar (Harrison Ford). Men det kräver inga förkunskaper.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Man kan också göra som jag sett @wilper göra i Indierummet ett antal gånger. Iställer för att säga "Jag vill spela" så säger man "NI vill spela". Det verkar funka rätt bra. Överhuvudtaget är det viktigaste i en pitch att du själv verkar entusiastisk. Om du tror på det så blir det mycket enklare att övertyga andra.

För våra äventyr i Gårdagruppen (alltså 4-12 speltillfällen som är det längsta vi spelar) kör vi ju generellt att alla pitchar ett eller flera koncept, vartefter vi diskuterar i en timme vilket röstningssystem vi ska använda, och sedan tar en timme till att implementera det. Men ofta är vi inte så mycket i tävlan med varandra, eftersom man ibland är mer sugen på vad andra pitchar än vad man själv slänger fram.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
För våra äventyr i Gårdagruppen (alltså 4-12 speltillfällen som är det längsta vi spelar) kör vi ju generellt att alla pitchar ett eller flera koncept, vartefter vi diskuterar i en timme vilket röstningssystem vi ska använda, och sedan tar en timme till att implementera det. Men ofta är vi inte så mycket i tävlan med varandra, eftersom man ibland är mer sugen på vad andra pitchar än vad man själv slänger fram.
Det här förfaringssättet borde vara en ISO-standard!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Överhuvudtaget är det viktigaste i en pitch att du själv verkar entusiastisk.
Håller helt med om detta. Min strategi är att diskutera spelet när jag precis har läst något inspirerande. Antingen smittar entusiasmen av sig till de andra och så bestämmer vi att köra, eller så gillar de inte konceptet och sänker min entusiasm så jag läser något annat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
I vår spelgrupp har vi nästan alltid bara varit två spelledare som bytt av varandra. När den ena vill spela ett tag spelleder den andra någonting. Vi båda brukar ha rätt bra koll på vad spelarna vill ha så vi behöver sällan pitcha. Ibland om vi ska spela något helt nytt kanske vi måste lägga in en liten pitch, jag tycker då att det är mest effektivt att hänvisa till en film eller tv-serie. När jag pitchade Barkhäxan, sa jag exempelvis "Tänk er Blair Witch, fast i Norrlands skogar under senhösten". Det brukar också vara bra att försäkra om att reglerna är lätta när man ska sälja in ett nytt spel. Spelarna har sällan tid och ork att läsa in sig på nya avancerade regler.
 
Top