Nekromanti Hur pichar man ett datorspel?

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
Jag kom på en rätt så bra och fräsch ide till ett datorspel för en vecka sen. Nu har jag ritat upp de olika momenten på papper. Jag har aldrig kodat spel förut, men är rätt så säker på att jag kan göra en kliickbar dummy / proof of concept på några eftermiddagar. (tex i Muse eller med GameMaker Studio-gratis versionen) men från att gå därifrån till en produkt som erbjuder hela spelets mekaniska upplevelse, grafiska assets och ända ned till val av plattformar att släppa på skulle jag behöva någon som kan något om spel på riktigt.

För att övertyga en sån person/sånt företag så tänker jag mig att man behöver en pitch. Vad innehåller en sån och vem visar man den för?
 

RedMattis

Veteran
Joined
28 May 2017
Messages
13
Gamasutra har rätt mycket artiklar runt ämnet. Det viktigaste är att ha rätt approach, så om jag vore en publisher eller annan investerare så besvara: "Varför vill vi lägga miljoner kronor på ditt projekt? Vad kan vi vänta oss tillbaka?"

Är det ett spel där du kan göra en fungerande prototyp, eller ännu bättre så-kallad Vertical Slice så hjälper sådant. Bristen på tidigare erfarenhet av spelutveckling/programmering kommer tas upp, och du måste ge konkreta skäl till varför dina investerare ska lita på att du kan skapa ett spel som drar in en massa pengar till dem (eller åtminstone betala tillbaka deras invertering och lite till).

Den övergripande attityden brukar vara: 'bra idéer finns det gott om. folk som få dem fullföljda är ovanligare'. Visa att du har en bra idé och kommer få den utförd. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
Jag kom ca en tredjedel av vägen till en "minsta möjliga" idag, så det är nog inte prototypandet som är hindret (om spelet visar sig vara tråkigt så är DET ju däremot ett stort hinder).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Tänker du att du ska pitcha för utgivare eller utvecklare?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
Zire;n244516 said:
Tänker du att du ska pitcha för utgivare eller utvecklare?
Bra fråga! Jag har nog tänkt utvecklate efter som jag inte är kompetent nog att göra allt skruvande och snickrande.
 
Top