Nekromanti Hur mycket erfarenhetspoäng får man ?

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Min nuvarande grupp har spelat igenom "Det förlovade landet" och "Vilddjurets märke", håller just nu på med "Döda drömmars grav" (har uppskattningsvis kommit halvvägs på två spelarmöten).

De har skramlat ihop ca 30 erfarenhetspoäng var. Är det mycket eller litet?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Mina spelare har spelat igenom DFL, Nidingsnatt och Vilddjurets märke. Totalt 13 spelmöten och har fått ca 50 erfarenhetspoäng var. Ungefär 4 EP per spelmöte.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Mina spelare har spelat igenom de två första delarna i Kopparkronan, samt avklarat en egen expedition i skogarna. De ligger för stunden på 40 erf, vilket jag kan känna är lite mycket, men de tycker nog att det är lite lite. I slutändan är det kanske ganska lagom :)

Har för mig att mina spelare hade runt 30 erf efter de två första delarna, så du är nog inte helt ute och cyklar Prokke!
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Jag tror jag har varit för frikostig med ERF av det jag läst i denna tråd.

Jag spelleder 2st grupper i Symbaroum just nu.

Första gruppen fick följande
19 erf för Det Förlovade Landet
23 erf för Nidnatt

Andra gruppen håller på med det förlovade Landet och utforskar mycket mer och får/tar mer möjligheter och problematiseringar och de ligger just nu på nära på 30 erf som de kommer få efter äventyret.

Jag tror jag kommer modifiera detta i framtiden efter det jag läst här.

Just nu ser min modell ut något så här:
1 erf per scen
1 erf per utmaning (oavsett utfall, bara att de försökt sig på och hittat utmaningen belönar jag dem för)
1 erf per lyckad utmaning
1 erf per strid
1 erf per överlevd strid (detta betyder att de som överlever en strid utan att gå ner på 0 i tålighet får mer erf)
1 erf för yppeligt goda idéer/nytänkande
1 erf för att besegra bossar/svåra motståndare
1 erf per pass/spelmöte

Kommer nog ändra så att ta bort följande i framtiden (de de står för det mesta över de summor ni skriver:
1 erf per utmaning
1 erf per överlevd strid
1 erf per spelmöte

Detta står för ca 5-12 erf per äventyr än så länge.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag kör med min grupp att jag ger dem en godtycklig mängd XP helt enkelt. Totalt för hela Kopparkronan: 65. 20 per äventyr och några extra för att kunna välja lite omslag med xp och binda artefakter utan korruption.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag vill gärna att spelarna ska kunna köpa något efter varje sittning.

10 XP per sittning blir därför basen (även om jag vet det krävs två spelningar för en gesällnivå etc).
 
Top