Nekromanti Hur man vinner i Carcassonne

Olle Linge

Snigel
Det här inlägget utgår från artikeln A Guide to Carcassonne strategy: The basics som jag precis publicerat. Carcassonne är ett av de bästa brädspel jag känner till och förtjänar att diskuteras här på forumet. I spelgruppen har vi spelat spelet väldigt mycket, men jag har sett väldigt lite om spelet här (nu menar jag inte att jag inte är intresserad av Kaleidoskop-folkets åsikter, för det är jag verkligen). Jag ska sammanfatta artikeln som underlag för diskussion:
<ul type="square">
[*] Carcassonne handlar som de flesta andra spel om att maximera den positiva effekten av varje enskild bricka och minimera den negativa
[*] Att dela projekt (städer, vägar) med andra är nyckeln till att vinna i Carcassonne
[*] Det är viktigt att inse att poäng i Carcassonne är relativa, det vill säga poäng är olika mycket värda mot olika spelare beroende på hur man ligger till i poäng
[*] Håll i spelpjäserna
[*] Överväg väldigt noga när du ska spela den stora pjäsen; generellt tenderar folk att roffa för ofta och dela för lite
[/list]
Utöver det tar jag också upp hur man spelar på fält, hur man hanterar slutet av spelet och ganska mycket annat. I den här tråden vill jag alltså se diskussion om hur man ska spela Carcassonne (i första hand med grundspelet plus Cities and Cathedrals, men även annat funderar).

När jag spelar Carcassonne, med Inns & Cahtedrals & Traders & Builders så har jag 2 ledord & de är: Snika in på andra & ta fält tidigt. Förösker inte spela allt för aggresivt heller, då har jag mätrkt att man får alla emot sig.

/ Johan K, som lirade Carcassonne senast igår & brutalsegrade !! :gremgrin:

Back