Hur många gånger har ni läst Sagan om ringen trilogin?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Min reaktion blir snarare att folk inte läser så mycket. ;)
Det var det jag var inne på lite i ett tidigare inlägg. Jag tror inte heller folk läser så mycket... böcker längre.
Media har förändrat vårt sätt att läsa.
Den tiden vi förut använde för att läsa ett kapitel eller två läggs nu på annan media.
Som att tex delta i chattar på nischade forum 😉
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Har läst igenon Sagan om ringen triologin, Hobbit, Silmarillion och Unfinished tales. Har för mig jag köpte en bok till som behandlar Middle earth men har tappat namnet eller så minns jag fel. Förutom att i min barndom läst första boken tills Bilbo ger sig iväg från Shire så har jag bara läst böckerna på svenska en gång i sin helhet och det gjordes året innan till året då Peter Jackson´s filmer gick på bio. Ville läsa böckerna först då så många hyllade dem. Har funderat på att läsa om dem snart igen.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Och när läste ni den för första gången?
Jag läste den första gången när jag var 7 år gammal. Morfar högläste första boken för mig och sa sedan till mig att fortsätta med De två tornen själv. Det gjorde jag.

Vilka översättningar har ni läst eller har ni läst orginalversionen?
4 gånger i Ohlmarks version, mellan 7 och 14 års ålder. Sedan en gång på originalspråk i vuxen ålder.

Hur många gånger är rimligt att läsa trilogin och hur vilka och många gånger har ni läst dem andra Tolkien böckerna?
Det är rimligt att jag ger mig på att läsa trilogin fler gången. Kanske Ringarnas herre-utgåvan? Jag har läst Hobbiten 2-3 gånger och Sagor från Midgård läste jag precis igenom för en andra gång. Nästa projekt är Silmarillion, som jag faktiskt aldrig läst.
 
Top