Eon Hur lång tid passerar under era spelmöten och äventyr?

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
I EON så är ju många regelmässiga tidsåtgångar ganska långsamma. Det tar många timmar att utföra en ritual. Att läka en skada tar i regel flera veckor. Distanserna är stora och en resa kan därför även den ta lång lång tid.

Som titeln frågar undrar jag därför hur tidsåtgången ser ut för era spelgrupper. I min spelgrupp har vi en tendens att vilja "göra allt direkt", vilket jag tror är naturligt som spelare. Vi vill genomsöka alla intressanta platser direkt, och förhöra viktiga SLP på momangen, snarare än att slösa tid och avvakta situationen. "Mördaren måste fångas innan hen rymmar staden!", osv. Det gör att fysiska och mentala skador ger en väldigt stor påverkan, och känns permanenta för spelaren, eftersom det nästan inte finns någon realistisk chans att läka dem under kampanjen.

Hur ser det ut för er? Har ni några tekniker för att lugna ned er och låta mer tid passera, eller stöter ni på samma situation?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att man får ta till lite culture gaming. Mundana är en förindustriell, förkapitalistisk värld. Nästan ingen har ett jobb med fasta arbetstider, och bara munkar behöver bry sig om klockslag. Den typ av punktlighet som förväntas idag finns helt enkelt inte. Folk är vana vid att saker kan ta lång tid att ordna, och att resor och liknande är underställda vädrets makter. Information färdas aldrig snabbare än personer, så det tar tid att få reda på nya saker. Om man kör på den livsrytmen istället för en modern kommer det också justera kampanjens takt.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Det är som du säger, skadorna blir ganska permanenta eftersom kampanjen typ är slut innan en rollperson hunnit läka sitt brutna ben.
Dock så fuskar jag lite där (för att öka spelglädjen). En helare i mitt Eon-universum är lite bättre än regelböckerna säger att dom är.
Om en rollperson går till en helare och hostar upp lite (mycket) silvermynt så läker skadan på någon vecka. Alternativt, ifall dom är i en liten by utan helare så får rollpersonen hitta droger som ger en smärtstillande effekt (tar bort minusmodifikationer).

På detta sätt blir det roligare för rollpersonerna samt att jag får en bra money drain (vilket ökar lyckokänslan för rollpersonerna när de finner fler silvermynt ;) )
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det är som du säger, skadorna blir ganska permanenta eftersom kampanjen typ är slut innan en rollperson hunnit läka sitt brutna ben.
Dock så fuskar jag lite där (för att öka spelglädjen). En helare i mitt Eon-universum är lite bättre än regelböckerna säger att dom är.
Om en rollperson går till en helare och hostar upp lite (mycket) silvermynt så läker skadan på någon vecka. Alternativt, ifall dom är i en liten by utan helare så får rollpersonen hitta droger som ger en smärtstillande effekt (tar bort minusmodifikationer).

På detta sätt blir det roligare för rollpersonerna samt att jag får en bra money drain (vilket ökar lyckokänslan för rollpersonerna när de finner fler silvermynt ;) )
Det finns ju både böner och besvärjelser som ökar läkningstakten också, så om man har ett sår som behöver läka snabbt kanske man behöver ta en detour till ett kloster med en särskilt from munk, en gammal eremit som pratar med profeterna, eller en skum luffarmagiker som gömmer sig undan inkvisitionen.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Exakt så, det enda jag gjort är att göra det mer lättillgängligt. Så att rollpersonerna faktiskt har en chans att läka under äventyret. (Plus att jag ökade läkningstakten från x2 och x3 till x8 typ).
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Jag tänker att man får ta till lite culture gaming. Mundana är en förindustriell, förkapitalistisk värld. Nästan ingen har ett jobb med fasta arbetstider, och bara munkar behöver bry sig om klockslag. Den typ av punktlighet som förväntas idag finns helt enkelt inte. Folk är vana vid att saker kan ta lång tid att ordna, och att resor och liknande är underställda vädrets makter. Information färdas aldrig snabbare än personer, så det tar tid att få reda på nya saker. Om man kör på den livsrytmen istället för en modern kommer det också justera kampanjens takt.
Frågan är ju då hur man övertygar sina medspelare (och sig själv) att ta till den sortens culture gaming. När jag är spelledare själv kan jag öka tidsåtgången enkelt genom att säga "nu går det en vecka, och ni samlas åter igen efter Daaktjänsten efterföljande helg", men som spelare i en grupp är det svårare med det.

Ett trick jag själv tar till är helt enkelt prata off med gruppen och säga "låt oss spendera lite tid så din rollperson hinner läka - vi får helt enkelt lita på att spelledaren inte för vidare handlingen utan oss. Eller kommer du det?"
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Vi snabbspolar ingenting. Men ligger rollpersonerna bara och läker på nåt rum i en vecka går det ofta ganska snabbt att avverka.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag upplever att kampanjen tar längre tid i verkliga livet. Den kan pågå i tre år fast i spelvärlden har det bara förflutit en månad lite drygt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I EON så är ju många regelmässiga tidsåtgångar ganska långsamma. Det tar många timmar att utföra en ritual. Att läka en skada tar i regel flera veckor. Distanserna är stora och en resa kan därför även den ta lång lång tid.

Som titeln frågar undrar jag därför hur tidsåtgången ser ut för era spelgrupper. I min spelgrupp har vi en tendens att vilja "göra allt direkt", vilket jag tror är naturligt som spelare. Vi vill genomsöka alla intressanta platser direkt, och förhöra viktiga SLP på momangen, snarare än att slösa tid och avvakta situationen. "Mördaren måste fångas innan hen rymmar staden!", osv. Det gör att fysiska och mentala skador ger en väldigt stor påverkan, och känns permanenta för spelaren, eftersom det nästan inte finns någon realistisk chans att läka dem under kampanjen.

Hur ser det ut för er? Har ni några tekniker för att lugna ned er och låta mer tid passera, eller stöter ni på samma situation?
I Vampire, för att få tiden att gå, gör jag som spelledare ofta spelledarpersoner, eller för den delen platser, otillgängliga helt enkelt, så att spelarna antingen måste göra annat först, eller tidshoppa.

"Fursten tar emot er - om tre dagar."

"Gymmet ni vill spionera på har stängt över helgen".

"Han vägrar träffa er just nu, han spelar golf"

Det får dessutom världen att kännas mer levande och verklig, som att den faktiskt rör på sig när rollpersonerna inte är där.

Varför inte testa nåt liknande i Eon?

"Ni kan inte träffa greven just nu, han är ute och jagar"

"Stadsportarna är stängda på natten, ni får vänta utanför tills gryningen"

"Skomakaren kommer fixa det - så fort han orkar / har tid. Det lär väl ta honom ett par dar, arbetsmoralen är inte hög i Lamur på sommaren."
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
I Vampire, för att få tiden att gå, gör jag som spelledare ofta spelledarpersoner, eller för den delen platser, otillgängliga helt enkelt, så att spelarna antingen måste göra annat först, eller tidshoppa.

"Fursten tar emot er - om tre dagar."

"Gymmet ni vill spionera på har stängt över helgen".

"Han vägrar träffa er just nu, han spelar golf"

Det får dessutom världen att kännas mer levande och verklig, som att den faktiskt rör på sig när rollpersonerna inte är där.

Varför inte testa nåt liknande i Eon?

"Ni kan inte träffa greven just nu, han är ute och jagar"

"Stadsportarna är stängda på natten, ni får vänta utanför tills gryningen"

"Skomakaren kommer fixa det - så fort han orkar / har tid. Det lär väl ta honom ett par dar, arbetsmoralen är inte hög i Lamur på sommaren."
För att inte nämna "Uh. Tänker ni ge er upp i bergspassen innan våren? Är ni idioter?"
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
"Ni kan inte träffa greven just nu, han är ute och jagar"
Flera bra exempel. Jag använde något liknande nyligen då vi skulle träffa en jargisk general på expedition ute i Tarkas öken. Jag anmälde helt enkelt att vi var i läget och önskade audiens hos generalen när hon hade tillfälle att träffa oss, vilket både kändes lagom officiellt och passande för hur noblessen umgås sinsemellan, och dessutom lät lite "onödig" tid passera och min medspelares sårade arm kunde få lite lite mer tid att läka.
 
Top