Hur läser ni digitala spelböcker?

Troberg

Sinister eater
Sitter med layoutdesign, och funderar på vad som är bäst. Alternativen är ett index till vänster och sidorna till höger, eller att man helt enkelt hoppar fram och tillbaka mellan index och sidor.

Det förstnämnda funkar bra på laptops och horisontella pekplattor, men inte på vertikala pekplattor, och vice versa.

Åsikter?

Jag är rätt nöjd om texten inte hoppar i sidled för att det är olika marginaler på höger och vänstersidor. Men det kanske är för basalt för att vara en huvudvärk i ditt fall.

Jag vilkl kunna läsa dem på en "större" e-boksläsare som hålls med smala ändan upp och ner, det jag tolkar som horisontellt i detta fall. Är inte med på varför man skulle vilja ha den på andra ledden

Så lite som möjligt.

Om jag kan skriver jag ut dem.

Om jag verkligen,  verkligen måste, läser jag direkt på skärmen på datorn i pdf-format. Dubbelsidig vy.

inser nu att jag blandar ihop horisontell och vertikal layout...alltså vill jagh ha digitalt tvärtom mot vad jag svarade.
Bok format helt enkelt

Jag tycker att en iPad (11-tum) fungerar bra.
Det är en rätt dyr lösning dock.

Jag läser i stort sett alla rollspel på min iPad i bokläge (dvs stående / det du kallar vertikalt), därmed inte ha index till vänster. Whitehack 4th ed är den klart bäst gjorda pdf jag sett för detta ändamål. Om du har möjlighet, kika på den och låt dig inspireras! Jag skulle önska att det var standarden för alla digitala rollspel.

13-tums iPad Pro för mig, stående förutom när en serie har något dubbelsidigt, eller kanske för en stor dubbelsidig karta. Alla vettiga PDF-läsare stödjer att du kan visa eller dölja en digital innehållsförteckning med en knapptryckning, så se till att den blir bra i stället (det är extremt vanligt att det slarvas med den). Och se för Guds skull till att så mycket det bara går i boken är sökbar text, det är det är det särklassigt vanligaste viset jag navigerar på.

På dator har jag en liggande och en stående skärm, och läser på den stående, så det blir samma sak där.

Så, om jag tolkar det rätt så sker det mesta läsandet i stående format på rätt så små skärmar.

Och se för Guds skull till att så mycket det bara går i boken är sökbar text, det är det är det särklassigt vanligaste viset jag navigerar på.
Det blir lite klurigt, eftersom den i princip är en website, bestående av en packe "döda html-sidor". Men, med ett bra index kommer man långt.

Jag vilkl kunna läsa dem på en "större" e-boksläsare som hålls med smala ändan upp och ner, det jag tolkar som horisontellt i detta fall. Är inte med på varför man skulle vilja ha den på andra ledden
Klarar ens alla e-bokläsare HTML?

Det blir lite klurigt, eftersom den i princip är en website, bestående av en packe "döda html-sidor". Men, med ett bra index kommer man långt.
Finns det någon särskild konceptuell anledning i spelet till den litet avvikande lösningen? 99% av allt är PDF annars, och av en anledning. Inte för att jag har något direkt emot den, jag har länge varit för att ett spel skulle implementera sig som en wiki, men…

HTML: Våra har i alla fall en browser.

Anledning: För att jag vill komma bort från det linjära formatet. Genom att göra så här så kan jag tex lägga in kampanjinfo, den världsbeskrivande story, bonusgrejor (author notes, bildprompter för att göra karaktärerna som nämns osv) som länkar. Hade jag lagt det i en löpande text hade det blivit soppigt, nu ger det bara allt en fylligare känsla. Den är byggd från botten upp för det digitala formatet, och jag har valt att inte bindas till papprets begränsningar. Hade jag gjort det i papperformat så skulle det varit typ över 1000 sidor nu, och jag är inte klar, men som HTML så känns det som ett behändigt index med en begriplig drill-down.

Edit: För att jämföra med något:

* Bokformat: Linjärt datorspel. Det finns ett spår genom det.
* HTML: Open world. Var du än går så finns det innehåll att rota i.

Last edited:
Så lite som möjligt.

Om jag kan skriver jag ut dem.

Om jag verkligen,  verkligen måste, läser jag direkt på skärmen på datorn i pdf-format. Dubbelsidig vy.
Jag får nog hålla med om detta. Jag sitter vid datorn konstant på jobbet så mitt mål är att minimera det vid rollspel.

Så att det finns ett bra utskriftsläge skulle vara viktigt för mig.

Min ReMarkable klarar bara pdf:er och epub. Den är en ren läsplatta. Varit 100% av mitt rollspels- och speldesignläsande i ett halvår.

Förut läste jag mycket på laptopen.

Back