NeoTech Hur gör en bäst spännande hacking?

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
79
Location
Stockholm
Jag planerar en kampanj som kommer att innehålla en hel del hacking, och skulle bli glad över tips om hur en bäst gör sådana scener och processer till spännande och engagerande för spelgruppen. Jag har gått på grund i mina försök till detta förut som spelledare, framför allt på grund av bristande visualisering och bristande känsla av konsekvenstyngd.

Jag har inte gjort någon vettig genomkoll av gamla trådar, så om det finns bra tidigare diskussioner blir jag tacksam över länkar till sådana!
 

Demi

Veteran
Joined
12 Aug 2014
Messages
39
Har också alltid tyckt det varit svårt att låta bli något annat än en massa tärningsslag utan känsla.
Så jag har låtit placera all hacking som förekommer i alla mina scifi-spel i VR. Sen låter jag de helt enkelt förflyta som vanliga scener antingen med fokus strid eller socialt, fast kanske snarare med hackerns färdigheter att slå mot.
Anti-virus och botar kan bli monster eller andra figurer du aktivt slåss mot, allt målas som vilken annan scen som helst men i VR.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hacking är ju inte så intressant som aktivitet, egentligen. Det intressanta är ju vad som står på spel, vad du kan få reda på, och vad du måste göra för att få tillgång till informationen eller funktionen du är ute efter. Tror jag länkat till den tidigare, men Wired skrev en lång artikel om Stuxnet som dels läser som en cyberpunkroman och dessutom ger galet bra uppslag för vad "hacking" faktiskt innebär när det handlar om ren IT-krigföring. Att ta ned det till en realistisk nivå är därför steg 1.

Personligen tycker jag inte om VR/cyberspace-varianten eftersom den gör hackingen till "bara vanlig combat", och fråntar den sitt egenvärde. Hacking handlar ju enligt mångt och mycket (och Jon Erickson) om att exploatera digitala systems dumheter.

Fundera istället på diskussionerna vi har idag, om personlig integritet, IT-säkerhet, NFTs, eller vad som helst, och fundera på hur dessa saker skulle te sig i en mer cynisk och hårdare framtid.

Rollspelet Cryptomancer är ju ett fantasyrollspel som bygger helt på IT-säkerhetstänk. Finns en bra presentation om det här, av författaren.

En tidigare tråd: https://www.rollspel.nu/threads/realistisk-hacking.75845/
Mina egna hackingregler, som skrevs för en one-shot: https://www.rollspel.nu/threads/cyberpunk-iga-hackingregler.73873/
 
Top