Nekromanti Hur går det här ihop?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag pluggar som ett fåtal vet till projektledare inom media och hade för en tid sedan en tjej från Bonniers som föreläste om tidningar. Det startades ca 70 tidningar förra året. Ungefär lika många lades ner.

Ett sätt att starta en tid ning är att få ett förlag att tro på idéen. I så fall är det bara att köra och de står för kostnaden. Hur har ni gjort för att få ut Fenix? Jag är galet intresserad. Det är ju tokdyrt att starta en tidning. Tacksam för svar.

PS
Kanske skulle ni ha en nostalgihörna i tidningen om det inte redan finns förstås. *drömmer sig bort*
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Jo, det är tokdyrt med många märkliga startkostnader. Och förmodligen hade det varit klokt rent ekonomiskt att försöka få något förlag att köpa konceptet istället, men... Vi bestämde oss för att göra ett försök på egen hand, delvis just för att den smala nisch som en speltidning av och för spelare nog inte är tillräckligt kommersiellt intressant för de stora förlagen som hellre tänker massmarknad och annonsörer. Och delvis för att vi tror att vi med hjälp av övriga speltillverkare och intresserade spelare kan leverera en tidning som faller just spelarna i smaken.

Men. Om den skall överleva beror helt och hållet på om spelarna är beredda att betala för den. Visst tar vi in annonser, och de är defintivt tänkta att stödja utgivningen, men... Vi vill inte göra en tidning som finansieras helt av annonsörerna, eftersom vi då blir tvungna att anpassa innehållet efter de som har störst annonsbudget.

Och apropå nostalgihörna kan vi redan nu avslöja att den första kommer att publiceras i nästa nummer av Fenix, som kommer ut 3 mars.

/anders & tove
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag önskar er jäätemycket lycka till. Jag förstår att det här är väldigt tufft (jag läser ju faktiskt till projektledare) och jag tror ni har rätt i era teorier att förlagen inte skulle satsat på denna typ av tidning.

Hoppas ni får många köpare. Jag är glad att just NI startat den.
 
Top