Hur bra är en billig miniprojektor?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Hej!

Jag har blivit ombedd att hålla fyra korta och enkla föreläsningar för en liten grupp. Inget avancerat, men det känns ändå som att lite enkelt visuellt stöd i form av en enkel presentation skulle vara bra. Tyvärr har kvarterslokalen vi ska vara i inte någon projektor (dock en OH-apparat vilket inte är så hjälpsamt). Det finns en möjlighet att hyra en bra projektor från en lokal firma för 250 kr/dagen. Jag noterade dock att det går att köpa en billig miniprojektor för mellan 500-1000 kr vilket då både kan vara billigare och så har jag en liten bärbar projektor.

Jag har dock näst intill noll erfarenhet av projektorer. Försökte lyssna på lite youtube-klipp om billiga projektorer (t.ex. den som heter YG300) men det känns mer som reklam än riktiga recensioner. Är en sådan projektor duglig så länge som man är i ett mörkt rumt och kör presentationen i typsnitt 72? Eller är det inte värt det och det är bättre att hyra en projektor?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
YG300 has a supported resolution of 1080p, and a native resolution of 800 x 480.

is is actually pretty unimpressive. Let’s say you’re playing a DVD, with a resolution of 1080p, or 1,920 x 1,080 pixels. It will only play back at 800 x 480, or less than a quarter of the number of pixels. To be fair, 1080p projectors are rare. But the industry standard these days is 720p; that’s a cut above the YG300’s 480p resolution. Not only that, but the light is only really bright enough to use in a darkened room. It’s great for backyard movie nights, too. But if there’s ambient light, natural or otherwise, the image is liable to look dim.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ack, dessa ungdomar med sina moderna krav. På min tid var man glad om det fanns en OH-apparat. 😝
Extra roligt när läraren hade ryggen vänd mot klassen var att kasta sudd på ytan där bilden låg så att bilden kom på sniskan eller föll av till lärarens irritation och klassens stora glädje 🤣🤣
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Ack, dessa ungdomar med sina moderna krav. På min tid var man glad om det fanns en OH-apparat. 😝
Alltså OH-apparater är en underbar uppfinning, men med min handstil borde jag ha blivit läkare. Jag vet att det finns OH-blad man kan skriva ut med en skrivare på men efter covid där OH-blad gjordes om till visir har priserna gått upp lavinartat.
 
Top