Nekromanti Hur bra är bra?

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Jag har funderat lite på vad ett spelvärde i Gondica innebär egentligen. Till exempel grundegenskaperna, om jag fattat allt rätt motsvarar 8-9 snäpp någon sorts medelvärde för en människa. När det gäller färdigheterna verkar det som om man kan betraktas som kunnig med ett värde på 11-12 och riktigt bra när man nått upp mot 15-16.

Och en fråga till vad talar man för språk i Su?

/Jon
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>om jag fattat allt rätt motsvarar 8-9 snäpp någon sorts medelvärde för en människa.</I>

"Nio snäpp i allt", Nightowls beskrivning av en standard-SLP. (-:

<I>När det gäller färdigheterna verkar det som om man kan betraktas som kunnig med ett värde på 11-12 och riktigt bra när man nått upp mot 15-16.</I>

Jag brukar tänka i antal tärningar för att enklare hålla reda på skicklighet. Tre snäpp motsvarar ju en T6:a, och typvärdet på 1T6 är 3,5 (2T6 = snitt 7, 3T6 = snitt 10,5 etc).
Om man har 15 snäpp i nåt rullar man alltså 5T, och slår 18-19 <I>som genomsnitt</I>. Jämför det med svårighetstabellerna på sid 37-38 - eller de i stridskapitlet; en krigare som regelbundet klarar S16-slag är en farlig snubbe.

<I>vad talar man för språk i Su?</I>

Det har mig veterligt aldrig namngivits, och man skulle få leta bra länge innan man hittade någon i Vidonia som kan något om det. Dan-Si-anhängare kan förmodligen enstaka ord och lösryckta fraser, men det är inte säkert att de ens är särskilt språkligt korrekta längre.

--
Åke
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Tjocka Vidonier

Ok om nu en "svensson-vidonier" har nio snäpp i allt uppstår en ganska konstig grej. Jag har nämligen för mej att det någonstans står att medellängden i Vidonia ligger runt 165 cm (Kanske lite längre). Om medelvärdet på styrka då är nio snäpp uträknas vikten på personen genom 9 x 9 = 81 kg. 165 cm lång och 81 kg tung, inte ens en medelamerikan slår vidoniernas BMI.

8 snäpp i styrka hade däremot lett till en vikt på 8 x 8 = 64 kg som mycket bättre matchar meddellängden på en vidonier.



/Jon
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Tjocka Vidonier

Du har en poäng. När jag skrev spelet tänkte jag mig att STY 8 är norm för män och STY 7 för kvinnor.

Anders
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Tjocka Vidonier

Innebär det att medelvärdet i de övriga grundegenskaperna också ska ligga på 8 snäpp?

/Jon
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Tjocka Vidonier

Det är ett rimligt standardvärde för "vanilj"-SLP. Lite bättre SLP bör nog ha 9 som standardvärde.

Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tjocka Vidonier

<I>Det är ett rimligt standardvärde för "vanilj"-SLP. Lite bättre SLP bör nog ha 9 som standardvärde.</I>

Ah. Den gamla herosfaktorn, med andra ord - reglerna är utformade för att göra rollpersoner, och de är inte "svenssonvidonier".

--
Åke
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Tjocka Vidonier

Betydde det att åtminstone fruntimmer kunde ha lägre STY än 7 i tidigare versioner, eller fanns det ingen som var svagare än en typisk kvinna (hu, det där lät vidrigt)?

Räckvidden 7-12 känns lite snäv ibland men funketerar.

Erik
 
Top