Nekromanti Hur blir man moderator?

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Hejsan! Hur blir man moderator (global moderator) på forumet? Jag när drömmen om att få kunna bli moderator här då rollspel är min främsta hobby. Är ni en förening?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rollspel.nu är en privat-ägd sajt som drivs av Magnus Seter och Dante.
Att vara på rollspel.nu är lite som att besöka Magnus och Dantes vardagsrum.
För tillfället har rollspel.nu antagligen tillräckligt med moderatorer, så princip tillsätts ingen ny förrän någon gammal moderator slutar.
När forumet behöver en ny moderator frågar tidigare moderatorer någon forumit som de tycker är vettig om denne vill bli moderator (och om denne tackar nej fortsätter jakten).
En "vettig" person är någon som har ordning och reda, kan vara neutral och skilja på sak och person, men även kunna säga till på skarpen om det skulle behövas.
Att ha blivit bannad är tyvärr inte en merit. Moderatorerna är de som bannar, inte de som blir bannade.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Varför är det ingen merit att ha blivit bannad? Jag har liksom sett båda sidorna av staketet, en viktig erfarenhet i livet. Och även om det inte är en merit, varför ligger det mig i fatet? Till och med härdade förbrytare får en andra chans i livet. Jag är sjukligt noggrann, en vän av ordning, har huvudet på skaft samt är moraliskt oantastlig. Jag skulle vara en mycket bra domare, jag har gammalt hederligt folkvett och kan ryta till som det bästa lejonet. Jag är mycket härdad och erfaren när det gäller att skälla ut folk. Dessutom har jag jättegott om tid. Jag känner att med mig som moderator så skulle rollspel.nu kunna bli mer ännu mer inkluderande och rikare på erfarenhet.

En annan fundering...om jag skapar ett eget rollspel och skulle vilja ha någon delsektion i forumet, kan jag bli moderator där? Kostar det pengar att få en sektion som speltillverkare?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag blev tillfrågad om att bli moderator en gång, men tackade nej.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Grisodlar'n;n322418 said:
En annan fundering...om jag skapar ett eget rollspel och skulle vilja ha någon delsektion i forumet, kan jag bli moderator där? Kostar det pengar att få en sektion som speltillverkare?
Ja, vad krävs för att få en sektion som speltillverkare? Frågar åt en vän...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
ÅkeZorkh;n322431 said:
Ja, vad krävs för att få en sektion som speltillverkare? Frågar åt en vän...
Jag gissar att din vän får fråga snällt och sedan gör Seter en bedömning av om det är rimligt och lämpligt att hen får ett eget underforum.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n322418 said:
En annan fundering...om jag skapar ett eget rollspel och skulle vilja ha någon delsektion i forumet, kan jag bli moderator där? Kostar det pengar att få en sektion som speltillverkare?
Om en speltillverkare som ger ut ett spel vill ha ett underforum här så har vi traditionellt sagt "javisst". Det kostar inte pengar.

Jag tror att vi låter spelskaparen moderera sitt eget forum (fast jag är inte säker på om jag någonsin lyckats skapa moderatorrättigheter till någon så det kan vara si och så med det), men delforumet är samtidigt underställt de allmänna forumsreglerna och globala moderatorer har mandat att moderera där. Så ett underforum skulle inte få andra regler än de som gäller för hela forumet.

Jag kan tänka mig att vi skulle tacka nej till att ha ett underforum om spelet ifråga inte känns okej, t.ex. Myfarog eller Fatal eller nått sånt.

/Magnus
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Tror Grisodlar´n skulle bli pefekt som moderator. Tycker han borde skaffa eget forum.
Högt i tak och nära till skratt!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Det bästa tipset för att bli moderator är att inte irritera mig eller Dante. Under en väldigt lång tid.

Det är nog det första steget.

/M
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Magnus Seter;n322510 said:
...Myfarog...
Det var faktiskt just det jag hade i åtanke när jag skrev "bedömning av om det är [...] lämpligt" tidigare. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
ÅkeZorkh;n322431 said:
Ja, vad krävs för att få en sektion som speltillverkare? Frågar åt en vän...
Att man har ett rollspel som man ger ut och att man frågar mig brukar räcka.

MVH

/Magnus
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Magnus Seter;n322510 said:

Jag kan tänka mig att vi skulle tacka nej till att ha ett underforum om spelet ifråga inte känns okej, t.ex. Myfarog eller Fatal eller nått sånt.

/Magnus
Skulle ni säga nej till Varg Vikernes om han önskade bli medlem eller ha ett underforum på rollspel.nu? Han kan ju vara en av de mest kända rollspelsskaparna någonsin och skulle iallafall lätt vara mest känd av alla på forumet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n322553 said:
Skulle ni säga nej till Varg Vikernes om han önskade bli medlem eller ha ett underforum på rollspel.nu? Han kan ju vara en av de mest kända rollspelsskaparna någonsin och skulle iallafall lätt vara mest känd av alla på forumet.
Om jag upptäckte att Varg Vikernes var medlem så vet jag faktiskt inte vad jag skulle göra. I teorin skulle han ju få vara medlem om han följde reglerna, men jag kan ärligt säga att tanken aldrig ens föresvävat mig, så jag har inte tagit ställning till det.

Jag skulle nog inte låta honom ha ett underforum på rollspel.nu.

/Magnus
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322553 said:
Skulle ni säga nej till Varg Vikernes om han önskade bli medlem eller ha ett underforum på rollspel.nu? Han kan ju vara en av de mest kända rollspelsskaparna någonsin och skulle iallafall lätt vara mest känd av alla på forumet.
Mer information tack! Lät intressant.
 
Top