Hur bäst sandpappra tärningar?

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Hej, jag gör tärningar hemma. Allt funkar fint och de blir väldigt bra förutom när det kommer till sandpappringen och finliret för att få till den där sista finishen. Det blir rispigt och ojämnt trots väldigt höga nummer på sandpapper. Någon som har erfarenhet? Några tips?

De funkar alldeles utmärkt för eget bruk men om man ska sälja eller göra till kompisar är de inte riktig där.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
Jag skulle gjort en jig för att slipa dem. Att handslipa så små saker blir aldrig bra.

Något i stil med två bitar som man spänner fast dem mellan, med anhåll så att de sitter exakt lagom långt in mellan bitarna, och sedan något slags stöd så att jiggen är i rätt vinkel.

För sista slipningen så är sandpapper för grovt, använd vattenslippapper, återigen i gradvis finare steg. Vattnet är viktigt, det är egentligen partiklar som lossnar från pappret och bildar en "lera" som ska stå för slipandet, ungefär som när man slipar knivar.

Tryck inte för hårt, ta hellre många gånger lätt. Avsluta med putsduk.

Detta gäller om du använder plast/akryl i tärningarna. Är det trä så är det bara finare och finare sandpapper som gäller, och avsluta med baksidan av sandpappret för extra glans. Om du lackar dem så kan de resa ragg lite, då går du på med vattenslippapper och slipar ner raggen (det gör inget om den blir lite matt i det skedet), och sedan ger du ett lager till.

När du slipar, ha pappret stilla och platt, och rör tärningen, inte tvärtom.

Berätta gärna mer om hur du gör dem, av vilka material, din process osv. Dels för att jag ska kunna ge mer specifika råd, dels för att jag är nyfiken.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Jag skulle gjort en jig för att slipa dem. Att handslipa så små saker blir aldrig bra.

Något i stil med två bitar som man spänner fast dem mellan, med anhåll så att de sitter exakt lagom långt in mellan bitarna, och sedan något slags stöd så att jiggen är i rätt vinkel.

För sista slipningen så är sandpapper för grovt, använd vattenslippapper, återigen i gradvis finare steg. Vattnet är viktigt, det är egentligen partiklar som lossnar från pappret och bildar en "lera" som ska stå för slipandet, ungefär som när man slipar knivar.

Tryck inte för hårt, ta hellre många gånger lätt. Avsluta med putsduk.

Detta gäller om du använder plast/akryl i tärningarna. Är det trä så är det bara finare och finare sandpapper som gäller, och avsluta med baksidan av sandpappret för extra glans. Om du lackar dem så kan de resa ragg lite, då går du på med vattenslippapper och slipar ner raggen (det gör inget om den blir lite matt i det skedet), och sedan ger du ett lager till.

När du slipar, ha pappret stilla och platt, och rör tärningen, inte tvärtom.

Berätta gärna mer om hur du gör dem, av vilka material, din process osv. Dels för att jag ska kunna ge mer specifika råd, dels för att jag är nyfiken.
Åhh tack för tips. Jag gör dom med resin. Köpte en silikonmold av en tillverkare på Etsy. Blir väldigt bra med minimalt ”fix” efteråt. Men som jag skrev i inlägget lyckas jag inte riktigt få till den där sista finishen som gör dom perfekta. Bra för hemmabruk men om man ska ge till vänner eller sälja så är dom inte ok.D88431B6-9E58-4A48-A62E-F1C89ECCBE14.jpeg
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
Då skulle jag göra de saker jag skrev för plasttärningar.

Det finns också polerpasta man kan använda, då kör du pastan på en trasa.

Kolla på Youtube, det finns massor av video där de donar med epoxi resin och liknande, det är ett jättepopulärt material nu.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Åhh tack för tips. Jag gör dom med resin. Köpte en silikonmold av en tillverkare på Etsy. Blir väldigt bra med minimalt ”fix” efteråt. Men som jag skrev i inlägget lyckas jag inte riktigt få till den där sista finishen som gör dom perfekta. Bra för hemmabruk men om man ska ge till vänner eller sälja så är dom inte ok.View attachment 6264
Inte det frågan gällde, men är det ok att slipa den sortens resin du kör med? Vad gäller resin-modeller man köper till figurspel brukar det ju ofta sägas att man inte ska slipa, för att dammet är obra att få i sig. Men det behöver ju inte vara samma resin förstås.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,576
Inte det frågan gällde, men är det ok att slipa den sortens resin du kör med? Vad gäller resin-modeller man köper till figurspel brukar det ju ofta sägas att man inte ska slipa, för att dammet är obra att få i sig. Men det behöver ju inte vara samma resin förstås.
Mask är alltid bra när man slipar, oavsett vad.
 
Top