Nekromanti Hur är det med...

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
... nivåerna egentligen? Är det som det klassiska datarollspelssystemet, där man får höja vad man vill när man ökar en nivå? Eller får man erfarenhetspoäng i gammal klassisk DoD-anda?

Jag måste säga att man blir sugen att damma av de gamla trotjänarna och sätta sig en stund...

[color:green]//Elrond</font color=green>
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
när man spelar och löser saker och ting så får man äventyrspoäng för detta, allt beroende på hur man spelat sina roller inte för att mosa monster o stjäla skatterna (normalt sett).när man skrapat ihop en viss poängsumma stiger man en nivå. sen beror det på vilket yrke man valt vad man får ut av det men högre stridskapacitet och kroppspoäng och i vissa fall spirituspoäng(magiker).
Nivåeran kan tydligen bli hur höga som helst. Jag själv anser att höjningarna är ldeles för stora för varje steg (tex krigare som får 5t6 mer i kp) så jag skulle nog sänka höjningarna ganska mycket.
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Ok.. Men det verkar trots allt som om man ska damma av sina egna gamla godingar i stället för att slänga pengar på den här versionen. Det finns ju redan några egna komponerade versioner av det regelsystemet.

[color:green]//Elrond</font color=green>
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
tja, det är ju helt en smaksak, har man redan nåt bättre i egna ögon så ska man använda det, fördelen med den här nya versionen är kanske mer att det man behöver för att spela i regelväg finns med från början, i gammla dod så var det ganska mycket regler här och där (obs för mig är gammla dod=edd tid).
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vänta nu lite...

allt beroende på hur man spelat sina roller inte för att mosa monster o stjäla skatterna

Nä nu kan jag inte riktigt hålla med.
Det står så vit tjag vet i regelboken att man får äventyrspoäng när man uppfyllt de mål som SL satt ut i äventyret. Det står inget om att man skall ge extra Äp i reglerna för att man spelar sina roller bra.
Däremot så kan spontana Äp delas ut (endast i särskilda fall) där om rp eller gruppen lyckats lösa något på ett bra sätt.
Men att rollspela vete fasiken.
Och om man tittar på exemplet i boken så är äventyret att eskortera en vagn igenom en skog och skydda den mot rövare.
Låter varken orginellt eller särskilt spännande.
Fast det är ju bara ett exempel.

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Rekomenderar de gamla godingarna

Eftersom jag inte gillar Levels system bland annat. Världen till nya DoD kan dock bli intressant.. (långt mer intressant än Ereb om den konstrueras väl)

Only dead fish float with the stream.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Re: Vänta nu lite...

jo jag är medveten om det, därför skrev jag normalt sett inom paranteserna, jag tyckte också att äventyrs exemplet var mycket dåligt och inte visade på vad man bör få poäng på, en del kan nämligen uppfatta det hela som om man skulle få mer poäng för tat man har ihjäl alla fiender. Fast det står väl nåt om att de bör få mer poäng för att de kunde lura rövarna.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Re: Rekomenderar de gamla godingarna

Jag har samma förhoppning, jag är ganska less på Ereb eftersom jag använt den världen nästan hela tiden sen mitten på 80-talet. Jag är EDD patriot i själen så jag vet inte om jag komer att använda så mycket av nya dodv6´s regler, man får väl se vad som händer.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rekomenderar de gamla godingarna

Jo Ereb börjar bli lite föråldrad.. sedan så är den ju rätt så standard.. Det känns skönt med en frisk fläkt som Trudvang... Hoppas bara den blir bra *hoppas*

Only dead fish float with the stream.
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Re: Rekomenderar de gamla godingarna

Jag hoppas på mer djupa skogar med lite sagostämmning och något mindre med feta slott och riddare i jättestäder, tja det får man väl se.
 
Top