Nekromanti hundra år av ensamhet

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
spånar lite kring ett rollspel baserat på den litterärar genren magisk realism. tänkte mig något i stil med boken "tusen år av ensamhet" av gabriel garcia marques: en slags absurd historisk fantasy som utspelar sig i 1700-talets sydamerika mitt ibland indiansk folktro och katolsk mysticism, trolldom, kringresande zigenare, levande döda och spöken, kolonisatörer och revolutionärer, talande djur, små isolerade djungelbyar, en uppsjö av absurda karaktärer - alltifrån den lilla flickan som äter jord till prästen som kan levitera om han dricker en kopp varm chokolad - alkemi och märkliga mekaniska apparater och så vidare.
låter det som något att följa upp eller ska det i papperskorgen tillsammans med "rymdskalbaggarna anfaller - igen"?
okej, all sorts feedback är välkommen

love is love

/sinisa

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by sinisa on 2001-06-21 15:59.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
De Tre Stora Frågorna

Tre frågor som alla som tänker skriva rollspel borde ställa sig:

1) Är mitt koncept unikt? Om svaret är "nej" så är du på gång att uppfinna hjulet en gång till.

2) Är det spelbart? Det finns en risk att konceptet inte ens är spelbart, antingen för att det är för bisarrt, eller helt enkelt för att konceptet helt enkelt funkar som roman men inte som interaktiv gruppskapad fantasi.

3) Är det intressant? Om det enbart är du som kommer att gilla det här spelet, varför ens bry sig? Bygger konceptet på någon annans verk så kan man lika gärna läsa om detta andra verk. Men att skriva ett spel som ingen annan kommer att ens vilja spela... tja, det känns lite som slöseri med tid.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
...av ensamhet

Boken heter "Hundra år av ensamhet", men idén verkar kul ändå;)

"When the DM laughs it is already to late"
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
hundra år ...av ensamhet

borde jag ju veta med tanke på att jag läser boken just nu. awk. okej, tack i alla fall.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag skulle kunna tänka mig att hjälpa dig... ifall jag hittar tid från det andra jag hålller på med... ;P
men lite tid har jag nog så att jag kan hjälpa dig...
hör av dig...

/Dr_morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: De Tre Stora Frågorna

Eller så tänker du... jag gör som andra före mig har gjort! Jag uppfinner inte hjulet, jag snor en existerande regelformel och bygger tillfälligt iordning en trevlig värld med utgångspunkt från den värld jag just läste i den härnajättemysiga boken. Världen spelas enkom i din spelgrupp tills du av händelse talar vid mun om den och du blir tvungen att göra en halvinofficiell version av den och dessutom hitta på nya regler för att inte korpa andras regler. Sedan sitter du i timmar och plitar på ditt nya värv. För att slutligen konstatera att ingen annan önskade det!

Som Krille säger - tänk efter före!

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: De Tre Stora Frågorna

1 Är något någonsin unikt?

2. Spelbarheten hänger ju också på om det är intressant för andra än för mig själv...

3.Se 2

Varför jag vet detta? Jag har tänkt och raderat åtskilliga spelidéer och världar. Idag står jag med två påsar kasserat material. Just på grund av ovanstående.

Alltså, gör inte som undertecknad. Prova istället på att bygga färdigt idéen och provspela den. Har du gjort rätt så kommer inte gruppen du spelar med protestera (det här finns sedan tidigare juh stuket) de kommer tycka det är roligt och vilja spela med. Har du gjort fel så har du åtminstonde försökt. Därifrån kan du undersöka vad du gjorde fel. Att lägga ned tiden är inte helt fel, eftersom du lär dig mycket om vad du som spelkonstruktör tycker är bra och vad spelarna tycker är kul. Själv har jag slutat försöka vilket är det sämre alternativet. Då kommer aldrig något nytt bli skapat.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Är något någonsin unikt

"1 Är något någonsin unikt?"

I mer eller mindre grad. Det finns ju ett antal potentiella rollspelsskapare som dyker upp här i forumet och frågar efter hjälp med sitt fantasyspel, och när detaljerna dyker upp så visar det sig att deras spel egentligen är en Ereb Altor-kopia. Sen har man förslag som i den här tråden som låter så unika att jag är skeptisk till att det är spelbart över huvud taget. Nånstans däremellan ligger de koncept som är intressanta - lagom unika för att vara intressanta, men inte för unika för att vara hopplösa att begripa sig på.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad hände med ditt förra projekt då?

Det där "Sagor vid tidens ände" var det väl?




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Är något någonsin unikt

*storflin*

Men frågan är om man inte kan uppfinna hjulet i en ny variant ändå. Det är ju variationer som berikar. Men då ska det ju förståss till en ny variant och om vi ska vara ärliga så uppfattar varje spelare och spelledare spelet/världen som spelas på olika sätt och tolkare därefter vad som skrivits om det. Alltså skulle man kanske kunna hålla sig till ett par olika spelsystem men göra olika världsbeskrivningar runt om dessa, detta brukar iofs kapsejsa eftersom de flesta system har sina begränsningar eller så har SL begränsad synvinkel och klarar inte att anpassa systemet efter världen.

Då är vi tillbaka till tes 1, vi gör fler och fler olika rollspel. Alla vill ha sina egna "nya" spel och kollar inte vad marknaden redan har att erbjuda - vi uppfinner hjulet igen.

Cirkeln är sluten och vi är tillbaka till ers nåd Gurus resonemang att vi ska kolla upp vad som redan finns innan vi uppfinner hjulet igen.

*tänk att jag inte kan låta bli att bråka med gurun*

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: hundra år ...av ensamhet

Inga problem, tyckte boken var jätte bra, och om du kan fånga stämningen från den i ett spel; så blir spelet säkert väldigt bra det också.
/König

"When the DM laughs it is already to late"
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Vågar mig på en gissning :)

.. i runda arkivet? Tillsammans med andra idéer som låter bra men inte fungerar som rollspel?

Så fort orden bizarr, surrealistisk och drömlik nämns i samband med ett rollspel så blir jag misstänksam. Det låter som om någon håller på att skriva en värld som nog fungerar bra i en bok eller film, men aldrig i rollspel.

Jag tyckte att det sinisa skrev om sitt förra projekt var skitbra, men jag skulle aldrig försöka mig på att spelleda det /images/icons/wink.gif. Dock inspirerade det mig till en kortkampanj som blev riktigt bra. Jag använde några av de frön som sinisa spred omkring sig och byggde en mer konkret och påtaglig värld kring dem. Den viktigaste åtgärden var dock att jag lade in något för rollpersonerna att göra i världen. Man ska aldrig glömma att rollspelande är en interaktiv sysselsättning. Att sitta i 5-10 timmar och lyssna på när spelledaren berättar om sina fantastiska värld och allt fantastiskt som händer i den utan att kunna påverka är enbart tråkigt.

/Kalil, som vågar sig på att spekulera om saker han inte begriper (som vanligt).
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Får det bara till en...

Okej, nu blir jag lite rädd... Och tjatig, antagligen. Sorry för det i förväg. :)

1) Är mitt koncept unikt? Om svaret är "nej" så är du på gång att uppfinna hjulet en gång till.

Jag tolkar det som någonting negativt enligt dig. Misstänker dock att begreppet "unikt koncept" är något som inte riktigt lever upp till de starka orden, eller har jag fel? Kan det i annat fall vara "halvunikt"? Min snurriga poäng är att det inte är något fel i att uppfinna hjulet igen. Hellre ett riktigt runt och väl utsirat hjul med bra rullning än ett knaggligt försök att bygga en vagn med pyramider...

2) Är det spelbart? [snipp]

Menar väl på att det mesta är spelbart så länge det finns vilja och intresse hos spelgruppen, samt någon form av talang inom historieberättandet (vänligen häng inte upp er på det ordet, jag är trött och orkar inte komma på ett bättre :gremsmile:. Men visst, det kan säkert gå alldeles för långt ut. Fast ärligt talat, så länge det finns nog med karaktärer så bör det väl finnas utrymme för rollspel? Hur kul det blir är en annan femma, vilket du tog upp i din tredje punkt...

3) Är det intressant? Om det enbart är du som kommer att gilla det här spelet, varför ens bry sig? Bygger konceptet på någon annans verk så kan man lika gärna läsa om detta andra verk. Men att skriva ett spel som ingen annan kommer att ens vilja spela... tja, det känns lite som slöseri med tid.

Tycker väl i och för sig inte att man skall kasta bort en idé bara för att den är sprungen ur en bok, film eller vad det nu kan vara. Tusentals rollspel är inspirerade (ibland skrämmande mycket) av Tolkiens verk och flera av dem är roliga. Visst kan jag spela MERP eller läsa böckerna för femtioelfte gången, men variation är inte att underskatta. Och det brukar faktiskt vara så att varje rollspel, hur inspirerat/plankat det än må vara, tillför någonting - bra eller dåligt, det är en bedömningsfråga, men ändock tillför något som kan ge en ny upplevelse. Jag håller med om att det nog är rätt trist att lägga ned en herrans massa timmar på att skriva ett spel som ingen vill spela, men det låter som ett extremscenario. Även en skum idé kan vara intressant att prova på, och vi får väl dessutom hoppas på att spelledaren känner sin spelgrupp och kan väcka deras intresse. Om det sedan blir tre, fyra, fem, femtio, hundrafemtio eller tusentals som spelar spelet behöver inte spela någon större roll. Inte för mig i alla fall.

Jag får det bara till en övergripande fråga som alla rollspelsmakare borde ställa sig, och denna bygger jag på den rätt uttjatade tesen att man spelar rollspel för att det är kul, en hobby snarare än ett yrke (även om vissa är så lyckligt unnade). Den fråga jag tycker alla rollspelsmakare borde ställa sig är: kommer jag ha kul när jag gör det här spelet? Det är egentligen bara den frågan som motiverar allt slit enligt mig - spelomgångarna kommer, oavsett spelets kvalité, gå upp och ned, vara lyckade ibland och misslyckade ibland. Som allt annat.

Ber om ursäkt för snurriga moralkakor a.la. Dr. K. Lyscha. Läste du hit läste du troligen för långt för ditt eget bästa. Så går det när man sover för lite... :)

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Får det bara till en...

[Unikt]
"Jag tolkar det som någonting negativt enligt dig."

Japp. Jag ser nämligen inte meningen med att bygga ännu en Tolkienkopia. Helt unikt behöver det inte vara (det finns ett varierande gränsvärde, antar jag), men det ska i alla fall vara såpass unikt att det står ut från mängden.

[Spelbarhet]
" Fast ärligt talat, så länge det finns nog med karaktärer så bör det väl finnas utrymme för rollspel? Hur kul det blir är en annan femma, vilket du tog upp i din tredje punkt..."

Något som jag har råkat ut för ett antal gånger är spelkoncept som bygger på en person och ingenting annat, eller som bygger på ett koncept som inte går att spela annat än på sin höjd en gång. Sådana kan funka som soloäventyr, eller som one-shots, men inte som bas för ett rollspel. Då betraktar jag det som ospelbart ur rollspelssynpunkt.

[Intressant]
"Jag håller med om att det nog är rätt trist att lägga ned en herrans massa timmar på att skriva ett spel som ingen vill spela, men det låter som ett extremscenario."

Nåja, det händer. Jag har haft ett antal sådana skumma idéer som bara jag skulle vara intresserad av, och jag har ett antal rollspel där det inte finns en levande själ i Skövde som vill spela.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Får det bara till en...

"Japp. Jag ser nämligen inte meningen med att bygga ännu en Tolkienkopia. Helt unikt behöver det inte vara (det finns ett varierande gränsvärde, antar jag), men det ska i alla fall vara såpass unikt att det står ut från mängden."

Kan till viss del hålla med, men en kopia i det här sammanhanget är inte direkt begreppet troget. Hur många fantasyvärldar stämplas inte som Tolkien-kopior men ser i själva verket annorlunda ut? Idéerna kan vara stulna rakt av, men utförandet är ju inte direkt identiskt. Allt hänger på "gränsvärdet" och hur stort det får vara klart.

"Något som jag har råkat ut för ett antal gånger är spelkoncept som bygger på en person och ingenting annat, eller som bygger på ett koncept som inte går att spela annat än på sin höjd en gång. Sådana kan funka som soloäventyr, eller som one-shots, men inte som bas för ett rollspel. Då betraktar jag det som ospelbart ur rollspelssynpunkt."

Håller nog fast vid att om det finns flera karaktärer som finns det utrymme för rollspel. Blir klart svårt om man befinner sig ensam på en öde ö, kanske - monologer är inga höjdare om spelgruppen består av fem personer - men så länge alla kan få rollspela så. De flesta idéer kan dessutom anpassas rent praktiskt - spelarna tar olika roller etc.

Nåja, det händer. Jag har haft ett antal sådana skumma idéer som bara jag skulle vara intresserad av, och jag har ett antal rollspel där det inte finns en levande själ i Skövde som vill spela.

Vissa är mer eller mindre villiga att delta i lite mer udda spelvarianter. En annan tycker det främjar hela hobbyn med sådana - ungefär som en luftrenare - men det är bara min ringa åsikt.

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 
Top