Huldrans vita formelbok?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad tror ni?
Skulle man kunna göra något med äventyret Siratsias vita formelbok från Äventyrsspels modulen Barbia för att få den att passa i Symbaroum?
Är Siratsia tex en ung barbarhäxa, spåd att en dag bli klanens rådare eller till och med ta över som Huldra på Karvosti.
Och ssom efter att ha vandrat ut i Davokar funnit det magiska fästet Skymningsros, som stammar från Symbars tid.
Äventyret kräver att man besöker arkiven på Karvosti.
Letar upp det som blev kvar av Mäster Vernams privata bibliotek i Tistla Fäste efter att hans dödsbo delades upp osv.
Vad tror ni?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Låter som ett äventyr som jag definitivt skulle vilja spela eller spelleda :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Rangertheman;n346462 said:
Låter som ett äventyr som jag definitivt skulle vilja spela eller spelleda :)
Vi får kanske testa på Roll20 ;)
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
165
Har Barbia liggandes så får ta och läsa den. Låter ju väldigt passande att konvertera.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Lightshy;n346463 said:
Vi får kanske testa på Roll20 ;)
Jag kan erbjuda åtminstone två spelare om du är sugen att spelleda någon gång i påsk :) Släng iväg ett meddelande bara.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Rangertheman;n346828 said:
Jag kan erbjuda åtminstone två spelare om du är sugen att spelleda någon gång i påsk :) Släng iväg ett meddelande bara.
Jag har inte hunnit kika så mycket mer på det än.
Tänkte använda helgen för att läsa igenom och göra anteckningar.
Vi får se hur långt jag kommer...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag hade en gång i tiden en tanke att konvertera över "Siratsias vita formelbok" till Svavelvinter RPG där det finns intressanta effekter som går att koppla på settingen.

Istället för hål av ingenting så försvinner färger och liv och blir allt eftersom blekt och livlöst (kopplat till de Grå Eminensernas magi som sög livskraft ur världen för att fokusera den kring deras stadsstat Voag Aspede. Detta i sin tur leder till svår missväxt och att magi börjar förlora sin styrka överallt utom i askdalarna där liv och magiska effekter mångdubblas.

Marduks prästinnor (istället för Fadarims prästinnor i Barbia) sänder ett budskap till RP då vindarna viskar om missväxten. Siratsia blir en grå eminens som överlevt och Skymningsros blir själva staden Voag Aspede som åter blomstrar i överdåd och världsfrämmande färger. Ledtrådar för att bekämpa Siratsia skulle bl.a. kunna finnas i den legendariske Baskimer Bushanes grav.

Det blir också en moralisk fråga i slutskedet. Kommer RP att stoppa Siratsia och förstöra den vackraste platsen deras ögon skådat för att rädda resten av världen eller faller de för frestelsen att stanna kvar i det harmoniska paradiset och strunta i omvärlden.

Ett sidospår skulle vara att det magifruktande grannlandet Lasemos samlar en här för att angripa Siratsia. Det skulle också kunna bli klappjakt på magiker i allmänhet som beskylls för missväxten (staden HOXOH belägras av Det Heliga Kishatet etc etc).

Finns väldigt mycket skoj man skulle kunna göra med detta.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Henke;n346847 said:
Jag hade en gång i tiden en tanke att konvertera över "Siratsias vita formelbok" till Svavelvinter RPG där det finns intressanta effekter som går att koppla på settingen.

Istället för hål av ingenting så försvinner färger och liv och blir allt eftersom blekt och livlöst (kopplat till de Grå Eminensernas magi som sög livskraft ur världen för att fokusera den kring deras stadsstat Voag Aspede. Detta i sin tur leder till svår missväxt och att magi börjar förlora sin styrka överallt utom i askdalarna där liv och magiska effekter mångdubblas.

Marduks prästinnor (istället för Fadarims prästinnor i Barbia) sänder ett budskap till RP då vindarna viskar om missväxten. Siratsia blir en grå eminens som överlevt och Skymningsros blir själva staden Voag Aspede som åter blomstrar i överdåd och världsfrämmande färger. Ledtrådar för att bekämpa Siratsia skulle bl.a. kunna finnas i den legendariske Baskimer Bushanes grav.

Det blir också en moralisk fråga i slutskedet. Kommer RP att stoppa Siratsia och förstöra den vackraste platsen deras ögon skådat för att rädda resten av världen eller faller de för frestelsen att stanna kvar i det harmoniska paradiset och strunta i omvärlden.

Ett sidospår skulle vara att det magifruktande grannlandet Lasemos samlar en här för att angripa Siratsia. Det skulle också kunna bli klappjakt på magiker i allmänhet som beskylls för missväxten (staden HOXOH belägras av Det Heliga Kishatet etc etc).

Finns väldigt mycket skoj man skulle kunna göra med detta.
Det här är ju urcoolt!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Henke;n346847 said:
Jag hade en gång i tiden en tanke att konvertera över "Siratsias vita formelbok" till Svavelvinter RPG där det finns intressanta effekter som går att koppla på settingen.

Istället för hål av ingenting så försvinner färger och liv och blir allt eftersom blekt och livlöst (kopplat till de Grå Eminensernas magi som sög livskraft ur världen för att fokusera den kring deras stadsstat Voag Aspede. Detta i sin tur leder till svår missväxt och att magi börjar förlora sin styrka överallt utom i askdalarna där liv och magiska effekter mångdubblas.

Marduks prästinnor (istället för Fadarims prästinnor i Barbia) sänder ett budskap till RP då vindarna viskar om missväxten. Siratsia blir en grå eminens som överlevt och Skymningsros blir själva staden Voag Aspede som åter blomstrar i överdåd och världsfrämmande färger. Ledtrådar för att bekämpa Siratsia skulle bl.a. kunna finnas i den legendariske Baskimer Bushanes grav.

Det blir också en moralisk fråga i slutskedet. Kommer RP att stoppa Siratsia och förstöra den vackraste platsen deras ögon skådat för att rädda resten av världen eller faller de för frestelsen att stanna kvar i det harmoniska paradiset och strunta i omvärlden.

Ett sidospår skulle vara att det magifruktande grannlandet Lasemos samlar en här för att angripa Siratsia. Det skulle också kunna bli klappjakt på magiker i allmänhet som beskylls för missväxten (staden HOXOH belägras av Det Heliga Kishatet etc etc).

Finns väldigt mycket skoj man skulle kunna göra med detta.
Sjukt bra ideer som jag ska kika närmare på!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Henke;n346847 said:
Marduks prästinnor (istället för Fadarims prästinnor i Barbia) sänder ett budskap till RP då vindarna viskar om missväxten. Siratsia blir en grå eminens som överlevt och Skymningsros blir själva staden Voag Aspede som åter blomstrar i överdåd och världsfrämmande färger. Ledtrådar för att bekämpa Siratsia skulle bl.a. kunna finnas i den legendariske Baskimer Bushanes grav.
Tycker iofs att Fadarim funkar rätt bra även i en lasemosisk setting. Kanske har de ett par systrar vid Etemenanki?

Sedan är det lite synd att beröva Siratsia den särprägel och agens hon har i grundäventyret - att hon bara är "en av de Grå Eminenserna." Kanske är hon fortfarande self made som i grundäventyret, men har lärt sig Eminensernas hemligheter?

Henke;n346847 said:
Ett sidospår skulle vara att det magifruktande grannlandet Lasemos samlar en här för att angripa Siratsia. Det skulle också kunna bli klappjakt på magiker i allmänhet som beskylls för missväxten (staden HOXOH belägras av Det Heliga Kishatet etc etc).

Finns väldigt mycket skoj man skulle kunna göra med detta.
Ja, det här känns ju som en utveckling som skulle kunna driva Lasemos och Kishatet i varandras armar. För SHAMASH och Baskimer Brushane mot svartkonsten!

P.s. goes without saying, men det är precis den här sortens mash-up som inspirerar oss i Kopparhavets hjältar ;)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Leon;n346855 said:
Tycker iofs att Fadarim funkar rätt bra även i en lasemosisk setting. Kanske har de ett par systrar vid Etemenanki?

Sedan är det lite synd att beröva Siratsia den särprägel och agens hon har i grundäventyret - att hon bara är "en av de Grå Eminenserna." Kanske är hon fortfarande self made som i grundäventyret, men har lärt sig Eminensernas hemligheter?
Inget fel på Fadarim i sig, men hade gärna knutit mot etablerade namn i Trakoriska Patheonen som jag tycker är bred nog som den är :)

Det är såklart en möjlighet och att hon som magiker stött på legenden om dem i gamla luntor, gett sig av på expedition till Voag Aspede och funnit "livsenergi-dammsugar-besvärjelsen" men man hade ju gärna borrat lite i hennes psykologiska profil kring varför hon gör detta isåfall. Vilka ärr har hon i själen som gjort att hon vill skapa en "perfekt" värld (har för mig att den enda drivkraften Siratsia har i original är att hennes läromästare (?) dog och att det drev fram hennes sida att stoppa allt lidande. Samtidigt så gillar jag på sätt och vis att hon i grund och botten tillhör de Grå Eminenserna som lyckades komma undan Baskimer & co.

Eller kanske såhär: Siratsia blev utsparkad från de Grå Eminenserna och nu är hon tillbaka för att avsluta arbetet och "bevisa sig" för de sedan länge döda kollegorna (givetvis bortsett Glasmannen så. Kanske dyker han också upp?)

Leon;n346855 said:
Ja, det här känns ju som en utveckling som skulle kunna driva Lasemos och Kishatet i varandras armar. För SHAMASH och Baskimer Brushane mot svartkonsten!
Ja, exakt! Med förstärkning från både Abzulvan och dess fiender...

Leon;n346855 said:
P.s. goes without saying, men det är precis den här sortens mash-up som inspirerar oss i Kopparhavets hjältar ;)
Kul!
 
Top