Nekromanti [HT] Lägesrapport

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hjältarnas tid har varit ute i en och en halv månad och legat i toppen på SF-bokhandelns topplista ett tag. Visserligen har det sjunkit en smula, men jag är sjukt nöjd för det: trots allt är Hjältarnas tid ett spel som bara poppat upp från ingenstans. Utan kickstarter och med rätt kort marknadsföringsperiod fanns det inte tid att bygga upp en hype kring spelet, och ändå stack den upp i toppen.

Under tiden som gått sedan dess har det hänt en massa stuff. Det ligger ett demopaket på Helmgasts sida om Hjältarnas tid med demoregler och ett demoscenario, och tanken är att det ska spridas och provspelas under den kommande spellovsveckan (31 oktober–6 november). Skulle just du vilja demonstrera spelet så prata med din förening om saken. Och vill du testa Hjältarnas tid, leta upp en förening i din närhet och säg till dem. Demopaketet kommer ligga kvar där även efter spellovet.

Jag har lyckats skrapa igång ett par frilansare som har skrivit äventyr. Ett av dem har jag fått speltesta, och det var riktigt kul! Jag spelade prins Vassily, och han är en sån skön klant på allt utom att vara social och slåss! Nu ska författaren ta återkopplingen och raffinera äventyret ett snäpp, och sen går det in i redigeringsfasen.

Jag håller på att skriva en magibok till Hjältarnas tid. Den är än så länge namnlös. Det blir en skön bok, med besvärjelser, en del nya odjur, och massor om magi och hur det fungerar. Gissningsvis är manuset halvfärdigt, och sen kommer speltest och redigering.

Dessutom ligger det en klase arbetsdokument i min gdrive, för att underlätta för frilansare.

Vilket påminner mig om: har du lust att frilansa och skriva stuff till Hjältarnas tid? Jag söker i stort sett alla sorter: de som skriver små korta scenarier, de som skriver långa äventyr och de som har lust att skriva hela moduler om saker. Hör av dig via PM, så pratar vi om saken!
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Ska bli spännande att se (och läsa), det här. Särskilt magiboken. Jag ser fram emot lite mer om andevärlden, och fler saker därifrån en hemska satans wyrdgastar (finns det ens snällare andar än sådana?), och kanske lite mer magier som inte är på zap-modellen (älskar "utility magic"), alternativt grundregler för att göra dina egna trollformler (antingen som SL/spelare i samarbete med SL, eller till och med att din karaktär kan väva helt nya magier).

(Kan definitivt tänka mig frilansa, men vill nog se ett eller två äventyr innan jag lovar något)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Här är lite mer information om den ännu så länge namnlösa magiboken och hur den ser ut just nu:

Jag siktar på en bok på 48 sidor. Jag har manus färdigt för ca 35 sidor, och synopsis för resten. Boken ser ut att bli fem kapitel.

Kapitel 1 beskriver magins natur, vad magi är och hur man utforskar och studerar magi. Andra sidan förklaras också, både hur man hamnar där (och vad Skuld är), hur det ser ut på andra sidan, hur man kommer tillbaka, och varelser som finns på andra sidan slöjan.

Kapitel 2 handlar om magikern. Här beskrivs lite om magikerns roll i samhället, hur man blir magiker, prövningen för hur man blir det och vad som händer om man misslyckas. Rollpersoner som skapas som magiker har redan genomgått och överlevt prövningen, men om en annan icke-magiker-rollperson vill lära sig magi så beskrivs det hur de genomgår prövningen här.

Här beskrivs också traditioner eller vägar som magi förs vidare till nästa generation. Nytt är memorerade besvärjelser och metoder att väva besvärjelser. Det finns också ett avsnitt om skuld som tar vid efter avsnittet i kapitel 1 fast med regler. Och det finns ett avsnitt om att uppfatta och upptäcka magi, och hur man undersöker magiska föremål.

Kapitel 3 handlar om fokus. Grundbokens sejdstav är ett fokus, men det här kapitlet bygger ut det med fler fokustyper, exempelvis trollspö, musikinstrument eller kvast! Här finns regler för hur man skapar dem och även vad man gör om man blir av med sitt fokus.

Kapitel 4 har en massa besvärjelser, i skrivande stund 34 nya plus grundbokens 21 samlade på ett och samma ställe. Och de blir fler med tiden. Detta kapitel är nästan en tredjedel av manusets text.

Kapitel 5, slutligen, handlar om utrustning. Här finns just nu material för att skapa fokus, men mer saker kommer in.

Magiboken kommer inte ut i år. Det är sju veckor kvar varav en går åt till jul och nyår och mycket av resten innebär sedvanligt julstök. Dessutom har jag en lägenhet full med flyttkartonger just nu, så även om jag skriver så är det inte full fart än. Men saker händer i alla fall, och jag ville dela med mig lite av hur magiboken kommer se ut.

Det finns förstås möjlighet att det ändras när det speltestas och det visar sig att det saknas saker. Så se det här som en ögonblicksbild i skapandeprocessen och manusarbetet, inte som en innehållsförteckning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Här är ju ett utmärkt tillfälle för er att tuta till: är det något utöver ovanstående som ni skulle vilja ha i en magibok? Skriv till tomten här nedan och önska!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
När du säger "varelser på andra sidan slöjan", kommer det att finnas möjligheter att åkalla, binda, befalla, förhandla med, eller rentav dyrka dessa varelser?

Stämmer mitt intryck att denna bok är helt eller i majoritet fokuserat på samma magi-paradigm som i grundboken?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bolongo;n209176 said:
När du säger "varelser på andra sidan slöjan", kommer det att finnas möjligheter att åkalla, binda, befalla, förhandla med, eller rentav dyrka dessa varelser?
Som det är skrivet just nu så är det mer som varelserna i monsterkapitlet: du kan träffa på dem, och hur ni kommer överens därefter är upp till er.

Bolongo;n209176 said:
Stämmer mitt intryck att denna bok är helt eller i majoritet fokuserat på samma magi-paradigm som i grundboken?
Jag är lite mot att spreta iväg med helt nya system för andra former av magi. Jag är också emot nya färdigheter, eftersom det gör gamla färdigheter sämre. Så vi är kinda stuck vid besvärjelselistor som definition av vad man kan, Skuld som kostnad/resurs-begränsning, och Trolldom och Wyrd som aktiverare. Det är in-parametrarna.

Men det behöver i sin tur inte innebära att alla magiker blir som Sigrid. Det går att variera rätt rejält även inom de parametrarna. Efter att traditionerna och besvärjelserna utvecklades vidare så upptäckte jag att en tradition inte är helt olik Avatar: The Last Airbender och Legend of Korra…


…och en annan tradition påminner läskigt mycket om det jag har sett av Kubo och de två strängarna.

 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Personligen skulle jag gärna se regler, eller i alla fall generella tumregler, för att göra egna magier (inklusive designerns råd om magier som inte bör existera för spelbalans).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Peter;n209218 said:
Går den att porta till Järn?
Det är nog inte så svårt. Du behöver nog göra följande:
  • Bygg ett värv för magiker som använder Hjältarnas tid-trolldom istället för Järn-trolldom, där magiker kan använda valfria tärningar för besvärjelser. Och skillnaden är inte så stor: i Hjältarnas tid har man åtta tillval och en förmåga, medan i Järn har man nio tillval.
  • Inför värdet Skuld baserat på färdigheten Wyrd.
  • Sno Hjältarnas tids regler för hur man lär sig nya besvärjelser.
  • Fundera på hur anfalls-magi integrerar med stridskort. Det kanske räcker med att om du är anfallare så får du väva besvärjelser som använder anfallsslag, och att försvarsbesvärjelserna får vävas om man är försvarare.
…och det tror jag är det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Krille;n209179 said:
Jag är lite mot att spreta iväg med helt nya system för andra former av magi. Jag är också emot nya färdigheter, eftersom det gör gamla färdigheter sämre. Så vi är kinda stuck vid besvärjelselistor som definition av vad man kan, Skuld som kostnad/resurs-begränsning, och Trolldom och Wyrd som aktiverare. Det är in-parametrarna.

Men det behöver i sin tur inte innebära att alla magiker blir som Sigrid. Det går att variera rätt rejält även inom de parametrarna.
Det är OK. Jag tänker mig att man kan skapa variation så länge det exempelvis går att ge olika grupper/traditioner sina egna hemligheter. Exempelvis en religion som har sina egna besvärjelser man bara kan lära sig om deras gud kontaktas med rätt ritualer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Peter;n209218 said:
Går den att porta till Järn?
Krille;n209223 said:
Det är nog inte så svårt. Du behöver nog göra följande […]
Faktum är att jag skriver ut det där och lägger in det som ett appendix. Får det plats kommer det med i boken, får det inte plats hamnar det som bonus-content nånstans som PDF eller nåt.
 
Top