Nekromanti [HT] Husregler för hjälmar

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag har funderat mycket kring hjälmar och vad de skulle kunna ha för betydelse i hjältarnas tid. Jag vill inte införa kroppsdelar men jag tänker som så att det varierande antalet tärningar för skydd gör att man tolkar ett lågt slag som att man träffade en oskyddad del och med en hjälm som skyddar den känsligaste delen av kroppen borde det bli svårare att slå ett lågt slag.

Jag har därför infört egenskapen Hjälm(X)
Siffran står för hur många tärningar man får slå om. Man kan inte slå om fler tärningar än man har som skydd.

Exempel på hjälmar:
Läderhjälm Hjälm(1)
Öppen hjälm Hjälm(2)
Ringbrynjehuvan Hjälm(2)
Tunnhjälm Hjälm(3)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Intressant. Jag skulle nog nästan se det tvärtom, om man inte har tillhörande huva eller hjälm får man svårare att få fillt skydd. Slå två tärningar och ta bort den bästa. Gäller även andra rustningsdetaljer. För mig finns inte granilariteten att ha en tunnhjälm till en läderrustning. Då blir det bara flavour.

Eller, åtm, kanske borde hjälmar bara ge förstärkt skydd när man ser att skadan går mot hälsa.

Jag är rädd för alla justeringar av balansen som ger längre strid.

Kom ihåg atr alla förbättringar av skydd också bör ge motsv effekt på turordning, även hjälm.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
hakanlo;n218534 said:
Intressant. Jag skulle nog nästan se det tvärtom, om man inte har tillhörande huva eller hjälm får man svårare att få fillt skydd. Slå två tärningar och ta bort den bästa. Gäller även andra rustningsdetaljer. För mig finns inte granilariteten att ha en tunnhjälm till en läderrustning. Då blir det bara flavour.

Eller, åtm, kanske borde hjälmar bara ge förstärkt skydd när man ser att skadan går mot hälsa.

Jag är rädd för alla justeringar av balansen som ger längre strid.

Kom ihåg atr alla förbättringar av skydd också bör ge motsv effekt på turordning, även hjälm.

Eftersom man aldrig flår slå om fler tärningar än man har skydd får man ju slå om en tärning oavsett vad man har för hjälm om man har läder så tunnhjälmen ger aldrig något extra då.

Jag vill också undvika långa strider men jag vill samtidigt hitta någon nytta med hjälmar och det här var den bästa lösningen efter att jag provat mycket.

Eftersom hjälm inte gör någon nytta annat än på lika stark eller svagare rustning så lät jag dem inte ha någon inverkan på initiativet. Däremot borde nog en tunnhjälm ge avdrag på speja och leta om man behåller den på.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Zadrith;n218585 said:
Däremot borde nog en tunnhjälm ge avdrag på speja och leta om man behåller den på.
Efter att ha provat en tunnhjälm kan jag absolut hålla med. Frågan är om man ens ska få slå färdighetsslag för speja och leta när man har hjälmen på. Man blir ju rejält bedövad med en sådan hjälm på huvudet: man ser väldigt lite, hör dåligt och drar striden ut på tiden så blir det väldigt varmt och svårt att andas. Man får problem att se inkommande slag, anfall från sidan och liknande, så det gäller att man har rustning som matchar och hålla sig i rörelse för att inte någon ska komma i ryggen och hugga där man är oskyddad.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Zire;n218589 said:
Efter att ha provat en tunnhjälm kan jag absolut hålla med. Frågan är om man ens ska få slå färdighetsslag för speja och leta när man har hjälmen på. Man blir ju rejält bedövad med en sådan hjälm på huvudet: man ser väldigt lite, hör dåligt och drar striden ut på tiden så blir det väldigt varmt och svårt att andas. Man får problem att se inkommande slag, anfall från sidan och liknande, så det gäller att man har rustning som matchar och hålla sig i rörelse för att inte någon ska komma i ryggen och hugga där man är oskyddad.

Det är det som knight vision :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Intressant - om jag körde med dessa husregler skulle jag lägga till att ens maximala Gard sjunker med lika mycket som antalet tärningar man får slå. Så tunnhjälmen sänker ens maximala Gard med 3 så länge som den bärs.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Big Marco;n218664 said:
Intressant - om jag körde med dessa husregler skulle jag lägga till att ens maximala Gard sjunker med lika mycket som antalet tärningar man får slå. Så tunnhjälmen sänker ens maximala Gard med 3 så länge som den bärs.

Intressant ide, men jag tror man ska ta ett fast värde i stället för tärningar, blir lite konstigt om man ska slå tre tärningar varje gång man tar på den. då kommer nog spelarna hitta på bra ursäkter att ta av hjälmen en stund om de slår högt.
 
Top