Nekromanti [HT] Hästar, björnar, tränade attackfalkar och andra (o)djur(?)

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Inser att jag skulle ha användning för stats för såväl hästar som björnar (och tränade attackfalkar, för när gruppen träffar på en jobbig ädling). Finns det någon bra tumregel för dessa? Tänker mig att Krille kan få första tjing att fylla i officiella stats, men om sådana saknas, så kan vi ju fixa hemmabyggen... (jag är dock oerfaren på att hemmabygga till HT, så vill gärna allra minst ha folk som utvärderar om något blir galet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tumregeln är att utgå från de generiska motståndarna. De har värden på Gard, Hälsa, Grund och ett par anfall som är bra utgångspunkter (plus mer specifika saker som vapen, rustning och andra färdigheter som är inte fullt så generiska). En stor grizzlybjörn skulle kunna vara en boss, medan en häst förmodligen är jämbördig som bäst. En falk är nog mer utrustning som gör jakt på småvilt och slag för status två snäpp lättare, än vad det är en motståndare.

Jag har en oanvänd elefant som Blasphemy tyckte inte passade:

Elefant
Endast i de tropiska skogarna och savannerna i söder kan man hitta dessa enorma bestar, stora nog att bygga ett hus på! De används av folket i söder för skogsbruk för att dra timmerstockar, men en del använder dem som krigsbestar, då ett halvdussin bågskyttar kan få plats i torn som man bygger på deras ryggar.

Vilda är de fridfulla djur, men hotar man deras flock eller kommer nära en brunstig hane bör man springa för sitt liv. Tama blir de inte, om man inte fångar dem när de är väldigt små. Och redan då är de större än människor.

En elefant glömmer aldrig en oförrätt.

Box: Elefant
Gard: 40 Hälsa: 50
Egenskaper: Jättestor, Flockdjur
Anfall:
Betar (endast hanar) 65 %, skada 5T6, Lång
Stomp 65 %, skada 6T6
Försvar: 35 %
Tjock hud, skydd 2T6
Språk: –
Färdigheter: Grund 45 %, Styrkeprov 105 %, Uthållighet 105 %
---
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Lite tankar och idéer:

Björn (modell vanlig bruning, inte allt för dödlig för hjältar men dock otrevlig överraskning)
Gard: 15 Hälsa: 30
Egenskaper: -
Turordning: 2T6
Anfall:
-Ramar: 75%, skada 4T6, Svepande (2)
-Käft: 65%, skada 4T6, Fångande, Ursinne (som vapenegenskapen)
Försvar: 0%
Skydd: Päls och hull: 2T6
Språk: -
Färdigheter: Grund 45%, Styrkeprov 80% Uthållighet 75%, Luktsinne 60%, Stå emot blåbär 10%

Demonbjörnen Mor'du (ohshitrun!)
Gard: 50 Hälsa: 45
Egenskaper: Flera anfall (2), Stor, Skrämmande
Turordning: 2T6
Anfall:
-Ramar: 95%, skada 6T6, Svepande (2)
-Käft: 90%, skada 5T6, Fångande, Ursinne (som vapenegenskapen)
Försvar: 20%
Skydd: Päls och hull: 2T6
Språk: -
Färdigheter: Grund 60%, Styrkeprov 95% Uthållighet 90%, Luktsinne 60%

Häst (vanlig fåle)
Gard: 5 Hälsa: 15
Egenskaper: Snabb, Flockdjur, Kanonmat
Turordning: 2 högsta av 3T6
Anfall:
-Hovar: 40%, skada 3T6
-Bett: 35%, skada 3T6
Försvar: 30%
Skydd: - (om ingen rustning köpts till)
Språk: -
Färdigheter: Grund 25%, Styrkeprov 40%, Uthållighet 40%

Tränad Stridshingst
Gard: 10 Hälsa: 20
Egenskaper: Snabb, Flockdjur, Flera anfall (2)
Turordning: 2 högsta av 3T6
Anfall:
-Stålskodda hovar: 60%, skada 4T6
-Bett: 50%, skada 3T6
Försvar: 30%
Skydd:
-Schabrak 1T6, Lätt rustning eller
-Bepansrat Schabrak 2T6, Medeltung rustning
Språk: -
Färdigheter: Grund 40%, Styrkeprov 60%, Uthållighet 65%
 
Top