Nekromanti Hologram

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Japp, hologram. Jag undrar varför doktorn i Star Trek: Voyager inte verkar som ett dataprogram.
Jag menar, när någon klappar honom på armen så låter det (han kanske är programmerad att låta när man klappar honom på armen men jag kan inte se någon mening med det.).
Man kan skaka hand med honom precis som om han var verklig. Men, man kan inte slå till honom med verktyg ( detta bevisas i ett avsnitt) för då går verktyget rakt igenom. Varför går då inte handen igenom när man skakar hand med honom?
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Jag kan tänka mig att doktorn i Voyager är uppbyggd av fotoner och kraftfält som gör det möjligt att man kan ta på honom. Att det skapas ljud är väl bara för att göra honom mer människolik och att han skall integreras i skeppets bemanning. Fast han kan ju bara vistas i sick bay, i holochambern och där det finns "holo emitters" (har jag för mig att det heter) uppsatta.

bwwaaa
 

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Finns det holo emitters i korridorerna, på bryggan och på nästan alla ställen i så fall eftersom jag har observerat att han går omkring nästan överallt på skeppet och han kan även vistas på främmande farkoster ( som i avsnittet i söndags)?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ser inte på det längre, men jag har gjort det. Hur som helst har jag för mig att de utvecklade nått tjafs(alergisk mot technobabbel så vet inte va de kallade det) som gjorde att han blev mer mänsklig, men kunde gå tillbaka till hologram form, när han typ önskade det, även på främmande skepp... Det var länge sen så det blev lite virrigt det där, tror iaf att de har förklarat det bra nångång...

/Jonas, numera alergisk mot star trek, utom möjligtvis first contact... bara för kommentaren "Borg? sounds swedish! som bara är helfestlig
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Han har en mobil sändare som sitter på hans (jag tror det är) vänsterarm som gör att han kan vandra runt och sprida allämän etik på hela skeppet (och även utanför).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Japp, hologram. Jag undrar varför doktorn i Star Trek: Voyager inte verkar som ett dataprogram.
Jag menar, när någon klappar honom på armen så låter det (han kanske är programmerad att låta när man klappar honom på armen men jag kan inte se någon mening med det.).
Man kan skaka hand med honom precis som om han var verklig. Men, man kan inte slå till honom med verktyg ( detta bevisas i ett avsnitt) för då går verktyget rakt igenom. Varför går då inte handen igenom när man skakar hand med honom?"


Doktorn på Voyager är ett reservsystem uppbyggt kring holodäckteknologi. Nu är Star Treks holodäckteknologi inte enbart hologram, utan även replikerad materia och ett antal olika kraftfält, avsedda att ge holodäckanvändaren en komplett illusion. Det innebär att om man skakar hand med honom så projiceras ett handformat kraftfält där hologrammets hand ska vara. Det innebär också att om man kastar saker mot honom så behöver inget kraftfält projiceras, och saken far rakt igenom hologrammet.

Som en bieffekt av holodäckprogrammet så ingår full interaktivitet med objekt: klappar man någon på armen så låter det, eftersom det ska låta om man klappar någon på armen. Att stänga av denna funktion enbart för doktorn är bara fånigt, speciellt då det hjälper att göra interaktionen med honom mer naturlig.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om jag minns rätt så planerade de att sätta upp holoemitters lite varstans i början av serien (lite dumt om inte skeppsläkaren kan ta sig dit han behövs), men jag tror aldrig de tummade ur och gjorde det. Dock så stötte de på en typ med 2700-talsteknologi (i ett tidsreseavsnitt där de gjorde ett besök på 1990-talet) där de fick tag på en portabel holoemitter - det är den lilla brickan Holodoc har på armen.
 

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Någon bra sida?

Okej. Vet någon ifall det finns någon bra Star Trek sida förutom startrek.com som har mycket fakta om teknologi och andra saker.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Att stänga av denna funktion enbart för doktorn är bara
fånigt, speciellt då det hjälper att göra interaktionen med
honom mer naturlig.


Vet du hur Doktorn kunde bli pappa i förra säsongen (ur
Svensk synvinkel sett alltså)? Det känns ... som en onödig
funktion att slänga in i holoprogramet, om det ens går.

/Alexander Gyhlesten
 
Top